problem med garmin city select v7

hej

la in bitar av kartan på min garmin etrex legen C men när jag startar gpsen så står det "kan inte låsa upp kartor". Vad gör jag för fel?

upplåst?

Hej,
Första frågan är ju om den City Select Du använder är upplåst för Din GPS serienummer?
Undrar Leffe

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: upplåst?

svlcm; sa:
Hej,
Första frågan är ju om den City Select Du använder är upplåst för Din GPS serienummer?
Undrar Leffe

låste upp city select med en kod på 25 bokstäver. måste man registrera produkten? jag låste bara upp den. vars hittar man sin gps serienummer?

Re: Re: upplåst?

vars hittar man sin gps serienummer?
Om du är nybörjare kan det kanske vara en bra idé att läsa manualen. I inledningen på sidan i står var du finner serienumret, närmare bestämt under batteriluckan. På sidan 74 kan du läsa om hur du laddar in kartor.
Kartorna måste låsas upp specifikt för just din GPS och dess serienummer. Surfa til http://www.garmin.com/unlock/ välj Svenska och följ instruktionerna. Registreringsproceduren slutar med att du får en 25-ställig upplåsningskod som är unik för din GPS.
Den 25-ställiga koden matar du in i Mapsource på din PC för att låsa upp kartorna där innan du laddar över till din GPS.

Re: Re: upplåst?

nkj; sa:
låste upp city select med en kod på 25 bokstäver. måste man registrera produkten? jag låste bara upp den.
Om du har en CD har du där fått en kod som du använder för att regsitrera kartorna till din GPS serienummer och få ut en 25-teckens kod som passar till just din enhet.

Om du tankat ner kartorna genom fildelning och där fått med en kod så kan den person som lagt ut koden nu komma hem till dig med sin GPS och ladda ner kartorna men den koden funkar inte till din GPS eftersom den har ett annat serienummer.

Detta krångel finns där därför att Garmin vill ha betalt för sina kartor.

Allergi mot manualer ?

Finns det en utbredd allergi mot att läsa manualer?

Eller är det bara en rädsla för läsa manualer som beror på att många konstruktörer tycker att det är tråkigt att skriva manualer, och därmed gör ett dåligt jobb?

Per Brune (civilingenjör som med glädje plöjer igenom manualer från pärm till pärm, i hopp om att hitta användbara finesser som jag själv inte kunnat lista ut).

Om du inte har hittat serienumret är det svar på varför det inte går, för utan serienumret kan du inte ha fått till en kod som passar till din GPS.

Anders

MetroGuide

MetroGuide är billigare men ändrar inte rutten automatiskt i GPS-enheten när du kört fel (kallas autoroute).

(Man undrar om du har licens på Cityselect när man läser bägge dina inlägg.)

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips