Problem med solbränna (Alperna)

Jag blir jämt bränd av solen när jag åker utomlands eller åker mot solen och så, även också vandrar länge i solen. När jag var i Norge förra året och vandrade så blev jag väldigt bränd av solen i vaderna, då när det var värmebölja där. Vet inte vad jag gör för fel. Finns det en guide hur man smetar in solkrämen och så. Jag ska vandra i Alperna på min semester. Fick förr mycket bränna på nacken och öronen innan jag lärde mig att smörja. Har inte lärt mig än fast jag är 50+. Jag fick stora blåsor förra året. Kanske jag smörjde försent eller för mycket.

Tyg är bättre än smörja i varje fall om man inte gillar att smörja varannan timme. Hatt halsduk långa ärmar och ben. Smörj på blottade partier. Näsa och läppar behöver ofta smörja. Anlägga helskägg kan vara bra om man börjar 2-3 veckor innan. Glasögon med sidoskydd ovanför trädgränsen är viktigast. Mörka linser på glasögon är skönt men UV-strålningen tas bort även av klarglas.

Thure

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
För och främst - hur hög solskyddsfaktor är det på krämen du använder? Du kanske behöver hela 50. När man använder solkräm skall man smörja på rikligt. Betydligt mer än vanlig hudkräm. Du kan således inte smörja för mycket. Det är även nödvändigt att smörja flera gånger om dagen. Hur många gånger beror på hur mycket du svettas. Känner du till Strålskyddsmyndighetens site?
Där kan du kolla aktuellt UV-index där du för tillfället befinner dig.

Tyg är bättre än smörja i varje fall om man inte gillar att smörja varannan timme. Hatt halsduk långa ärmar och ben. Smörj på blottade partier. Näsa och läppar behöver ofta smörja. Anlägga helskägg kan vara bra om man börjar 2-3 veckor innan. Glasögon med sidoskydd ovanför trädgränsen är viktigast. Mörka linser på glasögon är skönt men UV-strålningen tas bort även av klarglas.

Thure
Jag använder fysiskt solskydd istf solkrämer i möjligaste mån, dock har jag ingen halsduk utan smörjer in hals-bröst eftersom ventilationen är viktig i varma klimat. Men jag har känt mig ganska ensam i vandringskollektivet med mina principer. Vandrare har överlag kortbyxor, vilket ju är skönare "klimatmässigt", men går man på mindre stigar t.ex. i Medelhavsmiljö med dess vassa buskar så är det bra med långbyxor. Zip-off fixar det dilemmat, fast då måste man ju kanske ändå smörja in benen.

Jag har helt klart blivit bränd många gånger och ibland av misstag men har ändå svårt att förstå vad som är ditt problem. Smörj dig med solskyddsfaktor 50 på bar hud på morgonen och kanske igen senare, framför allt om man badat eller blivit väldigt svettig så tycker jag det bör gå bra. I alla fall om man inte har väldigt känslig hud som många rödhåriga har.

Att ha kläder i stället för solskydd är enklare på många sätt men sämre på andra.

Men ett problem är att man sällan märker att man blir bränd när man blir det. Når man märker det är det oftast redan för sent.

Har en stor hatt ca 10 cm brätte som fungerar som solskydd och myggskydd när jag har myggnät ovanpå.
Tog bara med +50 litet stift tog slut på 2 d och sol minst 4 d sedan 10 d med regn och blåst i Breeheimen förra "sommaren" men ska ta med dubbelt nästa gång.
UV skydd i kläder och ventilation går ju ej att kombinera.
Myggstiftet tog däremot inte slut vilket brukar vara vanligare,de torkade och drunknade nog.
Det var framsidan av lår ovan knäna nedan kortbyxorna som blev mest svedda när solstiftet tog slut ev kolla långa kortbyxor.

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!
Tog bara med +50 litet stift tog slut på 2 d och sol minst 4 d sedan 10 d med regn och blåst i Breeheimen förra "sommaren" men ska ta med dubbelt nästa gång.
Förstår inte att de väldigt ofta måste säga något negativ om Norge och din tur där (plus allt negativt om regnkläder).

Förra "sommaren" var i juli en av de bästa någonsin med 2.5-3 veckor på rad med 30 grader, sol, varma fjordar och elvar för badning men vädret i Norge varierar.

Jag använde en massa solkräm under de veckorna.

Det finns faktiskt kräm med skyddsfaktor 100, om du har ovanligt solkänslig hud (dvs är mycket ljushyllt/rödlätt). Finns både på Apotea, Hjärtat och gamla hederliga Apoteket. Verkar kräva lite omsorg vid applicering och är inte vattenfri, men det spelar större roll i minusgrader.

Versionen för barn verkar dock mer vattenresistent, kanske värt att satsa på om du räknar med att svettas mycket.

Verkar också finnas en särskild ansikts-variant, som också är mer vattenfast.

Behöver du inte något så extremt, så välj någon vattenfri/vattenfast lättapplicerad variant med skyddsfaktor 50. Vad jag fattar sjunker marginalnyttan med ökande SPF-tal, och skillnaden mellan 50 och 100 är alltså inte alls dubbel, utan snarast rätt obetydlig.

OBS jag är själv en svartmuskig typ som INTE behövt använda dessa produkter, så ingen egen erfarenhet. Har bara hört gott om dem från en mycket rödfräknig vän och hens lika rödfräkniga barn.

Senast ändrad:
UV skydd i kläder och ventilation går ju ej att kombinera.
Det var framsidan av lår ovan knäna nedan kortbyxorna som blev mest svedda när solstiftet tog slut ev kolla långa kortbyxor.
Ljusa linne och bomullskläder reflekterar värmestrålning, dessutom blir de fuktiga av svett. En våt bomulls t-shirt lär kyla huden bättre än bar överkropp tack vara att avdunstningen är så effektiv från en stor yta på fibrerna i trikåväven.

Stora storlekar och löst sittande kläder är en annan princip. Där kan mörka tyger absorbera värme och åstadkomma en skorstenseffekt. Detta används av ökenfolk t ex tuareger.

Thure

Behöver du inte något så extremt, så välj någon vattenfri/vattenfast lättapplicerad variant med skyddsfaktor 50.
Håller med om det. Jag har ofta använt något för barn. En sak jag kom att tänka på nu är hur varierande de olika solkrämerna är att applicera. Några är lätt flytande och lätta att applicera medans andra direkt bara försvinner in i huden och kan vara svåra att smeta ut.

Blir en del bruk av solkräm om man har barn i dagens samhälle.

Jag testade sun-hoodie i merino plus keps förra sommaren i värmen. Rekommenderas! Skuggan från hättan gjorde det oväntat svalt, inte extravarmt som jag hade väntat, och du slipper bekymra dig för sol i nacken.
Sedan badade jag också med kläderna på när tillfälle gavs, det kylde ju ner ett tag…

Förstår inte att de väldigt ofta måste säga något negativ om Norge och din tur där (plus allt negativt om regnkläder).

Förra "sommaren" var i juli en av de bästa någonsin med 2.5-3 veckor på rad med 30 grader, sol, varma fjordar och elvar för badning men vädret i Norge varierar.

Jag använde en massa solkräm under de veckorna.
Jag har väl inget direkt otalt med Norrmän.
Om det nu var varmt i S Norge som i Lappland samtidigt är väldigt ovanligt,brukar det vara fronter i Mellersta Sverige som gör att i områden som Dalarna och Härjedalen som ligger nära de Norska områdena jag går i pga Sv tågstrul brukar det regna om det är fint väder i tex Kiruna.
PFAS förbudet i regnkläder är ju farligare än att inte ha solskydd med på en vanlig fjällvandring och om inte redan lett till dödsfall iaf svåra nedkylningar som i mitt fall som medförde att jag fick förbruka mer gas då jag fick värma vatten att dricka och fick äta mer och till slut vara utan mat några dagar.

Kanske ska DNT ha solkräm och Impregneringsmedel till fsg i de hytter som säljer proviant eller i bemannade och man får förbruka med ström och torktumla efter imp under en 2v tur med mkt regn.
Alt att behöva ha 2 ny imp regnställ med på en förväntad regnig tur.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.