När man sorterar bort kreti och pleti. De besuttna har alltid kunnat betala, så de behöver inte dra in på nåt annat.
peter
Måste bara finna de besuttna här uppe i norr som inte redan har marker att jaga på, tror att det blir svårt.
När man sorterar bort kreti och pleti. De besuttna har alltid kunnat betala, så de behöver inte dra in på nåt annat.
peter
I Norrbotten finns det ca 120 000 invånare i arbetsför ålder vilket ger 1297400 / 120000 = 10,8 sjukpenningdagar per man.
Motsvarande siffror för hela Sverige är 5 800 000 invånare i arbetsför ålder och 43466204 / 5800000 = 7,5 sjukpenningdagar per man.
Mina siffror är säkert inte exakta men tillräckligt bra för att min slutsats ska bli en helt annan än din. Vad detta har med jaktarrende att göra vet jag inte...
Hur mycket är arrendekostnaden / norrländsk älg ungefär? Om skogsbolagen får in lite mer på arrende så kanske det inte svider så mycket att ha en lite tätare älgstam. Om man inte vill betala mer än det kostar att "tanka skotern" för att få jaga så kanske det inte är så intressant i alla fall och då har ju Patric faktiskt en poäng.Och arrendekostnaden är ju bara en av många kostnader. Vi är nog alla villiga att betal för att få utföra vårt fritidsintresse men då ska man ju få nåt ut av det också, fel tidpunkt att höja arrendet när älgtillgången är så dålig som den är tack vare att tilldelningarna till stor del dikterats av skogsbolagen.
Hur mycket är arrendekostnaden / norrländsk älg ungefär? Om skogsbolagen får in lite mer på arrende så kanske det inte svider så mycket att ha en lite tätare älgstam. Om man inte vill betala mer än det kostar att "tanka skotern" för att få jaga så kanske det inte är så intressant i alla fall och då har ju Patric faktiskt en poäng.
Du frågar vilken annan verksamhet som accepterar en fördubbling av kostnaden.
Talar vi om en ökning från 1000 till 2000 per person, 2000 till 4000 eller vad handlar det om?
I Sverige har vi exempelvis en av världens friskaste och livskraftigaste älgstammar. Det är ett resultat av en på det hela taget klok förvaltning.
När man pratar om jakt och marknad tycker jag mig ibland se en förväxling av vad som är varor och tjänster och vad som är förvaltningsåtgärder.
Genom historien har inte jakt betraktats som en handelsvara vars pris ska sättas av en marknad där det är den som är mest betalningsbenägen som har företrädet. Jakt är en viltförvaltningsåtgärd som kräver omdöme, kunskap och engagemang. Inte i första hand pengar. Åtminstone om resultatet ska bli gott.
I Sverige har vi exempelvis en av världens friskaste och livskraftigaste älgstammar. Det är ett resultat av en på det hela taget klok förvaltning. Visst, det finns fortfarande förbättringar att göra, men frågan är om prishöjningar och marknadsanpassning är rätt väg att gå...