Pris för begagnat Hilleberg Nammatj 3

Hej!

Jag ska sälja mitt Hilleberg Nammatj 3 till en god vän men har lite dålig uppfattning om vad som är ett rimligt pris. Priset i sig är egentligen inte superviktigt, det är mer att jag gärna inte vill ta ut något överpris, samtidigt som min kompis gärna ändå vill betala vad det är värt. Tänkte därför att jag kanske skulle kunna få lite värdefull input här.

Tältet är inköpt 2007 och använt sammanlagt ca 10 veckor, vara hälften på fjällvandringar och hälften i campingterräng. Det är noga skött, i fint skick och har inga defekter så vitt jag vet.

Jag köpte det för 5500:- år 2007 men nypris idag verkar vara 7250:- enligt Hillebergs websida.

Med bakgrund av denna information, hur mycket skulle ni säga att detta tält är värt idag?

Tack på förhand!

/Daniel

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
3500 SEK om man räknar med nypris på 7250 SEK
(10 % värdeminskning per är)
och om tältet är samma som det som säljs idag
vad gäller material etc. Det kan ju finnas anledningar till att
priset gått upp, andra än inflation etc.
Annars får man ju räkna på vad det kostade vid inköp,
då hamnar jag på 2600 SEK,

Senast ändrad:
Instämmer med tidigare uppfattningar, ca 3500-4000kr om tältet är i fullgott skick.
10 veckors användning är 70 dagar vilket trots allt är ganska mycket, så kolla golvet i innertältet noga. Om det uppvisar nötningsskador så brukar Hilleberg kunna byta det för ca 1200kr, så om det är dags för byte bör rimligt kompispris bli lite lägre, kanske 3000kr.

Verkar som att alla är överens om att ett rimligt pris är någonstans runt 3500 - 4000:-, iaf om man räknar med dagens nypris.

Tack så väldigt mycket alla som svarat för hjälpen!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips