Rack till Syltraversen

Hej!

Jag och min fru åker till Jämtland för att vandra om några dagar. Som en del av det hela tänkte vi gå Syltraversen. Jag har läst de flesta av i ämnet relevanta trådar, men skulle ändå vilja ha litet input. Eftersom traversen bara är en del av det hela vill jag ha så litet och så lätt som möjligt med mig. Jag hade tänkt mig följande:

4 större hexor
1 kilset (hur små har man användning för?)
30 meter rep
6 60-slingor med karbiner
några skruvisar
ev equalette
slinga att "offra" på firning

Behöver vi något ytterligare? Något vi bör byta ut? Något vi lika väl kan skippa?

Tack på förhand!
 
Hej!

Vi gjorde traversen förra året och ditt rack ser alldeles rimligt ut.

Jag hade mellanstora kammar i stället för hexor men det är en smaksak, de allra fetaste hexorna kan du nog lämna hemma, satte mest grejer i mellanstorlek (typ 5-10 cm).

Använde småkilar (typ 2or 3or) till stand uppe på syltoppen, och de större kilarna är användbara på flera ställen. Klart det går att fixa stand utan småkilar också, det är lätt klättring och låg fallrisk, en oankrad sittsäkring är säkert tillräckligt för en del. Som vanligt allt beroende på erfarenhet och förmåga.

Equallette känns lite onödigt att släpa på, det blir aldrig riktigt så "klättermässigt", större delen av klätterinslagen av turen görs på löpande säkring. De få tillfällen om/när man gör stand funkar det med en eller två st 120 slingor.

I stället för en slinga att lämna är det nog vettigare att ta med repsnöre till firningen. Det är en bit från det block man slingar av till kanten och om man vill få det hyggligt jämviktat med pitongen som sitter där så krävs det några meter material. Värt att nämnas är att det förra året satt fräscht 10 mm statrep med ett par skruvisar där redan. Bara att checka, koppla in och fira. Ibland har man tur... :)

Var beredd på att turen är lång, den tar sina modiga timmar. Se till att fyll på vatten nere i dalen.

Hoppas ni får det bra, det är en fin tur!
 
Jag gick Syltraversen i lördags och min uppfattning är att utrustningslistan som du räknat upp är full tillräcklig. Vi hade med mindre rack (lämnade kilsetet hemma) och det var nog inte att rekommendera om man ska bygga fullgoda standplatser.

Några slingor att "offra" på firningen behövs med största sannolikhet inte då det i alla fall i lördags satt ett fint statiskt rep i borrbult med fina firningsringar på

Lycka til!
 
Säkert ett alldeles för sent svar, men jag tror att ni i grunden tänker rätt (30 m rep för att spara vikt). Men om man är hyfsat van klättrare kan ni skippa rätt mycket av skrotet. I grad 2 behöver man inte lägga sex mellansäkringar på 30 meter rep.

För Syltraversen, eller ännu hellre Djävulskammen som jag tycker är finare, är mitt förslag (baserat på god erfarenhet av just de här turerna): Två skruv, tre set med karbiner (60 cm slinga) ett halvt set kilar. Två 120 slingor utan karbiner. Firar på HMS-karbinen.

I ärlighetens namn brukar jag, skala setet lite ytterligare. All klättring görs löpande (om man kan det) och det mesta av säkringen sker att man lägger repet på olika sidor stenar, horn etc. Oftast brukar det bli bara någon enstaka kilplacering på hela turen plus en bladbult som fixar Sylhammaren. Men det förutsätter att man har lite koll på alpin klättring, kan kortreps-, löpande tekniker. Kör man samma taktik på Syltraversen som en sjua i Häggsta kan det nog behövas lika mycket grejor som trådskaparen ger förslag på, men då kommer turen ta tid.

Man kan tillägga att Syltraversen på sommaren är väldigt lätt, det är fullt möjligt att köra allt osäkrat. En kompis utan klätterkunskaper joggade den på 2 timmar 46 min och hade rep enbart för firningen.
 
Tja, vad ska man säga ...

Vi var där, men under de två dagar vi hade avsatt för försök spöregnade det friskt, så vi lät bli.

Ska för övrigt erkänna att jag bara känner till löpande säkring i teorin, och med tanke på att min fru i stort inte väger mer än halva jag så kändes det inte som ett alternativ.

Nä, Syltreversen tänkte vi oss som en introduktion, ett första försök och upplevelse av alpin klättring - med litet marginal för litet eventuell okunskap. Men det får bli en annan gång ...

En informativ tråd blev det väl i alla fall ...
 
Senast ändrad:
Av mina erfarenheter så behövs det ingen säkring på syltraversen då jag anser att det är scrambling. Men jag förstår den lärande delen i att säkra den ändå.

Kommer säkert få mycket skit för detta men det är min uppfattning.

Gjorde det solo på 7h och skulle jag haft en repkamrat som jag säkrat med tillsammans så skulle det nog tagit dubbla tiden. Jag själv har en kärlek för att minska tiden på berget så jag kände mig säker med vad jag gjorde, givetvis hade jag med mig kilset, cams, slingor, karbiner osv...

Här finns en liten film om genomförandet:
http://blogg.robinhaag.se/2013/02/robinhaagse-stora-syltraversen-solo-7h.html
 
Av mina erfarenheter så behövs det ingen säkring på syltraversen då jag anser att det är scrambling. Men jag förstår den lärande delen i att säkra den ändå.

Kommer säkert få mycket skit för detta men det är min uppfattning.

Gjorde det solo på 7h och skulle jag haft en repkamrat som jag säkrat med tillsammans så skulle det nog tagit dubbla tiden. Jag själv har en kärlek för att minska tiden på berget så jag kände mig säker med vad jag gjorde, givetvis hade jag med mig kilset, cams, slingor, karbiner osv...

Här finns en liten film om genomförandet:
http://blogg.robinhaag.se/2013/02/robinhaagse-stora-syltraversen-solo-7h.html

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår poängen med att släpa på massa säkringar när du ändå kör leden solo...?


Hursomhelst tänkte jag låna denna tråd för mina egna själviska ändamål ett litet tag. Det är så att jag och en vän snart tänkte ge oss på denna led och har lite funderingar över vad som behövs i säkringsväg.

Borde man ta med sig med snöankare av något slag? Är man mer benägen att klättra med regelrätta standplatser än på sommaren, eller blir det mest löpande säkring?

När det sedan kommer till firningen...tycker ni repsnöre eller platt-/tubband är att föredra?

Alla svar, råd och funderingar mottages tacksamt.
 
Bara för att man klättrar själv behöver man inte göra det osäkrat. Det är skillnad på repsolo och frisolo...

Men om man samtidigt anser att det snarare är scrambling än klättring låter det ju mer som att man kör det utan säkring. Men jag kan tänka mig att det kanske känns bra att ha möjligheten att säkra...
 
Men om man samtidigt anser att det snarare är scrambling än klättring låter det ju mer som att man kör det utan säkring. Men jag kan tänka mig att det kanske känns bra att ha möjligheten att säkra...
Jo, det har du rätt i, men vet man inte på förhand om man kommer att anse det som scrambling är det lite dumt att inte ha med några säkringar.

Om jag någonsin gör Syltraversen så kommer jag att göra likadant, även med vetskapen om att andra ser det som scrambling... sen får jag göra min egen bedömning på plats.
 
Jo, det har du rätt i, men vet man inte på förhand om man kommer att anse det som scrambling är det lite dumt att inte ha med några säkringar.

Om jag någonsin gör Syltraversen så kommer jag att göra likadant, även med vetskapen om att andra ser det som scrambling... sen får jag göra min egen bedömning på plats.

Sant, du har helt rätt. Nu är jag tyvärr inte så kunnig på repsolotekniker, så för mig skulle det nog inte hjälpa ändå :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aiki-Kai Yates bigwall rack Alpin / Bigwall 1
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
E9climbing Pompe till Everest utan O2!!!!! Alpin / Bigwall 280
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
j_stellan Varfoer klaettra till en bergstopp? Alpin / Bigwall 31
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.