Pulsklocka utan bröstband...

Hallå där ute!
Var inne på Claes Olhsson idag och såg en pulsklocka där man inte behövde ngt bröstband. Topcom hette den och kostade 398 spänn. Är det nån som har ngn uppfattning om denna klocka eller andra pulsklockor där bröstbandet inte behövs?
/martin

Jo förfan jag fick den i julklapp... Jag lämnade tillbaka den. den va inge bra alls. rekomenderar absolut inte den. fick den utan batteri, det är ju inte nå vidare bra. den var tillochmed för liten för min handled! skumt egentligen..

om man lägger till några hundra så får man väl en polar A1.. helt klart värt det..

kim

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Sigma PC16

Om man lägger till ca 200:- får man en Sigma PC1600, vilken innehåller funktioner som motsvarar en Polar för minst det dubbla priset. Funkar utmärkt! Skulle gärna äga/använda en typ Polar 620/720, men för 3000:- !!!?

Kjell

Men utan band?

Ja, visst är den bra, men det bästa vore ju om man slipper det förbannade bröstbandet...

Tummen

Men visst är det så att den klocka mäter pulsen NÄR DU SÄTTER TUMMEN PÅ DEN. Inte annars... Så vill du ha kontinuerligt mätning av pulsen med den klockan så får du allt springa omkring med tummen på klockan.

Rätta mig om jag har fel...

Stalle

Pulsoxymeter

Det finns flera sätt att mäta pulsen. Pulsband runt bröstet är egentligen en slags EKG dvs en mätning av den spänningsskillnad potential som uppkommer på huden av hjärtats elektriska aktivering som föregår det mekaniska pumparbetet. Har man bra elektrisk kontakt mellan hud och bröstband fungerar det bra men det kan ibland bli störningar i radiokommunikationen till pulsklockan t ex vid kraftledningar och tågledningar.

Puloxymeter är den variant där man sätter dit ett finger. Sådan mätning förutsätter att man sätter dit ett finger eller har en givare t ex på örsnibben.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips