Problem med val av sovsäck.

Jag har ett lite problem när jag skall välja sovsäck. Det egentliga problemet grundar sig i att när jag blir varm så blir jag väldigt varm och svettas som en gris. När jag är kall så fryser jag arslet av mig.

Har laborerat fram och tillbaka med olika typer av underställ / kläder när jag sover. Och olika typer av sovsäckar. Går sådär. Men jag har kommit fram till att jag behöver en sovsäck med dessa kriterierna:

Dunsovsäck
Komfort runt 0 GRADER och uppåt
Den måste andas

Mina övriga kriterier är:
Låg vikt
Liten volym nerpackad
Helst inte svindyr

Skulle det vara så att någon sitter på en bra syntet som fyller alla dessa kriterier tar jag gärna emot tips om den med.
 
Det finns många sovsäckar som uppfyller dina kriterier, men sista kriteriet dvs rimlig prislapp blir lite mer utmaning då dunsäck, lätt och komprimerbar ofta innebär hög dunkvalitet = dyr.
Det framgår inte om du är man eller kvinna, varför komforttemperaturen är svårtolkad?
 
Har du samma problem hemma? Jag kan inte att ha mina fötter under täcket eller i en sovsäck. Så valet för mig blev att investera i en quilt
 
(...) Den måste andas
(...) Skulle det vara så att någon sitter på en bra syntet som fyller alla dessa kriterier tar jag gärna emot tips om den med.
Helt ovetenskapligt och kan delvis bero på andra variabler än fyllningen, men min upplevelse är att syntetsäckar generellt är klart sämre på att sprida/släppa igenom kroppsfukt, plus att dun verkar bredda intervallet mellan "för varmt" och "för kallt". Jag är funtad lite som du, och minns vilken lyxkänsla det var när jag hade råd att byta till dunsovsäck.

Problemet med "för varm" sovsäck är för min del icke-existerande (inom rimliga marginaler). Det räcker ju men någon pytteglipa vid halsen eller en en mindre åtdragen huva för att det ska kännas helt annorlunda, särskilt för sådana som du och jag, med ett mycket smalt jämviktsintervall.
Är det mot förmodan helt onormalt varmt, så är det ju bra att öppna blixtlåset än mer och använda sovsäcken mer eller mindre som quilt. Underlättas paradoxalt nog av en varm underställströja, som gör att man kan ha större eller mindre del av överkroppen utanför "täcket" utan att det blir för stor kontrast.

Glipa vid fötterna skulle jag inte överleva ;)
 
Helt ovetenskapligt och kan delvis bero på andra variabler än fyllningen, men min upplevelse är att syntetsäckar generellt är klart sämre på att sprida/släppa igenom kroppsfukt, plus att dun verkar bredda intervallet mellan "för varmt" och "för kallt". Jag är funtad lite som du, och minns vilken lyxkänsla det var när jag hade råd att byta till dunsovsäck.

Jag måste hålla med joanna och det gäller inte bara sovsäckar utan även ex ett vanligt sängtäcke. Jag upplever helt klart att en fiberfyllt täcke/sovsäck andas sämre och att den komfortabla temperaturgränsen är mycket "smalare" än motsvarande med dunfyllning. Då måste man även beakta att tyget behöver vara tätare i en dynfylld produkt(duntätt) vilket borde påverka "andasförmågan" negativet, men så upplever inte jag det varför förklaringen troligen ligger i fyllningens egenskaper.
 
Syntet tål väta

Ha också med i planeringen att en dunsäck inte får bli våt. I de svenska fjällen är detta svårt att undvika. Därför har jag en syntet, Mountain Hardwear Ultra Lamina 15 (ok ner till - 9), som värmer även i vått skick. Vätan kan dessutom komma från kondens i tältet. Om det är för varmt öppnar jag säcken och har den som en filt.
 
Den kan visst bli våt men är känsligare och jag kan inte påminna mig att jag haft något problem med det så du måste göra något fel.

Ja, jag uttryckte mig oförsiktigt och förenklat... Om en dunsäck blir våt värmer den inte lika bra som torr, och kan dessutom mögla, om den inte torkas och skakas osv. Om man ska vara ute i riktigt kallt väder, dvs. på vintern, så är dun bäst, men övriga säsonger skulle jag aldrig använda dun; det blir för nervöst och petigt.
 
Jag uppskattar er entusiasm.

En vanlig aningen irriterande företeelse när det gäller detta forum: Man frågar om en sak och någon svarar på något helt annat och diskussionen flyger iväg.

Hoppas det framgår i mitt första inlägg att jag inte är undrande över vilken sovsäck som är bäst vid väta.

Tackar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
larsa Problem med val av ryggsäck Utrustning allmänt 8
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
Sokrates Problem med smärta från "tåvecket" på höger känga Utrustning allmänt 2
Henmar Omskrivning av yxa! Problem med ögats form. Utrustning allmänt 7
AnteÅ Problem med min Primus Lantern Utrustning allmänt 2
Vaktmannen Suunto Ambit problem Utrustning allmänt 1
arnljots Problem med Suunto Core? Utrustning allmänt 5
brigas Led lenser problem Utrustning allmänt 6
JPPswe Problem med webbhandel? Utrustning allmänt 30
arjaeli problem med petromax 500 Utrustning allmänt 0
koskenkorva Problem med pumpfilter, Dragonfly Utrustning allmänt 0
andreaze problem med kängor Utrustning allmänt 13
seron problem med Chalwyn stormlykta Utrustning allmänt 2
maka Problem med ryggan Utrustning allmänt 4
Erik i dalarna Problem med sulor som lossnar Utrustning allmänt 0
stoveman Problem med Whisperlite Utrustning allmänt 4
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Naeven Val av såg Utrustning allmänt 20
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
Dennon Val av bärstol Utrustning allmänt 12
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
rudby Flyttar ut, säng val Utrustning allmänt 3
varg1 Val av vax till Lundhags Syncro High Utrustning allmänt 9
Sarano Val av yxa Utrustning allmänt 9
Snirls Val av pjäxor och bindningar för turåkning Utrustning allmänt 2
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
Komandoran Val av kamin för tipi Utrustning allmänt 21
arniklasses Val av vandrarstavar Utrustning allmänt 23
Skogsvaktaren Val av batteri + ev solcellsladdare Utrustning allmänt 27
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
maanon01 val av ryggsäck Utrustning allmänt 7
Sheratan Val av ryggsäck för stor och tung packning Utrustning allmänt 54
Newton Val av kängor + ev.utrustning Utrustning allmänt 7
Löparn73 Val av 50-60L ryggsäck Utrustning allmänt 11
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
McFee Val av vattenrenare Utrustning allmänt 4
tango Fotokromatiska solglasögon, val? Utrustning allmänt 15
md7dani Val av storsko Utrustning allmänt 0
Mushrooom Val av termos Utrustning allmänt 114
J_Asplund Val av skosmörja Utrustning allmänt 8
tanto Hjälp vid val av ryggsäck Utrustning allmänt 12
krum rygsäcks val Utrustning allmänt 1
Higgis Val av multiverktyg Utrustning allmänt 110
100826 Vandringstövel..val o kval!! Utrustning allmänt 4
Ont Hjälp med val av skor... Utrustning allmänt 1
nitsew Val av GPS? Utrustning allmänt 0
Avslut090305 Val av vattenfilter/vattensäck? Utrustning allmänt 4
RufuzIda Någon som kan hjälpa mig Utrustning allmänt 3
Munks Tunna vs tjocka kläder i kall sovsäck? Utrustning allmänt 100
Nameby Sovsäck dam - 60 Utrustning allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.