Problem med fukt ovanpå sovsäcken

Dun/syntet

För att förtydliga: Jag vet att de som upplever samma problem som jag och som har en syntetsäck kan vädra ur säcken på morgonen fastän det är minusgrader eftersom fukten då fryser och går att borsta av. Detta går inte med en dunsäck om fukten fastnat innanför yttertyget eftersom det då endast blir is i dunet.
 
Verkar som att du behöver flytta ut din "depositionspunkt" dvs när vattenångan övergår till frost. Har du kläder på dig när du sover? Om ja så pröva at ha mindre kläder för att få "nollan" utanför säcken. Ventliationen i tältet är ju av största vikt såklart. Håll tältet så öppet som vädret tillåter. Gärna ha dragkjedjan rejält öppen upptill.

Bob
 
Bob: Detta problem uppkommer även om jag sover utomhus under bar himmel, men att jha ventilation i tältet är så klart A och O.

Ang "depositionspunkten" har jag svårt att pröva att ha mindre kläder på då jag allt som oftast endast har ett tunt ullställ. Men ibland har jag även en ulltub som innerlakan som jag sytt av ullfroté, eventuellt kan jag pröva att sova utan denna en natt för att se om det fortfarande är lagom varmt. Jag har nämligen en idé precis som du, om att jag helt enkelt är för varm.
 
Du kan istället för t.ex hagflöfs sovsäcksöverdrag köpa en liten sån där sommarsäck som
håller för c:a +12 , dom brukar ligga runt kilot och under och är som en limpa - syntet.

Då lär du få det mesta av fukten i den tunna säcken - och föutom som vinteröverdrag fungerar dom
perfekt sommartid.

Har du 2-3 manna tält och torklinor - på morgonen så hänger du upp den tunna yttersäcken nära taket i tältet och kör med gasbrännaren - nån minut.

Du blir av med fukt, blir av med frosten på tältduken och en får varm frukost stund.

Även vid mycket korta värmekörningar på 5 minuter morgon och kväll håller man fukten på stången.
 
Verkar som att du behöver flytta ut din "depositionspunkt" dvs när vattenångan övergår till frost. Har du kläder på dig när du sover? Om ja så pröva at ha mindre kläder för att få "nollan" utanför säcken. Ventliationen i tältet är ju av största vikt såklart. Håll tältet så öppet som vädret tillåter. Gärna ha dragkjedjan rejält öppen upptill.

Bob

Om man låter utsidan av sovsäcken bli varmare så kommer det bli kallare i säcken vid samma produktion av (kropps)värme och yttertemperatur.
Efterssom temperaturskillnaden mellan utsida sovsäck och luften blir större kommer värme ledas snabbare och således blir utsidan av sovsäcken kall ändå, temperaturförändringen sker bara på insidan säcken. och man kommer med all säkerhet frysa.
Ska det fungera med bibehållen temperatur i sovsäcken med mindre isolering behövs nån form av extra värmetillskott, exempelvis sällskap. :)

Målet är väl snarare att ha en säck som är lagom varm så man inte svettas så mycket, och därmed även reglerar värme bra, samt att ha en säck som tillåter transport av fukt.
Och sen är det ju viktigt med ett yttertyg på säcken som släpper igenom fukten så den kan krypa igenom och frysa på utsidan, för om den skulle avdunsta skulle det krävas massa energi till det.. Hur ett överdrag hjälper mot det vet jag inte.

Edit: Sen får man ju komma ihåg att mer ventilation i tältet leder till lägre temperaturer (i alla fall om man är flera) och således flyttas "nollan" längre in i säcken efterssom utsidan blir kallare.

För det är inte att det är fukten i luften som kondenseras på (den varma) säcken, snarare att det är fukten som tränger upp underifrån.
(Och därför funkar en fuktspärr för att hålla sovsäcken torr)
 
Senast ändrad:
Det fungerar bra att köra med överdrag om inte det är för kallt - då flyttar man upp stället där vattnet slutar vandra till yttertyget.

Tvåkomponents säcksystem är ännu bättre - speciellt när det är riktigt kallt.

Då kan man samla upp det värsta i yttersäcken som är lättorkad då den skall vara av syntet.

Då kan man kombinera dunets fördelar med syntetsäckens.
 
Vintertid så fryser tillräckligt varma sovsäckar på insidan och för svala sover man inte alls i.
Det spelar ingen roll om det är dun eller syntet. Problemet är detsamma.
Det ideala vore att lyckas lägga fryspunkten precis under yttertyget, men verkligheten är komplex och oftast hamnar 0° väggen en bit in i säcken.
Förstår att det inte är någon tröst, men fler än du har problemet.
Enda lösningen är att hålla kroppsfunkten från sovsäcken, alternativt som vi gjorde, ordna tinings och torkningsdygn emellanåt.
 
Jag tycker det är ett ickeproblem eftersom fuktspärr funkar så bra. Jag upplever ryktet om fuktspärrens förskräcklighet som överdrivet.
Sovsäcken håller sig torr, ren och fräsh. Det vikiga är att man inte har mycket kläder på sig. Ett tunt snabbtorrktat underställ i syntet funkar bra. Då känner man dessutom knappt fukten när man sover. Understället i sin tur torkar så fort att det inte är något problem. Andra fördelar är ju att sovsäcken blir varmare, att man nästan alldrig fryser om fötterna (eftersom luften trycks ut vid sovsäcksöppningen gissar jag på).
 
Tvåkomponents säcksystem är ännu bättre - speciellt när det är riktigt kallt.

Då kan man samla upp det värsta i yttersäcken som är lättorkad då den skall vara av syntet.

Då kan man kombinera dunets fördelar med syntetsäckens.

Eller så lägger man sin dunjacka ovanpå. Dunjackan torkar på dagen när man har den på sig, dagtid finns mer kroppsvärme att ta av.
 
Ja t.ex , mycket bättre och kliva upp fluffig och torr än nedsmetad av vatten ur en plastpåse.
Att det fungerar är ju helt klart , att det också understället torkar ur fort stämmer också
men det är lite småhorribelt i början när man klivit upp...

Skulle börja me stavgång i stadsmiljö om fuktspärr var enda alternativet - haha.
Ja visst pallar man fukt så men man skall inte lida i onödan när det finns andra metoder som fungerar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
camoscio praktiska problem, Laser Comp Bo och sova 4
Still Alive Problem med Southern Cross Bo och sova 1
AnteÅ Problem med Downmat 7 Bo och sova 3
Dannepihls Ensam fjällvandrare problem med tältval Bo och sova 41
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
kaah Stora problem med kondens Bo och sova 13
danielpihlgren Problem med Genius 23? Bo och sova 6
Bearpaw Problem med sovsäck! Bo och sova 7
Larrys Problem med Bergans Kompakt? Bo och sova 0
Ont Problem med tältet. Bo och sova 6
Näbb Lutande vägg i Nammatj 3 - ett problem? Bo och sova 9
Markus_ Problem med auto-liggunderlag Bo och sova 16
nibor Compass Tarfala botten problem Bo och sova 0
Hileberg Namataj 3GT och stång problem ! Bo och sova 1
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
Coachmike Några viktiga frågor om dunsovsäckar! Bo och sova 6
IslandTraveller Fukt på liggunderlaget Bo och sova 3
lottizen Torrt och varmt tält? - Hur slippa fukt o kyla? Bo och sova 64
Ylvan Matlagning och fukt... Bo och sova 5
erik_vandrare hur vädra ut eventuell fukt i thermarest? Bo och sova 9
ÄventyrsUffe Fukt i dunsovsäcken, vad göra??? Bo och sova 6
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.