Priser på Hilleberg USA...

Sett och svarat

Såg du inte mitt PM?
...

Jepp, sett och svarat.

Vill inte lägga ut svaret här eftersom det blir väldigt svårt för väldigt många när man berättar vilka klipp man gjort och hur man gjort dem dessutom.

Däremot så stödjer jag fullt den som vill dubbel/trippel betala skatt.

Jag har skickat ett detaljerat mail tebaks till dig, en kokbok för lycka och framgång, för den som inte gillar dubbel/trippel-beskattningar.

Nej, det var inget kampanjerbjudande eller annat, utan priserna var så att säga as-is.
 
Det har väl varit uppe ett gäng gånger men det är inte OK enligt forumreglerna att diskutera hur-du-slipper-skatt eller fulkartor till GPS m.m. Sen kan man ju själv tycka vad man vill om det. Går det inte att handla HB från England då vi är i samma union då?

Uppmaning till brott
Att uppmana eller uppmuntra andra till brott (tex tips om piratkopiering eller skattebrott) är inte heller tillåtet.

Men att länka till en hemsida med en snygg logga får man väl?
http://www.myusabox.com/
Den ser varken olaglig eller farlig ut.

Jag måste hålla med Hilleberg i denna fråga. Ska man jämnföra priser på postorderföretag i USA och i Sverige måste man räkna med frakt, moms och tull. Om du kan köpa tält i Sverige utan att betala moms så blir det 20% billigare :)

Hur funkar egentligen reglerna vid den svenska tullen? Om jag tar med mig nya grejer hem så ska jag tulla dem om värdet överstiger 1700 kr. Vad gäller för använd utrustning? Är det lagligt att köpa ett tält i USA för 500 USD, använda det några veckor och sedan ta det till Sverige utan att betala moms? Hur vet tullen om jag har köpt det tältet i Sverige eller i USA?

/Stellan

vart får ni 1700 kr ifrån 4300 kr gäller från land utanför EU

http://www.tullverket.se/sokordao/k...andutanforeu.4.30cfbac4117bfb36546800095.html
 
Stämmer det verkligen? Nu har jag inte varit överallt, men de stater jag har varit i har haft någon form av skatt på försäljning motsvarande moms. Sen stämmer det att den inte alltid är redovisat i priset i butiken. Dessutom är den förmodligen genomgående lägre än den svenska momsen. Möjligt att några stater inte har moms, men de är inte många. (5 enligt denna wikipedia-artikel)

Det mesta är billigare i USA, vilket nog mer än något annat sätter press på priserna. Det skulle helt enkelt inte gå att sälja tälten till de svenska priserna där, då väljer Hilleberg att ta en lägre marginal för att kunna konkurrera. Det gör de nog rätt i, för stora volymer kan kompensera för lägre marginaler.

Summa summarum: konsumenterna har mer makt i USA och har bestämt att priserna där ska vara lägre.

Så sant! Vi är extremt dåliga på att utöva konsumentmakt i Sverige och självklart tar Hillebergs, Leatherman, Arcteryx, Nikon, o.s.v. ut så mycket marginal man kan, inget konstigt med det.

Det konstiga är snarare att när man läser en sådan här tråd så tycks majoriteten av inläggen (som jag antar är skrivna av konsumenter) försöka hitta (bort)förklaringar till prisskskillnaderna. Moms, skatt, löner etc.

OM det vore så att sådana faktorer förklarar skillnaderna, varför skulle då Hillgebergs m.fl. försöka stävja parallellimport? Om det bara är yttre faktorer som ger skillnaderna så skulle ju deras marginaler vara desamma d.v.s. ingen anledning för dem att bry sig om detta med parallellimport. Självklart förklarar sådant som t.ex. vår höga momssats en del av skillnaden men absolut inte allt.

Nu är ju detta med friluftsprylar en marginalföreteelse jämfört med t.ex. jeans. Någon som kom ihåg Levis försök att förbjuda parallellimport? Eftersom vi talar om något av högre allmänintresse så hände det ju saker där. Plötsligt sjönk priserna även i vanliga butiker...

Beklämmande att se hur lite konsumentmakt vi tycks vara beredda att utöva i det här landet, "tält är ju ändå billiga jämfört med..." som någon skrev. Jaha, och vad har det med saken att göra, gör det att vi gladeligen ska ge tillverkarna högre marginaler här än vad Amerikanska konsumenter gör?

Utöva konsumentmakt, fram för mer parallellimport!
 
Så sant! Vi är extremt dåliga på att utöva konsumentmakt i Sverige och självklart tar Hillebergs, Leatherman, Arcteryx, Nikon, o.s.v. ut så mycket marginal man kan, inget konstigt med det.

Det konstiga är snarare att när man läser en sådan här tråd så tycks majoriteten av inläggen (som jag antar är skrivna av konsumenter) försöka hitta (bort)förklaringar till prisskskillnaderna. Moms, skatt, löner etc.

OM det vore så att sådana faktorer förklarar skillnaderna, varför skulle då Hillgebergs m.fl. försöka stävja parallellimport? Om det bara är yttre faktorer som ger skillnaderna så skulle ju deras marginaler vara desamma d.v.s. ingen anledning för dem att bry sig om detta med parallellimport. Självklart förklarar sådant som t.ex. vår höga momssats en del av skillnaden men absolut inte allt.

Nu är ju detta med friluftsprylar en marginalföreteelse jämfört med t.ex. jeans. Någon som kom ihåg Levis försök att förbjuda parallellimport? Eftersom vi talar om något av högre allmänintresse så hände det ju saker där. Plötsligt sjönk priserna även i vanliga butiker...

Beklämmande att se hur lite konsumentmakt vi tycks vara beredda att utöva i det här landet, "tält är ju ändå billiga jämfört med..." som någon skrev. Jaha, och vad har det med saken att göra, gör det att vi gladeligen ska ge tillverkarna högre marginaler här än vad Amerikanska konsumenter gör?

Utöva konsumentmakt, fram för mer parallellimport!

Man kan inte annat än att hålla med!

Marginalerna kan ju hållas lägre i USA och andra delar av världen då det är fler potentiella köpare av t.ex. ute-prylar, som pressar ner priserna. Men att i dagens globala värld då försöka hindra att man köper där det är billigast... inte smart av Hilleberg eller andra som försöker sig på sådant.

Handla allt ni kan när ni är utomlands eller använd e-handel när det är applicerbart.

BZ/
 
Går säkert utmärkt att beställa ett Hilleberg om man reggar sig på http://www.jetcarrier.com/

Reggar man sig där så får man en egen adress i Usa. Grejorna skickas till Jetcarrier som sen skickar grejorna till Sverige. Jetcarrier ser även till att varorna momsas och tullas.
 
Bump

Ska köpa tält.
Är det fortfarande lönsamt att köpa i USA (eller annanstans?)

Om någon har bra tips som kanske inte lämpar sig att skriva i tråden så PMa gärna.
 
Dollarkursen är ju bra

Dollarkursen är ju bra just nu så kolla runt på US-webbshoppar.
Saken är väl den att det fortfarande inte går att beställa via webbshop från USA pga. avtal som butikerna som säljer Hilleberg har (och numera många fler företag).
Men sen finns det ju andra lösningar som gör att det går ändå, tips finns här: http://handlasmartare.blogspot.se/2013/04/nar-jag-behovde-en-usa-adress.html

Handlar man på plats i USA så blir det vad jag förstått tullfritt om man använt varan innan man kommer med den till tullen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PetNor Tågpriser till fjällen är hutlösa, eller? Allmänt om friluftsliv 22
fiskeaxel1 Svara på enkät. Mvh en grupp studenter Allmänt om friluftsliv 1
Picea Är det tillåtet att ta ut avgifter på ställen där allemansrätten gäller? Allmänt om friluftsliv 314
danfri Bästa sättet att fästa Gränsfors yxa på ryggsäck med MOLLE? Allmänt om friluftsliv 16
Still Alive Hur motverka imma på glasögonen? Allmänt om friluftsliv 61
dmitrij Tältplatser på Gotland Allmänt om friluftsliv 39
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Få längsta batteritid på mobilen Allmänt om friluftsliv 26
RolandF Dagens tips på tält Allmänt om friluftsliv 0
Robertos Hängmatta på hösten Allmänt om friluftsliv 15
hsp Anpassa ändhylsa på tältstänger Allmänt om friluftsliv 5
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
vandrafjäll Stormsäkra tältet på vinterfjället. Allmänt om friluftsliv 19
Cohf88 Angående felaktiga länsgränser på Google Maps/Earth (+10 år) Allmänt om friluftsliv 4
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Troll 3 Dyrt å korsa gränsen på fel ställe i Norge Allmänt om friluftsliv 28
Granitbitarn Vilken sida ska man gå på? Allmänt om friluftsliv 147
kennet_arvidsson Varför tätförbud på kommunala skogsbadplaser? Allmänt om friluftsliv 53
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Cyrus Tälta på Galterö Allmänt om friluftsliv 11
pirx tips på skräddare i malmö/lund? Allmänt om friluftsliv 2
Noatun. Media på långtur? Allmänt om friluftsliv 31
stormdans Tips på aktiviteter utomhus 4 timmar om dagen Allmänt om friluftsliv 28
Stordrulen Altarringen på Fulufjäll Allmänt om friluftsliv 17
Skogsstjärnan Försvunna vägar på kartan? Allmänt om friluftsliv 7
turep Skyltar på L-balk i skogen Allmänt om friluftsliv 7
Kimkim Avslöja guldkorn på internet? Allmänt om friluftsliv 19
cloud76 Grava lax på fjället Allmänt om friluftsliv 5
Kimkim Var titta på vågor i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 2
fotografiskt På vilken sida bär du kniven? Allmänt om friluftsliv 59
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
majjen Fjället 2019 : 3 Bröllop på Kenekaise Allmänt om friluftsliv 2
Askel Tälta på Ivö (Ej campingplats)? Allmänt om friluftsliv 1
Sarektomten Sydtoppens höjd oklar på kebnekaise Allmänt om friluftsliv 50
4623 Vad kan vi hitta på? Hjälp! Allmänt om friluftsliv 9
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
bergonatur Bila i Norge, framkomlighet på våren Allmänt om friluftsliv 2
Mediana Tips på tältplatser man kan tas sig med bil Allmänt om friluftsliv 6
pack Hygien på tåg Allmänt om friluftsliv 21
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Moga Bära saker på huvudet? Allmänt om friluftsliv 17
Linneaa Höga kusten-leden i slutet på maj? Allmänt om friluftsliv 4
WildlifR Nån som är sugen på en överlevnadsresa i naturen ca 1 månad (helst en tjej) Allmänt om friluftsliv 1
fritänkare Vad händer om man lägger en roddbåt på stadens mark? Allmänt om friluftsliv 7
Entertainer Neder- mellan- eller överslaf på nattåget? Allmänt om friluftsliv 14
Christian Småland mäta tillbakalagda höjdmeter på en vandring Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
toni-z Vad tar ni inte med er på fjället? Allmänt om friluftsliv 14
Askel Tips på tältplatser på Gotland, inom allemansrätten Allmänt om friluftsliv 0
plupp27 Tips på bra friluftskök Allmänt om friluftsliv 11
Varnbrink Outnorth på väg att kursa?? Allmänt om friluftsliv 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.