Prisättningbluff Naturkompaniet?

Har nyligen köpt mig en Teirra platina pro jacka på naturkompaniet, den var snygg satt grymt bra och inte minst var den juh nersatt från 3199 till 1799. På etiketten sitter en vit prislapp med 3199 och brevid en röd med 1799, nu märkte jag dock att om man pillar bort den vita prislappen sitter det en likadan under men med priset 1799?? man blir juh lite fundersam.. någon som vet om den verkligen kostar 3199 igentligen?
 
Har nyligen köpt mig en Teirra platina pro jacka på naturkompaniet, den var snygg satt grymt bra och inte minst var den juh nersatt från 3199 till 1799. På etiketten sitter en vit prislapp med 3199 och brevid en röd med 1799, nu märkte jag dock att om man pillar bort den vita prislappen sitter det en likadan under men med priset 1799?? man blir juh lite fundersam.. någon som vet om den verkligen kostar 3199 igentligen?

Det är nog troligen ingen bluff utan att de tryckt rea-priset på fel färg bara. Har en kompis som köpte en och hon är också mycket nöjd. För 1800 spänn får du inte så mkt mer, om du inte beställer från utlandet.

// Jocke
 
Det KAN vara "bluff" men brukar kunna vara svårt att bevisa. Det är ju inte otillåtet för dem att höja priset.

Men jag kan inte undgå att tänka på när jag letade DVD-spelare till bilen. Hittade en på Power som jag gillade som kostade 1795 (en fristående spelare och två skärmar) men hade inte riktigt bestämt mig för om vi skulle köpa. Nån vecka senare åker vi dit för att köpa. Då är det extrapris på den, 1995, ordinarie pris 2395...

(Som tur var hittade vi den senare för 1795 i en annan butik.)
 
Naturkompaniet och prissättning

Naturkompaniet är kanske inte värre än andra, men jag tycker att en annan lustig grej är att vattentäta packpåsar (Sea To Summit) (i en given storlek) kostar 150 kr i butik men 180 kr på hemsidan, och då tillkommer ju även 55 kr frakt. Så samma påse kostar i slutändan 85 kr mer på hemsidan än i butik. Det är över 50% dyrare!
 
Att den vita ettiketten klistrades över med en röd för att markera att att varan var nedsatt låter rimligt.
Annars är det ju faktiskt lureri.

Men den som hittar en 'diskret överklistrad etkikett' kan vid bortskrapning finna att orginalpriset är högre utan att varan reas. Det är när man inte vill skylta med att man anpassat priset. Grannbutiken kanske säljer den till orginal lägre pris. Om man 'rear' en sådan vara kan kunderna få intryckett att man är dyr.

Omvänt kan man också hitta prisökningar. Man kanske har en likvärding produkt som säljer bra till ett högre pris. Kanske grannaffären tycks sälja sama produkt bra till ett högre pris, eller att varan helt enkelt var felmärkt naturligtvis.
 
naturkompaniet är för skööna.

Har under våren haft lite kontakt med Tierra. De gör för min kropp perfekta grejer och jag vet att de lanserar en ny skaljacka i nya värsting-gore-tex:en nu i dagarna, "cho-oyo" heter den.

Men eftersom den inte kom i tid till min tripp så bet jag lite i det sura äpplet o köpte en "prime" till fullpris. Jag hade frågat i nästan alla butiker i sthlm men INGEN hade en aning om den nya jackan.
Givetvis hajjar man att priset kan rasa när en ny produkt kommer eller är på G men detta visste inte NK något om.

När jag sen kommer hem från min veckolånga tur så är jackan givetvis sänkt från 4.499:- till 2.999:-. sjuk retligt. För 1500:- hade ju den gamla kunnat vara med ett varv till. Mailade Tierra som (!) erbjöd viss kompensation. Men när jag snackade med Naturkomp. på telefon sa han att "det är moraliskt förkastligt" (!) att informera om kommande prissänkningar. Och dessutom "dåliga affärer".
Han hävdade att det aldrig går till så någonstans. Lustigt att både TV-köp samt Datorköp ofta föregås av tips från försäljare som berättar om kommande generationer och liknande. (hänt mig flera ggr.)

slutligen kan man bara berömma sportkompaniet som kastar med lite smått när man bränner stålar där. Fick fyra par fina strumpor när jag köpte kängor där. På NaturKompaniet skickar de inte ens med en stump grönlandsvax när man handlar brallor.


lite off topic:
Inför avfärden införskaffade jag även lite frystorkad mat. Och möttes av de två drygaste töntar jag kan föreställa mig. Förstår inte vad man har i ett servicejobb o göra om man är dum o obildad.
Som tur var klarade de inte av att hantera kassan och fick ta fel (lägre) pris för rubbet.

no more säger jag bara. no more. handla direkt från Tierra istället.
 
förstår inte riktigt problemet?

Har liksom säkert många andra råkat ut för prissänkning nån gång strax efter köp, och det svider alltid lite extra ,men har aldrig sett det som att butiken skulle stå i skuld till mig för det.

Förstår inte heller riktigt köpet av ny jacka (då den gamla verkade duga ett tag till) och då det ju faktiskt var känt att den nya "drömjackan" skulle lanseras i dagarna.
Och kan man verkligen förvänta sig att man berättar om prissänkningar i förväg ? (OK vissa undantag finns alltså, hände även mig med en kamera nyligen som hade ett kommande reapris i datorn, men är väl mest elektronik med ständig "produktutveckling").
Jag tycker det verkar som just en "dålig affär", och med för många sådana brukar man inte hålla sig kvar som butik i längden.....

Att man slänger med nåt lite extra är trevligt och bra, men jag ser det som ren bonus (och bra marknadsföring), men inget jag förväntar mig (kan gärna t o m ersättas med t ex extra bra service, bra prissättning istället).
Köper jag 10 l mjölk på ICA skulle jag inte ha en tanke på att även få ett litet paket grädde medskickat.

Men jag tycker du gör helt rätt genom att "rösta med fötterna", alltså handla där du känner dig nöjdast.......även om Naturkompaniet och Tierra är olika delar av samma företag ;)

Per D

edit: borde väl lagt till ett Välkomen till forumet, som har hyfsat högt i tak....
 
Senast ändrad:
Har liksom säkert många andra råkat ut för prissänkning nån gång strax efter köp, och det svider alltid lite extra ,men har aldrig sett det som att butiken skulle stå i skuld till mig för det.

Förstår inte heller riktigt köpet av ny jacka (då den gamla verkade duga ett tag till) och då det ju faktiskt var känt att den nya "drömjackan" skulle lanseras i dagarna.
Och kan man verkligen förvänta sig att man berättar om prissänkningar i förväg ? (OK vissa undantag finns alltså, hände även mig med en kamera nyligen som hade ett kommande reapris i datorn, men är väl mest elektronik med ständig "produktutveckling").
Jag tycker det verkar som just en "dålig affär", och med för många sådana brukar man inte hålla sig kvar som butik i längden.....

Att man slänger med nåt lite extra är trevligt och bra, men jag ser det som ren bonus (och bra marknadsföring), men inget jag förväntar mig (kan gärna t o m ersättas med t ex extra bra service, bra prissättning istället).
Köper jag 10 l mjölk på ICA skulle jag inte ha en tanke på att även få ett litet paket grädde medskickat.

Men jag tycker du gör helt rätt genom att "rösta med fötterna", alltså handla där du känner dig nöjdast.......även om Naturkompaniet och Tierra är olika delar av samma företag ;)

Per D

edit: borde väl lagt till ett Välkomen till forumet, som har hyfsat högt i tak....

tack för välkomnandet, bara läst än så länge!

Jag tycker inte butiken står i skuld till mig. och det är klart att det är ett långskott. Men eftersom jag frågat om specifikt det priset och vad som händer framöver är det likt förbannat retligt.
det handlar om Goodwill. Och som 100 trådar här visat så är inte NK bäst i stan på det begreppet. Att som Naturkompaniet sa: "att det är dåliga affärer" att informera innebär att man bryr sig om maximal profit för stunden mer än om nöjda kunder. Och alla som kan sin marknadstrategi vet att inget är värt så mycket som en nöjd kund. Tänk om alla friluftsrävar hyllade Naturkompaniet? det skulle vara guld. Nu fnyser de flest åt dem. Och jag (icke-räv) börjar verkligen förstå varför....

matjämförelsen är lite sliten. Och det beror på var/hur mycket man handlar. Köper jag mat hötorgshallen bjuder de ofta på nåt. det handlar om säljarens frihet. Tierra råkar göra perfekta grejer för mig. Att de ägs av ett företag som oxå äger butiker som har en lustig policy är inte deras fel. Köper jag vitvaror eller möbler ser jag alltid till att få transport/eller extra produkter. Samma gäller datorer. Fasen, när jag handlar kläder i city brukar jag få med saker. Köper jag en kostym får jag alltid en slips eller gratis skrädderi om det behövs. På naturkompaniet får man en plastpåse med deras logo.

vad gäller inköp så vet du hur det är ;-) pryla är kul, man vill ha, tycker sig behöva. Men jag hade inte köpt den för 8.000:- ...och för 1500:- hade jag kunnat vänta ett par dagar till.

edit : stavfel
 
Han hävdade att det aldrig går till så någonstans. Lustigt att både TV-köp samt Datorköp ofta föregås av tips från försäljare som berättar om kommande generationer och liknande. (hänt mig flera ggr.)

Hur vanligt är det? Att säljaren säger "Nej köp inte den här grejen nu, vänta tills vi har rea om två veckor."

Och då kan man slå sig den på att kunden hade varit sur på att säljaren inte sålt till reapris två veckor innan rean startade, eftersom man skulle iväg på äventyr när rean var. Och hade han trots allt gjort det, så hade säkert någon annan varit sur på att inte de utsatta grejorna fanns på rean osv osv...

Jag är himla glad över att jag inte har ett serviceyrke så jag slipper alla sura kunder.
 
Hur vanligt är det? Att säljaren säger "Nej köp inte den här grejen nu, vänta tills vi har rea om två veckor."

Och då kan man slå sig den på att kunden hade varit sur på att säljaren inte sålt till reapris två veckor innan rean startade, eftersom man skulle iväg på äventyr när rean var. Och hade han trots allt gjort det, så hade säkert någon annan varit sur på att inte de utsatta grejorna fanns på rean osv osv...

Jag är himla glad över att jag inte har ett serviceyrke så jag slipper alla sura kunder.

Nu var det så att han visste att det skulle komma en ny modell, citerar
"Har under våren haft lite kontakt med Tierra. De gör för min kropp perfekta grejer och jag vet att de lanserar en ny skaljacka i nya värsting-gore-tex:en nu i dagarna, "cho-oyo" heter den"

Att inte Naturkompaniet skulle veta att den skulle komma in snart tror jag inte på, inte heller att NK inte skulle veta något om detta. Hur kan man driva en affär om man inte vet vilka varor man ska få in att sälja? Det var inte frågan om att få rabbatt från början, utan när den nya modellen skulle komma, en affär som inte ger bra service handlar jag inte i två gånger!
 
Javisst, kunderna är allt, och eftersom du faktiskt frågade innan så missade de ju en klockren goodwill möjlighet (och den nya jackan du istället hade köpt skulle väl gett dem ungefär samma marginal som det nu blev på en annan jacka).

Men jag tror även NK butikerna varierar (och vissa drivs väl som egna företag typ franchise ?). Hittade i NK butik en jacka på rea (50%) men samma jacka i dammodell fanns bara till ord.pris. Men vi (jag + fru) fick bägge jackorna med 50% rabatt. Det var några år sen, men goodwill-känslan sitter i....

Däremot tror jag inte alls att man "får" saker, allt ligger någonstans i priset....så jag tar för egen del hellre lägre pris från början, och bra service om produkten så kräver, medan något litet medskick är av lägre prioritet, om ens nödvändigt. Så väljer jag butik, men det är jag det ;)

Per D
 
Senast ändrad:
Hur vanligt är det? Att säljaren säger "Nej köp inte den här grejen nu, vänta tills vi har rea om två veckor."

.

hände mig sist när jag skulle köpa en ny macbookpro (drygt 27 papp) och har även hänt ett antal ggr vid koll på platt-TV. det handlar om konkurrens.

f.ö så är poängen att alltid vara ärlig och sjukt angelägen om att kunden får all tänkbar information. I min andra sport (bågskytte) finns ett underbart exempel. butiken bågar och pilar i gamla stan. Där kan man få höra "köp inte den här, den är för dyr för dig"
där har jag dessutom gått in med saker från blocket jag haft för påsikt (som finns i sortimentet) och fått dem kontrollerade och med rekomendation att köpa. gissa om man uppskattar den butiken och tenderar att handla alla miljoner tillbehör där? Goodwill. finns här och där. Sen menar jag ju givetvis inte att jag "får" saker jämt då jag handlar, utan att jag ser till att få, eller knallar vidare.

nåja, alla har sin syn, och jag vet att jag krasst sett får gilla läget. Men tält, sovsäck, ny ryggsäck och dito kök köper jag på nästa ställe inför tältturen.... och det lär ju landa på en skön slant.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Naturkompaniet Butiker och leverantörer 13
Bomaye Dålig service naturkompaniet Butiker och leverantörer 77
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
Lost Wanderer Bojkotta Naturkompaniet Butiker och leverantörer 14
AnteÅ Naturkompaniet i Sundsvall Butiker och leverantörer 7
Hunter91 Naturkompaniet - Leverans till butik Butiker och leverantörer 2
albin90 Tältkampanj hos naturkompaniet 2014? Butiker och leverantörer 7
mintermos Aldrig mer Naturkompaniet Butiker och leverantörer 52
zzeezz Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
tomhylsan Naturkompaniet Butiker och leverantörer 7
Winell Naturkompaniet orderbekräftelse Butiker och leverantörer 10
rija Hej då Naturkompaniet Butiker och leverantörer 60
flanell Naturkompaniets Marginaler Butiker och leverantörer 96
Info Naturkompaniet - Reklamation av Haglöfs Nansen Mountain Pant. Butiker och leverantörer 9
johanv Naturkompaniet Butiker och leverantörer 37
novas husse Naturkompaniet tar över? Butiker och leverantörer 6
niklaz Naturkompaniet - pruta? Nej tack. Butiker och leverantörer 59
Niklas L Friluftsbolaget = Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
MikkeK Superkasst!! Naturkompaniet Friluftsbolaget Butiker och leverantörer 0
kfs Naturkompaniet=Friluftsbolaget=Fjällräven Butiker och leverantörer 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.