Problem med Friluftskartan Pro

Detn finns program som medger att man beskär en vektoriserad karta. I så fall skulle man kunna skära bort överlappet som orsakar konflikten. Frågan är om det funkar med en låst karta. Fast det blir ju pyssligt att följa gränsen. Frågan är om det funkar med en låst karta. För att återanknyta till allt som skrevws om redigering av kartor för dryga året sedan så vore ju en variant att redigera om alla koordinater som ligger på fel sida gränsen till någon koordinat som inte används och sedan lägga in koder som inte visas av Garmin. Gör man detta binärt så ska kodningen bestå.

Så vitt jag minns var det en bulgar som gjort ovannämnda program. Det är flera år sedan jag såg det men det finns nog någon på mapauthors@yahoo.com som kan svara på det.

Finns det inte någon ny variant av CGPsmapper alt sendmap som medger att man lägger in flera kartkoder? Då skulle man kunnan göra en kombinationsfil av norska och svenska kartdelar. problemet med överlapp består väl ändå men det kanske ginge att göra den norska kartan transparant och övrelagrad.
 
Nu var det inte Friliuftskartan som skulle slås av utan den norska kartan, men det gick ju det också. Tack för det! Jag hade missat att det gick att trycka på Menu en gång till. Detta går ju bra om man bara korsar gränsen en gång, men går man fram och tillbaka blir det lite jobbigt. Det bästa hade ju varit om man hade haft samarbetande kartor utan hänsyn till riksgränsen. Hade inte norrmännen sagt upp unionen 1905 så hade vi kanske haft det så vi får väl skylla på dem.;)

Kommentar till jonasolof: Kunde man göra den norska kartan transparent på svenska sidan eller helt enkelt skära bort den delen så vore problemet löst.
 
Senast ändrad:
Klippa och klistra källkoden

Vad händer om man klipper ut valda delar (nästan allt utom dom inledande raderna) av källkoden och klistrar in den på den intilliggande kartan och sedan kompilerar den sammanslagna kartan?

Per

PS jag har för tillfället inte tid att prova
 
Ja jeg er enig Mathias, det går jo greit når man bare vet hvilke menyer man skal innom, men det tok litt tid før jeg fant fram jeg også slik som Haraldn. Men du er vel enig i at det er litt knotete, og man må jo passe på når man passerer grensen. Det virker jo bare så dumt, når man ellers får flere kartblad til å fungere sammen.

Ja det er bra dere kan skylde på oss nordmenn når det svikter på svensk side av grensen, vi kan leve med det.
 
Motsvarnade problem finns ju även om man har Friluftskartan PRO i kombination med City Navigator. Då lägger sig CN över FPRO och man måste avaktivera (dölj) CN för att se de detaljrika FPRO kartorna. Problemet då är att funktionen "följ vägen" inte funkar eftersom CN är avaktiverad (man kan bara följa motorvägarna som finns i grundkartan). Man skulle ju önska att man bara döljde CN istället för att avaktivera så att man fortfarande kunde navigera med hjälp av CN men utan att visa kartan.

Kan man på något sätt få Friluftskartan PRO att lägga sig över City Navigator?
 
Vilken karta som hamnar "överst" beror nog på vilken gps och vilken version av firmware som är installerad. På Garmin nuvi 660 kom FriPro över CN efter firmware 2.7 eller nåt sånt. Nu kan man ha CN bakom som sköter navigeringen medan man ser FriPro på skärmen. I stort sett funkar det bra men ibland kan det bli lite konflikter som kan ge lustiga effekter.
 
Öppnar man en binär krypterad kartfil och återkompilerar den med gpsmapper så vete katten om den kommer att kunna läsas. Åtminstone är det osäkert om routinginformationen finns kvar. Däremot skulle det förmodligen gå att lösa problemet med ett program som bara byter ut priotetsordningen.

Vilken prioritet en karta har beror på en inledande siffra såvitt jag minns. det går att ändra på. Huruvida det går att göra en del av en img-fil transparent vet jag ej.

Men GilbertK har väl redan provat och funnit att det funkar.
 
Jag har en 60Cx och i den har jag såväl Norska Topokartor som FriPro. Jag upplever inte det beskrivna problemet utan norska och svenska kartor går snyggt och prydligt kant i kant ( se bilderna)
Bertil

Denna bild är från FriPro Svealand och TopoPro 8 Österdalen

bild1.bmp


Denna bild är från FriPro Mellersta och södra Norrland och TopoPro 10 Trondheim

bild2.bmp
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
L.A. problem med friluftskartan Navigering 4
Still Alive Problem med Fast Find 220-test Navigering 5
Kal-P-Dal Problem med Iphone och GPX-fil Navigering 2
scotti Problem vid navigation Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
Still Alive Problem med Locus Map. Navigering 6
L.A. Problem med min LegendC Navigering 3
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
Kallebalik Problem med Garmin Gpsmap 62s Navigering 0
Jockejeep84 friluftskarta primev2 problem. Navigering 3
vildguide Basecamp problem Navigering 1
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
rhb problem med Garmin Nuv i550? Navigering 0
Rob1 Problem med TOMTOM GO 730 Navigering 2
IMCE Problem med Oregon 550 Navigering 0
Mpetts Garmin GPS 60 problem att för över GeoCache Navigering 8
lagerstrom Problem med TMC (trafikdata) Navigering 13
at1981 Garmin-problem Navigering 15
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
Store Garmin Mapsource - Lösning på problem med Microsoft Visual C++ Runtime Library Navigering 1
thomlars Problem med Garmin Communicator Navigering 1
Långbåge USB problem med Colorado 300 Navigering 0
Jossa Colorado problem Navigering 1
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
hassem Problem med Garmin 305 Navigering 8
zoli Problem med CN NT 2009 Navigering 12
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
steffe59 Oregon problem Navigering 28
skogssurfarn Problem med koordinater i OziExplorer Navigering 3
Huggis Garmin problem Navigering 19
Starwin Problem med Oregon 300 Navigering 16
errbe Problem med Que Navigering 2
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
tte01pe Problem att välja kartdelar i mapsource Navigering 4
joala Colorado 300 SD problem Navigering 18
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
polxlt Garmin USB problem Navigering 3
dave1 Problem med överföring till GPS Navigering 4
matte_upp Problem med minneskort och Etrex Navigering 8
Totem289 Problem med att ladda över kartor till Garmin 60cx Navigering 2
eloserik Problem med uppdatering av Mapsource Navigering 2
Tony-Avesta MapSource och Google Earth, lite problem... Navigering 2
greenjuice Problem med POI Loader Navigering 10
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
Mazon_80 Trip & Waypoint Manager Problem!!! Navigering 3
ranchn 2 problem med Garmin 60C Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.