Problem med val av sovsäck.

Jag har ett lite problem när jag skall välja sovsäck. Det egentliga problemet grundar sig i att när jag blir varm så blir jag väldigt varm och svettas som en gris. När jag är kall så fryser jag arslet av mig.

Har laborerat fram och tillbaka med olika typer av underställ / kläder när jag sover. Och olika typer av sovsäckar. Går sådär. Men jag har kommit fram till att jag behöver en sovsäck med dessa kriterierna:

Dunsovsäck
Komfort runt 0 GRADER och uppåt
Den måste andas

Mina övriga kriterier är:
Låg vikt
Liten volym nerpackad
Helst inte svindyr

Skulle det vara så att någon sitter på en bra syntet som fyller alla dessa kriterier tar jag gärna emot tips om den med.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det finns många sovsäckar som uppfyller dina kriterier, men sista kriteriet dvs rimlig prislapp blir lite mer utmaning då dunsäck, lätt och komprimerbar ofta innebär hög dunkvalitet = dyr.
Det framgår inte om du är man eller kvinna, varför komforttemperaturen är svårtolkad?

Har du samma problem hemma? Jag kan inte att ha mina fötter under täcket eller i en sovsäck. Så valet för mig blev att investera i en quilt

(...) Den måste andas
(...) Skulle det vara så att någon sitter på en bra syntet som fyller alla dessa kriterier tar jag gärna emot tips om den med.
Helt ovetenskapligt och kan delvis bero på andra variabler än fyllningen, men min upplevelse är att syntetsäckar generellt är klart sämre på att sprida/släppa igenom kroppsfukt, plus att dun verkar bredda intervallet mellan "för varmt" och "för kallt". Jag är funtad lite som du, och minns vilken lyxkänsla det var när jag hade råd att byta till dunsovsäck.

Problemet med "för varm" sovsäck är för min del icke-existerande (inom rimliga marginaler). Det räcker ju men någon pytteglipa vid halsen eller en en mindre åtdragen huva för att det ska kännas helt annorlunda, särskilt för sådana som du och jag, med ett mycket smalt jämviktsintervall.
Är det mot förmodan helt onormalt varmt, så är det ju bra att öppna blixtlåset än mer och använda sovsäcken mer eller mindre som quilt. Underlättas paradoxalt nog av en varm underställströja, som gör att man kan ha större eller mindre del av överkroppen utanför "täcket" utan att det blir för stor kontrast.

Glipa vid fötterna skulle jag inte överleva ;)

Helt ovetenskapligt och kan delvis bero på andra variabler än fyllningen, men min upplevelse är att syntetsäckar generellt är klart sämre på att sprida/släppa igenom kroppsfukt, plus att dun verkar bredda intervallet mellan "för varmt" och "för kallt". Jag är funtad lite som du, och minns vilken lyxkänsla det var när jag hade råd att byta till dunsovsäck.

Jag måste hålla med joanna och det gäller inte bara sovsäckar utan även ex ett vanligt sängtäcke. Jag upplever helt klart att en fiberfyllt täcke/sovsäck andas sämre och att den komfortabla temperaturgränsen är mycket "smalare" än motsvarande med dunfyllning. Då måste man även beakta att tyget behöver vara tätare i en dynfylld produkt(duntätt) vilket borde påverka "andasförmågan" negativet, men så upplever inte jag det varför förklaringen troligen ligger i fyllningens egenskaper.

Syntet tål väta

Ha också med i planeringen att en dunsäck inte får bli våt. I de svenska fjällen är detta svårt att undvika. Därför har jag en syntet, Mountain Hardwear Ultra Lamina 15 (ok ner till - 9), som värmer även i vått skick. Vätan kan dessutom komma från kondens i tältet. Om det är för varmt öppnar jag säcken och har den som en filt.

Den kan visst bli våt men är känsligare och jag kan inte påminna mig att jag haft något problem med det så du måste göra något fel.

Ja, jag uttryckte mig oförsiktigt och förenklat... Om en dunsäck blir våt värmer den inte lika bra som torr, och kan dessutom mögla, om den inte torkas och skakas osv. Om man ska vara ute i riktigt kallt väder, dvs. på vintern, så är dun bäst, men övriga säsonger skulle jag aldrig använda dun; det blir för nervöst och petigt.

Jag uppskattar er entusiasm.

En vanlig aningen irriterande företeelse när det gäller detta forum: Man frågar om en sak och någon svarar på något helt annat och diskussionen flyger iväg.

Hoppas det framgår i mitt första inlägg att jag inte är undrande över vilken sovsäck som är bäst vid väta.

Tackar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips