Prisvärd paddel

Jag körde på den beskrivningen och sneglade på
http://www.qajaqusa.org/QK/makegreen2.pdf
samtidigt. Sen justerar man ju gärna 10 gånger
när man börjat använda den (i varje funkar det så för mig).

Den senaste jag byggde har lite bredare blad, även fast alla säger att det är fel :)
Jag tänket att jag testar med lite bredare blad, det är lättare att ta bort bredd än att lägga till bredd.

Jag tänkte att jag inte skulle nörda in mig i kajakvärlden alltför mkt med tanke på den kostnad det kan innebära men nu när jag hittat dessa billiga alternativ så är nörderiet igång!! Jag har läst att det finns ett alternativ som heter Aleut-paddel, de flesta verkar tycka den är ännu bättre än GP! Någon som har en åsikt?

Jag kan naturligtvis bygga både och...

Har en Aleut inspirerad från Northern light paddles den är tyngre än min lättvikts GP. Ibland tror jag att den är effektivare annars handlar det mest om att lära sig fästa paddeln i vattnet och dra sig framåt.

Det ser mer komplicerat ut att tälja till en aleut då den är assymetrisk och har en ryggås.

Träna att paddla ljudlöst och utan turbulens och virvlar så går det fortast oavsett vilken paddel.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
FYI: Trä i Skåne

Jag har varit i kontakt med Fredrikssons Trä i Arlöv som har ett väldigt stort träutbud men de har tyvärr inte gran överhuvudtaget. Om ni vill ha tag i ädelträ så är de däremot svårslagna.

Sökandet fortsätter!

Långsiktigt så kommer jag såga ur en planka mitt i en gran, roligt att ha gjort allt från gran till paddel!

Kortsiktigt ska jag kolla byggvaruhusen och förmodligen limma ihop en konstruktion.

Försök hitta gran med brett mellan årsringarna så blir den lättare, Mezzner var ju inne på det också.
Jag har limmat ihop två reglar med polyuretanlim när jag byggt.

Jag har även gjort en paddel i al, väldigt skönt att hålla i (jag kör kinesisk träolja som ytbehandling).

Startmaterial!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    37.7 KB · Visningar: 488
Slutresultat! Jag får säga att jag är nöjd, verktygen var inte de bästa för jobbet, jag har kört 95% frihand med sliptrissa på vinkelslipen. En hyvel eller bandslip som "vill" göra plana ytor hade underlättat mkt. Vi får se om jag är lika nöjd efter första turen! Typen är en aleutpaddel.

Pris 28,26 kr + sliptrissa för ca 50 kr som har mkt livslängd kvar. Sandpapper, slipklots och tjära blandad med linolja hade jag sen tidigare.

Arbetstidtid: enligt mig ca 5h, enligt frun 2 veckor :)

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    99.5 KB · Visningar: 510

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips