Pris för begagnat Hilleberg Nammatj 3

Hej!

Jag ska sälja mitt Hilleberg Nammatj 3 till en god vän men har lite dålig uppfattning om vad som är ett rimligt pris. Priset i sig är egentligen inte superviktigt, det är mer att jag gärna inte vill ta ut något överpris, samtidigt som min kompis gärna ändå vill betala vad det är värt. Tänkte därför att jag kanske skulle kunna få lite värdefull input här.

Tältet är inköpt 2007 och använt sammanlagt ca 10 veckor, vara hälften på fjällvandringar och hälften i campingterräng. Det är noga skött, i fint skick och har inga defekter så vitt jag vet.

Jag köpte det för 5500:- år 2007 men nypris idag verkar vara 7250:- enligt Hillebergs websida.

Med bakgrund av denna information, hur mycket skulle ni säga att detta tält är värt idag?

Tack på förhand!

/Daniel

3500 SEK om man räknar med nypris på 7250 SEK
(10 % värdeminskning per är)
och om tältet är samma som det som säljs idag
vad gäller material etc. Det kan ju finnas anledningar till att
priset gått upp, andra än inflation etc.
Annars får man ju räkna på vad det kostade vid inköp,
då hamnar jag på 2600 SEK,

Senast ändrad:
Instämmer med tidigare uppfattningar, ca 3500-4000kr om tältet är i fullgott skick.
10 veckors användning är 70 dagar vilket trots allt är ganska mycket, så kolla golvet i innertältet noga. Om det uppvisar nötningsskador så brukar Hilleberg kunna byta det för ca 1200kr, så om det är dags för byte bör rimligt kompispris bli lite lägre, kanske 3000kr.

Verkar som att alla är överens om att ett rimligt pris är någonstans runt 3500 - 4000:-, iaf om man räknar med dagens nypris.

Tack så väldigt mycket alla som svarat för hjälpen!

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips