Naturkompaniet

Kanske kan det bli bättre service där nu. Detta pressmeddelande kom nyss.

Fenix Outdoor: Kan skriva ned GW i 4 kv, sparkar VD för DB
Fenix Outdoor har utsett Ulf Gustafsson, ansvarig för
affärsområdet Brands, till vice VD i bolaget.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Övergången till IFRS kan komma att medföra en
nedskrivning av goodwill avseende Naturkompaniet under det
fjärde kvartalet 2004.
Styrelsen för Naturkompaniet har idag med omedelbar
verkan entledigat Lars Yllman från sin post som VD för
dotterbolaget.
Johan Vikman är utsedd till tillförordnad VD.
Rekrytering av ny VD har inletts.


Bara hoppas attden nya VD:n för Naturkompaniet är bättre.
 
Dom Naturkompanietbutiker jag har handlat i har det varit en utmärkt service. Malmö, Lund och Uppsala. Det är ju mycket hur markpersonlen är.
 
Citykompaniet

Tycker att de naturkompaniet butikerna här i GBG har mycket att önska. Känns som om det är mer inriktat på kläder och prylar som funkar i stan än vad som funkar i skogen. Är mer varma parkasjackor och häftiga fleecetröjor. Ibland när man frågar personalen om detaljer och hur sakerna funkar i skogen så har de oftast ingen aning utan säger saker i stil med att det passar bra på en *suck*.
Men å andra siden är det bara ett företag med vinstintresse och en profil som ska rikta sig mot friluftsliv.
 
Jo, det är ju ingen slump att de har tre butiker i närheten av Stureplan...
Det är i och för sig inte fel att kränga på kotlettfrillorna Fjällräven-dunjackor nu när det är högsta mode.

För oss i Stockholm finns ju alltid alternativ (Naturkompaniet på Kungsholmen, till exempel), men bor man i en ort där Naturkompaniet är enda "riktiga" friluftsbutiken kanske det är trist.

Om vi jämför med hur det såg ut för kanske femton år sedan kanske vi ändå ska vara glada att det faktiskt finns friluftsbutiker som faktiskt har rätt bra sortiment även i mindre städer.

Hellre Naturkompaniet än ingenting alls.
Det finns till exempel inte en enda vettig friluftsbutik på hela Gotland.
 
Vad exakt har den gamla VD:n gjort som du inte tycker är bra. (du vet välförresten att goodwillnedskrivningar knappast har med VD:n att göra, utan snarare att de betalade för mycket för butikerna då de köpte dem)
 
Nej goodwillnedskrivningarna tänkte jag inte lasta honom för. Däremot tycker jag mig ha märkt att Naturkompaniets rykte blivit sämre de senaste åren. Sedan har ju Naturkompaniet minskat omsättningen och ökat förlusten de senaste åren.


Har även blivit dåligt bemött vid båda tillfällena som jag varit i kontakt med huvudkontoret.
 
Mindre städer

Min erfarenhet av naturkompaniet är begränsad, men i den mindre stad jag bebor (Gävle) håller naturkompaniet hög klass vad gäller service, kunskap och sortiment. De vet för det mesta vad de pratar om och finns inte varan har jag erfarenheten att de fixat den.
 
Naturkompaniet hemma i Östersund är otroligt bra och välsorterat tycker jag, väldigt kunnig personal.
Naturkompaniet här i luleå har bra personal, men inte alls i närheten när det gäller vad de har i butiken.
Tydligen drivs en del naturkompanin privat och en del centralt. Den i Luleå drivs från Örebro (tror jag) därav sunk utbudet. I Östersundsbutiken bestämmer de själva.
Generellt sätt dyrt dock ;)
Man vad gör man inte för att köpa in sig på den "rätta" livsstilen.
Jag kan förövrigt rekommendera Taiga (http://www.taiga.se/).
/nisse
 
Naturkompaniet Stockholm

I fredags blev jag riktigt tvärförbannad på detta bolag. När tanten och jag gifte oss i somras fick vi ett väl tilltaget presentkort av våra vänner i Stockholm, som vi nu tänkte lösa in när vi var där och hälsade på.

Glada i hågen begav vi oss till naturkompaniet i avsikt att införskaffa varsitt thermarest. Vi var först i den mindre butiken, (glömmer lätt gatunamn :)) och skulle just lösa in vårt presentkort när flicksnärtan bakom disken arrogant upplyser oss om att presentkortet är värdelöst. Det saknades kvitto med någon typ av registreringsnummer på. Jag försökte på trevligaste maner att förklara att vi inte hade dessa kvitton, och troligen ingen av våra vänner heller, men den gubben gick inte. "Det här är bara en papperslapp" var allt hon hade att säga.

Hon uppmanade oss att gå till den större butiken och prata med den kille som skrivit ut kortet. Sagt och gjort, men maken till dåligt bemötande har jag aldrig varit med om i en butik. När jag började tappa tålamodet efter en stunds ordväxling och blev betydligt bryskare i tonen upprepade han bara att kvittot absolut behövdes. Jag frågade honom hur svårt det är att häfta fast kvittot på presentkortet om han nu nödvändigtvis måste ha det... Killen kände ju trots allt igen sin egen signatur, och papperskvaliteten och trycket verkade ju bekant...

Jag blev tvungen att ställa frågan så här: -Du menar alltså att våra vänner har gett er butik en donation på 2500 kr, och att vi ska gå härifrån tomhänta? Då kom tydligen problemlösarsnillet fram -han kollade i bokföringen vad som sålts den dagen! Mycket riktigt; presentkort för 2500, lysande.

Vi fick alltså våra Thermarest till slut, men också en besk smak i munnen. Arrogans och antydan om förfalskningar är inte det jag vill mötas av som kund. På den summa som blev över fick vi sedan ett kvitto som demonstrativt häftades fast framför ansiktet på oss. Det kortet löser vi in i någon annan butik.

Som tur är finns det en och annan trevlig pub i Stockholm där man får en Guinness utan knot, och den brandsläckaren behövdes i fredags!

Punkarn
 
Vadå vinstintresse ?

Vilket företag har inte vinstintresse ?

Lite trist att klaga på butiker för att dom vill ha marginal på försäljning. Nu är det ganska dyrt att handla på Naturkomapniet men ändå.
Sen är det nog lite "riktigt" att på Utsidan klaga på just Naturkompaniet. Att tex Klättermusen också är dyra och tjänar pengar, det är helt OK.

//PW
 
Re: Vadå vinstintresse ?

perwickström; sa:
Vilket företag har inte vinstintresse ?

Lite trist att klaga på butiker för att dom vill ha marginal på försäljning. Nu är det ganska dyrt att handla på Naturkomapniet men ändå.
Sen är det nog lite "riktigt" att på Utsidan klaga på just Naturkompaniet. Att tex Klättermusen också är dyra och tjänar pengar, det är helt OK.

//PW

Det jag tror att de flesta irriterar sig på Naturkompaniet är nog inte bara de höga priserna utan att de har så usel service. Hade det varit en lågpriskedja hade man nog kunnat ta det där med lite sämre service.
 
Re: Re: Vadå vinstintresse ?

sajberjohan; sa:
Det jag tror att de flesta irriterar sig på Naturkompaniet är nog inte bara de höga priserna utan att de har så usel service. Hade det varit en lågpriskedja hade man nog kunnat ta det där med lite sämre service.
Det ser ut som att vissa här på Utsidan har höga förväntningar...Hur är det med service på andra än Naturkompaniet?
Jag tycker att Naturkompaniet är mer som en sportaffär som satsar mer på uteliv-sport. Stort samarbete med Fjällräven.
Innan man hade Naturkompaniet så fanns endast "vanliga" sportaffärer med tunnare sortiment när det gäller utelivet och kompentens och service lär inte vara bättre än Naturkompaniet.
Jag vill inte beställa tex kängor via postorder!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Naturkompaniet Butiker och leverantörer 13
Bomaye Dålig service naturkompaniet Butiker och leverantörer 77
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
Lost Wanderer Bojkotta Naturkompaniet Butiker och leverantörer 14
AnteÅ Naturkompaniet i Sundsvall Butiker och leverantörer 7
Hunter91 Naturkompaniet - Leverans till butik Butiker och leverantörer 2
albin90 Tältkampanj hos naturkompaniet 2014? Butiker och leverantörer 7
mintermos Aldrig mer Naturkompaniet Butiker och leverantörer 52
zzeezz Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
tomhylsan Naturkompaniet Butiker och leverantörer 7
Winell Naturkompaniet orderbekräftelse Butiker och leverantörer 10
rija Hej då Naturkompaniet Butiker och leverantörer 60
flanell Naturkompaniets Marginaler Butiker och leverantörer 96
Info Naturkompaniet - Reklamation av Haglöfs Nansen Mountain Pant. Butiker och leverantörer 9
mralex Prisättningbluff Naturkompaniet? Butiker och leverantörer 11
novas husse Naturkompaniet tar över? Butiker och leverantörer 6
niklaz Naturkompaniet - pruta? Nej tack. Butiker och leverantörer 59
Niklas L Friluftsbolaget = Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
MikkeK Superkasst!! Naturkompaniet Friluftsbolaget Butiker och leverantörer 0
kfs Naturkompaniet=Friluftsbolaget=Fjällräven Butiker och leverantörer 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.