Problem med hund på bussen

I september när jag skulle ta mig från Abisko till Kiruna med min snälla och väluppfostrade lilla hund så hade jag stora problem att få åka med bussen. Efter mycket bedjande så fick vi till slut åka med. Och tur var det då vi annars skulle ha missat flyget. Är det någon mer som råkat ut för problemet? Det är ju en väldigt tydlig ökning av hundar i fjällen så är det vanligt förekommande att chaufförerna säger nej så blir det verkligen problem för oss hundägare. Jag har aldrig tidigare upplevt det, har åkt Kiruna - Nikka många gånger med hund.

/Nettan

Jag vet inte vilket bussbolag som transporterar den sträckan. Men många privata bussbolag har hundförbud, men då kör ju de privata INTE på uppdrag av tex Landstinget. Om bussbolget kör regulärtrafik på uppdrag av ett Landsting så borde det vara Landstinget som bestämmer dessa regler och då borde man också få ta med sig hund.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag råkade ut för detta för 5 år sedan, jag var på vandring från Storulvån till Gövelsjön med två vorstehrar men tvingades stanna i Fjällnäs pga av att hundarna fick stora skavsår av klövjeväskorna. Så jag tänkte då ta bussen hem, men icke sa busschaffören. Jag kan fortfarande inte fatta hur han kunde neka en ensam 16-årig förtvivlad tjej med två hundar. Det slutade med att mamma fick köra upp från orsa och hämta mig.
Nu får man sedan ett par år tillbaka ha med hunden på bussen i Jämtland. /sara

Svart på vitt

Gå in på http://www.ltnbd.se/braveta/braveta.html
och kolla under rubriken 'ALLMÄN INFO'

Säkrast är nog att alltid ha med sig ett papper på reglerna som man kan visa för en eventuellt grining chaffis.

Jag vet att länstrafiken i norrbotten tidigare haft pälsdjursförbud men har nu lättat på de reglerna men det tar väl några år innan alla lär sig det.

/Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips