Rack till Nissedal

Är ni någerluna i normalt skick kan ni faktist ta med en #C3 plus nånting från Lyckegårds lista. Detta är inga alpina turer där varje gram räknas, det är Nissedal vi pratar om. Har du med några säkringar för mycket och det tar 20 sek extra per replängd att sorta dem, det gör inget, ni behöver inte tänka "speed is safety" här. Ta med det ni vill och ta lärdom av det hela.

Fira ned kan ni även göra på Agent Orange vill jag minnas, men om detta är första gången ni gör längre leder så räkna inte med att hinna klättra mer än en av dessa leder per dag.
 
Tips, Hägefjell

Det är ofta överfullt mellan Rain och via Lara
Det finns gott om andra fina turer
Se tex i arkivet på Bohuslänsklätterklubb,eller via Olsendriver.blogspot
Här finns ett bra tillägg till föraren

Långt tv på berget går flera nyare leder om än lite äventyrliga även i denna gradering
typ Kristiflygare 6,Nationaldagen6,Morsan..5,BrokebackMountain6- etc
samt riktigt fina leder i svårare graderingar

Även ngr hundra m th om Lara går flera fina leder i denna grad
Tex Two dodos on the run6 ,Moonstreaking6-/6, The End 6-/6
samt ngr svårare
Märk väl att denna östvägg är känsligare för regn samt att snön ska smält undan
dvs mindre bra tidigt på sommaren

Alla leder klättras med normal rack annars står det i beskrivning

Är det någon som prövat leder från "tillägget" vore det kul få respons tillbaka!
/JO
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Istället för en camalot 3 kan du istället bära:

1 stor chokladkaka OCH 100 gram russin.
3 dl vatten
1 st fleecetröja
6 stycken kilar
2 ½ st standardäpple (125 gram styck)
ca 500 sidor pocketbok.

Monologen som utspelade sig då achtminus tvingas klättra överhängande terräng hyggligt nära hens max på blick, välsäkrad med camalot #3/friend #3.5 som efter en häftig diskussion där achtminus själv avfärdat sannolikheten att en sådan pjäs skulle passat, men som vart onödigt glest säkrad annars: "skit, skit, skit, en blå kam hade varit bomber här, hur kan jag vara så dum! Fans djävla skit." osv osv. ;)

På långturer hör friend #3.5 till de pjäser som ändå oftast slinker med "för säkerhets skull", men sällan något större om det inte finns direkt skäl för det.

Tillägg: Jag har ingen aning om vad som behövs i Nissedal. Om flera säger att man klarar sig utan en specifik pjäs brukar jag passa på att ta med den.
 
Monologen som utspelade sig då achtminus tvingas klättra överhängande terräng hyggligt nära hens max på blick, välsäkrad med camalot #3/friend #3.5 som efter en häftig diskussion där achtminus själv avfärdat sannolikheten att en sådan pjäs skulle passat, men som vart onödigt glest säkrad annars: "skit, skit, skit, en blå kam hade varit bomber här, hur kan jag vara så dum! Fans djävla skit." osv osv. ;)

På långturer hör friend #3.5 till de pjäser som ändå oftast slinker med "för säkerhets skull", men sällan något större om det inte finns direkt skäl för det.

Tillägg: Jag har ingen aning om vad som behövs i Nissedal. Om flera säger att man klarar sig utan en specifik pjäs brukar jag passa på att ta med den.

Kunde du inte staplat 6 kilar, en fleecetröja och 2,5 standardäpplen? Jag tror att det anses motsvara camalot 3,5?
 
Kunde du inte staplat 6 kilar, en fleecetröja och 2,5 standardäpplen? Jag tror att det anses motsvara camalot 3,5?

En camalot 3,5 är en äldre modell än en modern camalot 3 eller camalot 4. En camalot 3.5 väger oförtjänt mycket, kanske har han den med en alldeles för tung karbin. En pocketbok att läsa vid stand när man säkrar en långsam försteman kan ju vara på plats också!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag har gjort dem alla och kan inte påstå att de kräver något specielt. Utöver min standard rack (dubbla kilset och kammar från små upp till Camalot #3, kanske dubbelt på #0.75 och #1) så hade jag med mig hexor. Jag gillar normalt inte att ha med mig hexor då jag stör mig lite på ljudet, men på Via Lara och Sternschnuppe (stavning?) så är det riktigt kul att ta med sig dem då det finns ganska gått om bomberplaceringar för dem. Vissa ställen kan man bara ta fram sin största hexa, koppla in den, kasta ned den i sprickan och klättra vidare...

På "största hexa" förstår jag att vi diskuterar stora storlekar, men går det vara litet mer specifik? Jag gillar hexor. Mycket.
 
På "största hexa" förstår jag att vi diskuterar stora storlekar, men går det vara litet mer specifik? Jag gillar hexor. Mycket.
Jag kanske borde skrivit "av valfri storlek" istället då sprickorna jag nämnde i mitt inlägg tar de flesta "normala" storlekarna (med normala menar jag alltså inte de som är små som kilar). Jag skrev "största" eftersom jag själv föredrar de större i just sånna lägen.
 
Vägbom till Haegefjell

Hur långt är det är att gå från bommen (om den är stängd) på vägen in till Haegefjell, Nissedal?
När brukar den öppna?
/ Per
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.