Pulkans storlek och mängd bränsle?

Hej.

Jag och en vän skall ut och skida ca en vecka i vintermiljö. Våra planer är att klara oss på en 30l rygga samt en pulka. Vad tror ni? Klarar man sig på en pulka i storlek 110x45cm. Samt hur mycket rödsprit tror ni att det kan gå åt.

Med Vänliga Hälsningar Anders K
 
Pulkstorlek

Jag har gjort flera vinterturer på runt en veckas längd med en Segerbadenpulka som är ca 120-130 cm lång. Den har räckt gott och väl. Jag rekomenderar dock att du har utstyret packat i en ganska stor ryggsäck i pulkan, ca 60 till 80 liter. Lättare att hålla ordning och skall man gå länge uppför så är det lättare att ta en hel del av packningen på ryggen och bara lite i pulkan.

I.o.f.s. så är pulkor lättare att dra ju längre de är.

Jag vet inte hur mycket rödsprit som går åt, jag brukar ha fotogenkök.
 
Nja

Skidade runt två veckor i Boden v3 under min vinterutbildning. Så lite erfarenhet har jag, men då var pulkan full med grp mtrl och all personlig mtrl på ryggen, något jag hoppas slippa denna gång.

Tycker du att det verkar dumdristigt??

MVH Anders
 
Rödsprit och blåbär minimum 1,5l per person. Klart att ni skall ut och ha en trevlig tur, delar tidigare inlägg. Drick friskt..se upp på varandra, ni kommer ihåg trallen..

Go tur
 
fjællpulkor har jag ingen større kunskap om, før att de gånger som jag har haft stor packning så har jag bara tatt en helt vanlig pulka som ungar har i backen.
fæster den med en liten repstump i ryggsæcken eller i sittsele nær jag ær på glaciær och går i rep. som någon skrev : ha packning i en ryggsæck i pulka. ryggsæcken skall vara på ryggen och i pulkan så tar du en lætt bag. ryggsæcken blir tung i pulkan.har en anjugilak duffelbag med en vikt på ca 180 gram. den ær vattenavstøttande så att før att vara sæcker så packar jag allt som inte tåler vatten i ziplockpåsar. finns vattentætta från Northface bla men då snackar vi vikt... før hur mycket ær det som inte tåler vatten/fukt? allt sådant tar jag i ryggsæcken. i pulka packar jag mat, brænsle och ev vatten. resten ær i ryggsæcken. tænk på att pulkan kan åka utfør och då kan mista den. ha alltid nok i ryggsæcken før att øverleva. jag tar alltid mat och brænsle før minst 3 dagar i ryggsæcken.

længtar sjælv effter snø och komma ut och vintercampa. folk undra om jag ær dum i toppen men som jag dåsæger: det ær mjukare att sova, mindre folk(asosial?)i fjellet, och med gott nok utrustning så ær det bara hærligt att gjøra toppturer med god skidåkning.

god tur
robert
http://www.geilomg.com
 
akallebo; sa:
Hej.

Jag och en vän skall ut och skida ca en vecka i vintermiljö. Våra planer är att klara oss på en 30l rygga samt en pulka. Vad tror ni? Klarar man sig på en pulka i storlek 110x45cm. Samt hur mycket rödsprit tror ni att det kan gå åt.

Med Vänliga Hälsningar Anders K

Att packa i en pulka samt en mindre ryggsäck för en veckas färd torde inte vara något problem, under förutsättning att ni inte skall ha för mycket lyx. Jag noterar dock att du beskriver en mindre pulka. Allt beror väl på er utrustning i övrigt. Hur smutt kan ni göra packningen? Jag har dock klarat mig bra med motsvarande själv.

Rödsprit & spritkök är ingen höjdare vintertid. Det kräver bra vindskydd samt gott tålamod. Packa 1,5-1,75 l sprit/person. Ha gärna med vintertillsats till brännaren.
 
Hyra pulka

Den pulka vi fått tag på är egentligen en pulka för att dra barn i. Det går att slita ur inredningen så att det blir lite mera plats men jag tror det är långt ifrån ultimat. Den känns lite bred och knubbig. Det är ingen som har ett tips på vart det går att hyra pulkor? Bor i skövde, så gbg, borås eller någonstanns i närheten skulle funka.

Apropå rödspriten så får det bli tricket med en varm plunta i bröstfickan. Budgeten tillåter inga inköp av nytt kök.

Tack för alla tipsen föresten.

MVH Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.