Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hallå där ute!
Var inne på Claes Olhsson idag och såg en pulsklocka där man inte behövde ngt bröstband. Topcom hette den och kostade 398 spänn. Är det nån som har ngn uppfattning om denna klocka eller andra pulsklockor där bröstbandet inte behövs?
/martin
Jo förfan jag fick den i julklapp... Jag lämnade tillbaka den. den va inge bra alls. rekomenderar absolut inte den. fick den utan batteri, det är ju inte nå vidare bra. den var tillochmed för liten för min handled! skumt egentligen..
om man lägger till några hundra så får man väl en polar A1.. helt klart värt det..
Om man lägger till ca 200:- får man en Sigma PC1600, vilken innehåller funktioner som motsvarar en Polar för minst det dubbla priset. Funkar utmärkt! Skulle gärna äga/använda en typ Polar 620/720, men för 3000:- !!!?
Men visst är det så att den klocka mäter pulsen NÄR DU SÄTTER TUMMEN PÅ DEN. Inte annars... Så vill du ha kontinuerligt mätning av pulsen med den klockan så får du allt springa omkring med tummen på klockan.
Det finns flera sätt att mäta pulsen. Pulsband runt bröstet är egentligen en slags EKG dvs en mätning av den spänningsskillnad potential som uppkommer på huden av hjärtats elektriska aktivering som föregår det mekaniska pumparbetet. Har man bra elektrisk kontakt mellan hud och bröstband fungerar det bra men det kan ibland bli störningar i radiokommunikationen till pulsklockan t ex vid kraftledningar och tågledningar.
Puloxymeter är den variant där man sätter dit ett finger. Sådan mätning förutsätter att man sätter dit ett finger eller har en givare t ex på örsnibben.
I somras gjorde jag en solovandring genom naturreservatet Kvikkjokk-Kabla fjällurskog. En fin tur i landets mest orörda urskog och vidare upp på det ...
6 kommentarer
Med start I Vaisaluokta (båt från Ritsem) vandrade jag en del av Nordkalottleden till Sulitjelma i Norge. Därifrån gick jag söderut genom Junkerdals ...
1 kommentar
Ett stenkast från den italienska gränsen ligger den lilla rivieran. Kantonen Ticino packar en svårslagen mix av Alpernas berg och tropisk riviera, ...
2 kommentarer
”Jag vill inte åka hem”, sa Dana till kameran. ”Det är något med Sverige som är svårt. Jag kan inte förklara det.”
Jag gjorde de sista intervjuerna ...