Naturkompaniet orderbekräftelse

Jag har en tid letat efter en ny skaljacka och fick en positiv överraskning igår när jag på NKs webbplats hittade en Haglöfs Creva i min storlek (L) nedsatt från 4999kr till 2999kr. Jag placerade omedelbart en order och betalade med kort (pengar drogs). Ett stund senare fick jag en orderbekräftelse (tydligt angett) från NK där de bekräftade vara och pris per mail.

I dag på eftermiddagen får jag ett nytt mail från NK där de skriver att de makulerat ordern pga att produkten är slut hos dem.

Jag hävdar att vi i och med deras orderbekräftelse ingått ett avtal som de inte kan bryta hur som helst. Jag föreslog att jag kunde vänta på att de tog in en ny alternativt få motsvarande rabatt på en annan jacka.

Hur skulle ni agera? Har företagen av lättja börjat se orderbekräftelse som något automatgenererat mail i stället för det accept på avtal som det faktiskt är?

Jag vill ju självklart få det bra pris som vi avtalat om.

se ex ARN 2007-8330 här http://www.ktib.se/Dina-rattigheter2/Regler--beslut/Beslut/Bindande-avtal/ och här http://www.ktib.se/upload/ARN-fall/2007-8330.pdf
 
under deras köpvillkor kan du läsa följande:

"Priser
Priserna inkluderar mervärdesskatt (fn 25 %). Vi reserverar oss för eventuella prishöjningar, momsjusteringar, valutaförändringar, tryckfel, slutförsäljningar etc. Dessa meddelas vid beställning"

Jag hade aldrig varit så nitisk att jag krävt att få samma rabatt på likvärdig vara.
 
Det är ju just pga den typen av omständigheter som man använder sig av orderbekräftelse. Dvs kontrollera lager och det pris jag angett i min order. Är detta korrekt så bekräftas det via orderbekräftelse och ett avtal är ingånget.

Hade jag fått ett svar i samband med order (innan orderbekräftelse) så hade jag givetvis inte haft några problem med det.
 
En orderbekräftelse är ,i mina ögon och enligt vad jag har lärt mig, juridiskt bindande.

Undantagsfall gäller dock att dom har reserverat sig för slutförsäljning eller om priset, uppenbarligen, är felsatt (exempelvis om man missat en nolla och priset blir 100 istället för 1000).

Jag skulle alltså kolla om dom har reserverat sig för slutförsäljning först innan jag hävdar min rätt att få en vara till rea-priset men efter det så skulle jag kräva att jag får den till det lägre priset.

Ni har ju trots allt gjort en överenskommelse och den gäller!

//Peter
 
Lagersaldo

Lagersaldot i deras datasystem kan ha varit fel.
Kan bero på internt eller externt svinn, vad vet jag.
Kan vara svårt att få igenom detta vid en ev anmälan till ARN.
 
Att lagersaldot är fel i webbshopen är ju inte omöjligt. Att de däremot bekräftar det felaktiga saldot har jag ingen förståelse för annat än slarv. Vad tjänar i så fall orderbekräftelsen till?

Det är som att jag hade fel på saldot på mitt konto men ändå beställde, varpå jag lät meddela att jag att nog inte hade några pengar trots allt.

En konsekvens av detta är ju att jag har 3000kr mindre på mitt konto till slutet av nästa vecka.

Jag vill självklart helst inte dra detta inför ARN utan att de tar sitt ansvar och uppfyller sin del av avtalet.
 
Att lagersaldot är fel i webbshopen är ju inte omöjligt. Att de däremot bekräftar det felaktiga saldot har jag ingen förståelse för annat än slarv. Vad tjänar i så fall orderbekräftelsen till?

Det är som att jag hade fel på saldot på mitt konto men ändå beställde, varpå jag lät meddela att jag att nog inte hade några pengar trots allt.

En konsekvens av detta är ju att jag har 3000kr mindre på mitt konto till slutet av nästa vecka.

Jag vill självklart helst inte dra detta inför ARN utan att de tar sitt ansvar och uppfyller sin del av avtalet.

Är ju knappast samma sak eftersom 99% av alla orderbekräftelser som mailas från nätbutiker genereras automatiskt utan mänsklig inblandning.

Ett normalt förfarande är att man sedan manuellt behandlar inkomna ordrar en gång om dagen.

Jag har tidigare levererat näthandelslösningar till bl.a. sportfiskebutiker där man har 1000-tals produkter att välja mellan. Trots mkt frekventa uppdateringar och kontroller är det alltid något som inte är 100% uppdaterat. Därför skriver man under köpvillkor att man reserverar sig för bl.a. slutförsäljningar.
 
Hur många gör och vad som är rätt enligt lagen är ju två olika saker. Att du väljer att leverera lösningar som automatiskt accepterar avtal utan mänsklig granskning är ju en sak för sig.

Reservationen innebär att du granskar till lager innan orderbekräftelsen går ut - när det är gjort så finns det inget svängrum längre som jag tolkar det. Vid vilken punkt ska jag då vara säker på att jag får rätt vara till rätt pris - när jag hade den hemma?

Det finns ju ingen anledning att inte vänta till "den dagliga granskningen" av inkomna ordrar med att skicka ut orderbekräftelse.

Det vi behandlar här är att avtal ingås i samband med orderbekräftelse (avtalslagen) och jag hänvisade även till ARN i den frågan (se inlägg ett)

Kostar det tillräckligt mycket med "automatiska" utskick så kanske det är lönsamt att införa en förändring i systemet eller processen...
 
Det vi behandlar här är att avtal ingås i samband med orderbekräftelse (avtalslagen) och jag hänvisade även till ARN i den frågan (se inlägg ett)
.

Men samtidigt behandlar tråden även en annan sak... Att acceptera att det är mänskligt att fela och att misstag begås.

Jag har troligtvis inget speciellt konstruktivt att komma med i ämnet, lycka till med din jacka (som jag också varit lite sugen på).
 
Men samtidigt behandlar tråden även en annan sak... Att acceptera att det är mänskligt att fela och att misstag begås.

Visst är det så att det är "mänskligt att fela och att misstag begås" men samtidigt så får man också ta konsekvensen av sitt handlande.

Att man har ett automatiskt orderbekräftelse-utskick tar ju inte bort det faktumet att man har ingått ett avtal. I detta fallet t.o.m skriftligt.

Dock så tror jag att det är lönlöst att driva fallet vidare eftersom dom reserverar sig för slutförsäljning men det kan definitivt vara värt att kolla upp. Dock tror jag inte på att ARN driver ett sådant fall (eftersom det inte handlar om en reklamation) utan snarare konsumentombudsmannen.

//Peter
 
Pacta Sunt Servanda?

Personligen har jag bara goda erfarenheter av Naturkompaniets kundbemötande, såväl i de faktiska butikerna som i deras webshop.

I detta fallet håller jag dock med Patrik helt och hållet. Att Naturkompaniet först skickar en orderbekräftelse och sedan ändrar sig (utan nån form av kompensation), är inte acceptabelt. När jag läste Jöken på universitetet fick man faktisk läsa om ”Pacta Sunt Servanda”.

Jag blir ofta förvånad över att svenska företag satsar så mycket pengar på reklam och samtidigt tycks bry sig så lite om sina kunder och sitt rykte. I vissa andra länder finns uppenbarligen företag som i alla fall står för sina ord...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Naturkompaniet Butiker och leverantörer 13
Bomaye Dålig service naturkompaniet Butiker och leverantörer 77
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
Lost Wanderer Bojkotta Naturkompaniet Butiker och leverantörer 14
AnteÅ Naturkompaniet i Sundsvall Butiker och leverantörer 7
Hunter91 Naturkompaniet - Leverans till butik Butiker och leverantörer 2
albin90 Tältkampanj hos naturkompaniet 2014? Butiker och leverantörer 7
mintermos Aldrig mer Naturkompaniet Butiker och leverantörer 52
zzeezz Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
tomhylsan Naturkompaniet Butiker och leverantörer 7
rija Hej då Naturkompaniet Butiker och leverantörer 60
flanell Naturkompaniets Marginaler Butiker och leverantörer 96
Info Naturkompaniet - Reklamation av Haglöfs Nansen Mountain Pant. Butiker och leverantörer 9
mralex Prisättningbluff Naturkompaniet? Butiker och leverantörer 11
johanv Naturkompaniet Butiker och leverantörer 37
novas husse Naturkompaniet tar över? Butiker och leverantörer 6
niklaz Naturkompaniet - pruta? Nej tack. Butiker och leverantörer 59
Niklas L Friluftsbolaget = Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
MikkeK Superkasst!! Naturkompaniet Friluftsbolaget Butiker och leverantörer 0
kfs Naturkompaniet=Friluftsbolaget=Fjällräven Butiker och leverantörer 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.