Racer eller Cyclo Cross

har kört i många år på 105 och tycker det systemet "levererar" som det heter, om man inte kör tävlingslika lopp och måste kunna växla fort.
Vad menar du med "tävlingslika lopp"?
Och varför skulle det, enl dig, inte funka med 105-utrustn i den sortens lopp?

I verkligheten är det så att det går utmärkt att tävla med en 105-utrustad cykel.
Det går tom att vinna SM Guld på en sådan cykel.
Tro mig jag vet.

Vad menar du med "tävlingslika lopp"?
Och varför skulle det, enl dig, inte funka med 105-utrustn i den sortens lopp?

I verkligheten är det så att det går utmärkt att tävla med en 105-utrustad cykel.
Det går tom att vinna SM Guld på en sådan cykel.
Tro mig jag vet.

Ja, så baserat på din större erfarenhet inom området så kan vi dra slutsatsen att även om MagArne skulle gå i tävlingstankar, och kanske till och med skulle vilja satsa på ett SM-guld så kommer 105 att räcka till!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det är inte top of the line jag är ute efter eller grammjägare. Det har jag omöjligt råd med.
Mest för pengarna i 6-10k klassen hade jag tänkt mig. Om det nu är möjligt?

Tanken är att cykla några 10-mils lopp per år och kanske en vätternrunda framöver.
Sen lite motionsträning hemma för att hålla formen.

Men om det finns mer prisvärda alternativ till Shimano 105 så är jag ju inte främmande för det? Men det verkar mest bara om man vill köpa en komplett grupp löst som man kan fynda? Några direkta cykelfynd med t.ex. Campagnolo Centaur eller SRAM Rival hittar jag inte. Eller finns det lägre grupper som är ruskigt prisvärda? Shimano Sora har man ju hört si och så om? Hur är Tiagra? Andra fabrikat?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips