Prisvärd paddel

En granregel med så lite kvistar som möjligt och stående ådring för styrkan. Kolla så den inte kommer vrida sig. Tar ett tag att hitta men går i vanliga bygghandeln. Mitt senaste projekt är en paddel i western red cedar som är lättare, rakare ådring och kvistfritt. Dock inte lika tåligt.
En grönlandspaddel kan komma ner till runt 650 g om man är duktig och väljer ceder. Fast vikten i den paddeln är mer centrerad så att man märker inte av vikten på samma sätt som på en platt- eller vingpaddel. 850-950 g med gran borde vara ett bra riktvärde.
Den stora vinsten med paddeln för mig är att jag inte lyfter armarna lika högt. Använder mindre skuldror och mer bål. Kommer längre och med bättre marschfart jämfört med plattpaddel. Sen gillar jag känslan i den, det är ju det viktigaste.

Vingpaddel är en idé som kan funka också.
 
Se till att du inte har kvistar i mitten på knäckzonen på din GP. Den känsligaste zonen ligger enligt mina empiriska undersökningar ca 30-40 cm från bladets ändar. Där är bladet tunt och böjmomentet högt. Det är i alla fall där jag knäckt mina paddlar vid räddningsövningar och annan ovarsam hantering. I och för sig så är det ju där kvistarna har suttit och försvagat paddeln, men jag har även haft kvistar på andra ställen i mina paddlar och där har inga brott inträffat.

Närmare bladets ände blir momentet inte lika stort och närmare mitten är ju skaftet tjockare, så där blir paddeln också tåligare för kvistar.

(I ett fall kan brottet dock ha berott på att paddeln vägde endast 599 g på en längd av 220 cm. Den paddeln saknar jag, den flexade så härligt när man paddlade!)
 
599 gram låter fint, var det gran?

Torkar ni virket efter ni köpt det hos bygghandeln eller är det bara att börja såga, hyvla och slipa?
Någon som provat att måla med linoljefärg?

Förövrigt så kommer det bli en lustig kombo, fin (förhoppningsvis) träpaddel och kort plastkajak, Point 65, Martini :)
 
Jag har flera kamrater

som är förtjusta i sina Kajner vingpaddlar med smala blad efter att ha provat ett antal olika.

Personligen har jag en liknande som heter Brácsa FW som jag nu börjar bli sams med efter att ha kortat skaftet i ett par omgångar. Det är lätt att ta av ett blad från skaftet med varmluftpistol. Sedan smältlim för att sätta på bladet igen. Längden på vingpaddel är viktig och individuell finns minst en tidgare tråd om detta.
Brácsas ihopkoppling är bra för steglös längd och vinkeljustering.

Min vingpaddel är mycket stryktålig och väger nu med reflexer 699g. Funkar utmärkt till eskimååsväng men inte fullt lika bra som plattpaddel för kontring och sidoförflyttning med vrickteknik.

Epic har också liknande vingpaddlar. En test/marknadsöversikt för ett par år sedan http://paddling.nu/2011/04/14/vingpaddlar-for-nyborjare/

GP har jag testat men huvudsakligen inte alls gillat men en GP som en kompis gjorde är ett undantag. Lätt och med skön svikt.

Thure
 

Bilagor

  • pIMG_1576.jpg
    pIMG_1576.jpg
    76.9 KB · Visningar: 619
599 gram låter fint, var det gran?

Ja, vanlig ful-gran från K-rauta, Cheapy, Byggmax, eller något annat som jag har glömt. Jag köpte en 95x45-regel som jag sågade, elhyvlade och slipade till. Numera vill jag inte gå under 750 g, eftersom det blir för klent... Men eftersom GP:n har tyngden i mitten så blir det tillräckligt lätt ändå. Jag känner faktiskt inte av att jag har paddlat, ens efter en hel dag. Och då är jag inte heller särskilt vältränad.
 
Jag har flera olika paddlar, en billig en halvdyr och en riktigt dyr kolfiber, men sedan två- tre år kör jag med hemtäljd GP, och den passar mig som handsken. Så min rek är att tälja till en själv, bandsåg hyvel o bandputs får ner tillverkningstiden till ett par timmar....jag tyckte det var så skoj att det blev 7-8 stycken .........
 
Bra val, GP är förutsägbart och tåligt för olika förhållanden.

För egen del så är GP lika effektiv på en havskajak som en Vinge.

Plattvatten och racer kanske är bättre för vinge än GP.

Vinge kan uppföra sig illa i stark vind pga sin form.

GP kan paddlas högt och med kraft för fart eller lågt och avspänt för cruising.


Det är timmar i kanoten snarare än framför datorn som gör skillnad...
 
Jag tänkte att jag inte skulle nörda in mig i kajakvärlden alltför mkt med tanke på den kostnad det kan innebära men nu när jag hittat dessa billiga alternativ så är nörderiet igång!! Jag har läst att det finns ett alternativ som heter Aleut-paddel, de flesta verkar tycka den är ännu bättre än GP! Någon som har en åsikt?

Jag kan naturligtvis bygga både och...
 
Ett byggtips till gp, vet inte om det är renlärigt men det funkade för mej: den lättaste granpanelbrädan 19x125 (har jag för mej) jag hittade på Byggmax och så epoxylimmade jag på en furulist 5x40 på var sida för lite mer styrka. Sen slöjda som vanligt. 770 g på första försöket och den är avpassad för mej som är 185 lång. Lite linolja med tjära för färgen, klart.
 
Ett byggtips till gp, vet inte om det är renlärigt men det funkade för mej: den lättaste granpanelbrädan 19x125 (har jag för mej) jag hittade på Byggmax och så epoxylimmade jag på en furulist 5x40 på var sida för lite mer styrka. Sen slöjda som vanligt. 770 g på första försöket och den är avpassad för mej som är 185 lång. Lite linolja med tjära för färgen, klart.

Låter enkelt o bra men blev inte skaftet väldigt tunt? 19+5+5!?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
jgm Garmin Etrex, Hvor Prisvärd? (billigst)? Paddling allmänt 1
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 3
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 46
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4
Fjäll_Hasse Wing paddel Paddling allmänt 14
ChrisL Kärvande delbar paddel - hur dela? Paddling allmänt 5
SkogsCalle Laga paddel/ny paddel Paddling allmänt 11
epa22 Skillnad mellan ving- och vanlig paddel? Paddling allmänt 4
Per Crona Olika teknik beroende på paddel Paddling allmänt 31
Homie Kapa paddel -> reservpaddel Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.