problem med garmin city select v7

nkj; sa:
hej

la in bitar av kartan på min garmin etrex legen C men när jag startar gpsen så står det "kan inte låsa upp kartor".

Vad gör jag för fel?

Felet är uppenbarligen att du försöker med en karta som du inte har en brukarlicens till.

Garmin har förutsett detta och kartan är spärrad intill dess att den den registrerats och låst upp bl a med ledning av mottagarens serienummer.

nkj; sa:
kan du nämna nån hyffsad karta som inte är lika dyr som cityselect. den verkar ju kosta en bra bit över 3000:-
Nja, utan att leta nämnvärt hittar jag ett fordonskit för 2799 kr. Det innehåller då utöver kartan också en hållare och en 12V strömkabel. Letar du runt hittar du det säkert billigare någonstans.

Annars vill jag minnas att det absolut billigaste sättet att skaffa sig CitySelect är att köpa en Garmin GPS 18 för runt 1200 kr. Som jag uppfattat det skall man då få CitySelect på köpet och licensen borde tillåta användning av samma programvara på din enhet. Någon som köpt en sådan och kan bekräfta att det fungerar?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Japp, jag köpte GPS18 med Nort American City Select. den ena licensen var bunden till GPS18 men den andra var fri och gick till min iQue.

Bör funka likadant med europeiska City Select.

Garmin säljer GPS18 som produkt med City Select, kallas GPS18 One alt GPS18 City Select Deluxe package. Europaversionen säljs endast i Europa.

Den finns på Sportmanships hemsida över GPS18 som deluxe version med City Select så det bör kunna beställas hos garminhandlare.

Det blir väl lite billigare men egentligen kan en full pris City Select vara mer värd eftersom man då har två licenser som man kan använda efter behag (alt att man använder GPSproxy på PPC)om man nu inte har användning för gps-pucken USB18.

har även en fråga till.
har metroguide i gpsen nu men då den beräknar rutten blir allting fel. tex rutten startar inte från min aktuella position. rutten genar över vatten osv! ändå är det inställt på att den ska gå efter vägen!

Den räknar rutten på baskartan. MetroGuide är en detaljerad karta, som är avsedd för enheter som exempelvis eTrex Legend eller eTrex Vista. Dessa har inte stöd för autorutt överhuvudtaget.

Köp City Select om du ska använda din GPS fullt ut.

Anders

nkj; sa:
har även en fråga till.
har metroguide i gpsen nu men då den beräknar rutten blir allting fel. tex rutten startar inte från min aktuella position. rutten genar över vatten osv! ändå är det inställt på att den ska gå efter vägen!

Tips:
Surfa in http://www.garmin.se och läs under Kartografi så får du reda på en del av finesserna och begränsningar de olika kartorna har.

Där kan du t.ex läsa att en icke upplåst CitySelect, inte funkar.

Per

nkj; sa:
har även en fråga till.
Om du laddar in Metroguide i gps:en med sendmap istf mapsource så funkar ruttberäkningen som i city select. Finns diskuterat i många trådar här.

b_100; sa:
nkj; sa:
har även en fråga till.
Om du laddar in Metroguide i gps:en med sendmap istf mapsource så funkar ruttberäkningen som i city select. Finns diskuterat i många trådar här.

okej ska testa det.. tack!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips