R-värde på thermarest (originalet..)

Hej, har ett trofast thermarest original som har snudd på gått arv i generationer. Funkar hur bra som helst, lite tungt (940g) men.
Har sökt runt men hittar inget, tänkte om någon vet vad det är för r-värde motsvarande på detta?
Tänkte hur värt det är att ens försöka byta ut det.

Syftar på modellen till höger..

Bilagor

• ProLite-Plus-compared-with-original-Therm-a-Rest.jpg
    ProLite-Plus-compared-with-original-Therm-a-Rest.jpg
    71.8 KB · Visningar: 1,280

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Spelar det någon roll vilket R-värde det är? Jag tycker ändå mig märka när ett liggunderlag är för tunnt/kallt. Jag har ingen aning om vad mina liggunderlag har för R-värde men rätt god uppfattning om i vilken säsong/temp de funkar i, hur jag kan kombinera dom osv. Det är kunskap jag tillägnar mig när jag använder dom :)

Men lite riktvärde kan du få om du jämför med liknande liggunderlag av samma vikt. Då borde R-värdet hamna rätt nära varandra.

För övrigt så är de gamla Termrest:arna riktigt slitstarka och bra. Jag har ett också som är en favorit på turer där vikten inte spelar ngn roll.

Senast ändrad:
Man får tänka på att R-värde från olika källor skiljer sig och det gäller att veta om det är R-värde enligt SI (i stort sett hela världen utom USA) och R-värde imperial (=USA).

Tyvärr skrivs det inte ut vilket som avses även om det på somliga håll hjälpsamt skrivs RSI när det gäller internationell R-värde men bara R vid amerikansk källa - men långt ifrån alltid...

Är man på amerikanska sidor eller amerikanska företags produkter eller länder som använder feet, inch, fahrenheit, gallon, pound, BTU som måttenheter i sin hemmamarknad etc. så är det oftast R (US).

Omräkningsfaktor från RSI till R (US) är 5.678263337 gånger

Omvänt från R (US) till RSI så är omräkningsfaktorn 0.1761101838 gånger eller 1/5.678263337

har man U-värde så är det U =1/R och även här måste man hålla reda på om det är imperial eller SI måttenheter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips