Naturkompaniet=Friluftsbolaget=Fjällräven

Helt värdelöst!
En stor kedja istället för konkurrens i form av kvalitet, service och låga priser.
Jag hoppas innerligt att Friluftsbolagets websatsning lär sig av naturkompaniets hemsida som varit överlägset informativ och faktiskt riktigt objektiv. Med Fjällräven som ägare till allt ihop kan man förstå hur det kommer att gå med det. Hoppas nu bara att de fristående kvalitetsbutikerna (t.ex. Magazinet i Karlstad) lyckas stå emot den nya jätten. Tråkigt att behöva vara så negativ men humöret stiger nog när isarna lägger sig...
 
Naturkomp/Friluftsmag??

Ja, vad det nu heter, lär mej aldrig...

Dyra är dom i alla fall.
Förvisso har dom kanske mer kompetent personal än gängse sportbutiker.
Men, det behöver ju inte betyda att personalen kostar mer för det :)

Såvitt jag fattar, så kostar ju för övrigt prylarna lika mycket oavsett om man nyttjar den eventuella kompetensen i butik, eller om man handlar på nätet.

"Vi har väl utvalda produkter handplockade av kompetenta människor som vet vad det handlar om... etc etc, eller nåt sånt."
Äh, det är väl ingen konst att hålla den profilen!
Bara att kontakta alla välkända leverantörer och peta ihop ett sortiment...
Kunderna är ju dessutom sannolikt redan övertygade om att "Fjällräven" "Hilleberg" "Trangia" etc är det som gäller, så något större arbete lär det inte innebära vare sej att köpa in eller att sälja grunkorna.

Att sedan Mc Kinley och andra lågprismärken kanske nyttjar samma textilfabriker och legotillverkare i låglöneländer, som de "rikti'a äkt-svännska" märkena, är ju ytterligare en liten aspekt på'at.

Strmbrg,
 
En leverantör=en ägare=dålig situation

Det här tillverkar, ägandeförhållandet är inte positivt för konsumenterna.
Kan konkkurensverket titta på det?
Tur att det är enkelt att importera själv via nätet från utlandet numera.

Goa Svar?

Johan K
 
Lite mera

Friluftsbolaget=fjällräven=Naturkompaniet=skandinaviskt Högfjellsutstyr=Tierra=FEM=svensk multisport..... Vi snackar om ett bolag som vill bli störst i världen...
 
Jösses!

Hur stora är de här bolagen internationellt?

Var glad att de finns istället...

Vi har haft en bra tradition i Sverige: Triangia, Primus, Optimus, Hilleberg, Fjällräven, Tierra, Zytt, Extrem, Klättermusen osv så att vissa bolag måste gå ihop får man nog räkna med!

Nackdelen med att det finns så många bolag i Sverige är att en massa intressanta utlänska märken nästan är omöjliga att få tag på i Sverige.

DanaDesign, Bibler, Feathered Friends, Westernmountaineering, Mac Pack osv...

Men idag kan du beställa prylar via internet från hela värden så möjligheterna finns ju...

Gynna din lokala fristående butik så slipper han bli uppköpt;-)
 
Re: Jösses!

fafner; sa:
Nackdelen med att det finns så många bolag i Sverige är att en massa intressanta utlänska märken nästan är omöjliga att få tag på i Sverige.

Du menar att koncentrera ägandet till färre antal aktörer medför ett större marknadsutbud?

/Håkan
 
Re: Re: Jösses!

Håkan K; sa:
fafner; sa:
Nackdelen med att det finns så många bolag i Sverige är att en massa intressanta utlänska märken nästan är omöjliga att få tag på i Sverige.

Du menar att koncentrera ägandet till färre antal aktörer medför ett större marknadsutbud?

/Håkan

Jag tror att Peter helt riktigt menar följande:

1: I Sverige finns det en làng tradition av att tillverka bra produkter (gäller mànga sektorer, inte bara Frilufts-), vilka har en stark stállning och grepp pà marknaden..

2: Detta, i kombination med att...

2a: Svenska konsumenter ár ganska traditions-bundna och gárna köper svenskt och "säkert" (kolla bara spràk-valet i forumet: istállet för att skriva "mitt gamla tált" skriver man "mitt gamla Hillersberg", istf. mina gamla brallor : min gamla Fjállräven-brallor" etc etc
Även importerade márken kan bli moderna/säkra kort, och plötsligt verkar det som det bara finns en sorts kángor ("mina Meindl"), en sorts sandaler ("mina TEVA")etc
2b: Svenska handlare handlar därefter (det sákra före det osákra)
2c: Sverige ár storleksmássigt en relativt liten marknad
2d: Svensk industri har varit duktiga pà att lobba fram mànga special-regler (sákerhet, mâtt-standards S-prövning etc etc), dock kanske inte sà mycket inom Frilufts-sektorn som i andra sektorer

..vilket sammantaget gór att utlándska fabrikanter inom diverse sektorer inte precis prioriterar Sverige fór sina export-satsningar...

vilket gör att Sverige i jámfóresle med andra, mer öppna lánder, har ett relativt litet urval av fabrikanter att válja pà..

Eller?


MVH, Mats
 
Färre aktörer

Mats L förstog vad jag menade, jag själv handlar gärna de små udda märkena i de små fristående butikerna.

Men stora kedjor är inte altid av ondo titta på tex MEC och REI i Canada resp. USA. Kooperativ förstås men ändå allt från "inhouse" lågpris produkter, till specialmärken samt de stora jättarna!

Fantastisk kunnig och vänlig personal något som man ibland saknar på vissa butiker här i Sverige...

Fram för de som kör sitt eget race som tex: Hägglunds, Magazinet, Sportkompaniet, High Sport, North Star osv!
 
Re: Re: Re: Jösses!

malindo; sa:
Håkan K; sa:
fafner; sa:
Nackdelen med att det finns så många bolag i Sverige är att en massa intressanta utlänska märken nästan är omöjliga att få tag på i Sverige.

Du menar att koncentrera ägandet till färre antal aktörer medför ett större marknadsutbud?

/Håkan

Jag tror att Peter helt riktigt menar följande:

vilket gör att Sverige i jámfóresle med andra, mer öppna lánder, har ett relativt litet urval av fabrikanter att válja pà..

Eller?


MVH, Mats

Jo, det stämmer att Sverige har bra tillverkare av friluftsutr, konsumenter som inte gärna köper nåt annat än Hilleberg etc osv.

Men:
Hur kan bildandet av en koncern (Fenix) som äger tillverkande företag (Primus, Fjällräven, Tierra) och säljande företag (Naturkompaniet, Friluftsbolaget, Skand Höyfjelsutstyr) bidra till fler bra utländska produkter i Sverige? Denna koncern kommer ju främst vara intresserad av att tillverka och sälja sina egna prylar! Man riskerar ju då enl min mening än färre märken i och med att ovanstående butiker endast kommer innehålla ett fåtal produkter som inte är deras egna märken (främst m a p kläder gisningsvis).

/Håkan
 
Re: Re: Re: Re: Jösses!

/Men:
Hur kan bildandet av en koncern (Fenix) som äger tillverkande företag (Primus, Fjällräven, Tierra) och säljande företag (Naturkompaniet, Friluftsbolaget, Skand Höyfjelsutstyr) bidra till fler bra utländska produkter i Sverige? Denna koncern kommer ju främst vara intresserad av att tillverka och sälja sina egna prylar! Man riskerar ju då enl min mening än färre märken i och med att ovanstående butiker endast kommer innehålla ett fåtal produkter som inte är deras egna märken (främst m a p kläder gisningsvis).

/Håkan [/QUOTE]

Antingen kan de kór den sákra, bekváma vágen att bara sálja sina egna produkter, samt andras produkter som är stor-sáljare och sjálv-sáljande;

eller

sâ kan de vara aktiva och aggresiva och föra in nya utlándska fabrikat (dels komplementera sina egna produkt-grupper, och dels produkter de ej tillverkar sjálva, t.ex sko-don) som de med sin storlek fàr exklusiv försáljnings-rátt pà i Sverige. De kan kópa stora partier direkt fràn tillverkarna, ta agentens/importörens marginal i egen ficka och pà sà vis tjána bra med pengar pà en produkt som de utan problem kan stasa pà, marknadsfóra ´hârt utan att vara rádda fór att deras marknadsföring gynnar andra butiker (eftersom varan ifràga bara finns hos dem).

Sà hade iallafall jag agerat om jag ägt Friluftsbolaget/Naturkompaniet.

MVH /Mats
 
Re: Re: Re: Re: Re: Jösses!

malindo; sa:
eller

sâ kan de vara aktiva och aggresiva och föra in nya utlándska fabrikat (dels komplementera sina egna produkt-grupper, och dels produkter de ej tillverkar sjálva, t.ex sko-don) som de med sin storlek fàr exklusiv försáljnings-rátt pà i Sverige. De kan kópa stora partier direkt fràn tillverkarna, ta agentens/importörens marginal i egen ficka och pà sà vis tjána bra med pengar pà en produkt som de utan problem kan stasa pà, marknadsfóra ´hârt utan att vara rádda fór att deras marknadsföring gynnar andra butiker (eftersom varan ifràga bara finns hos dem).

Sà hade iallafall jag agerat om jag ägt Friluftsbolaget/Naturkompaniet.

MVH /Mats

Eller så köper de Lundhags...

/Håkan
 
Strategisk planering i hängmattan...

Det hade nog inte jag gjort... Däremot kanske nàgot starkare varumárke internationellt sett, framför allt där jag sjálv (Fenix) är stark, typ Tyskland: Meindl eller Lowa kanske?

Dock tycker jag det verkar flexiblare att liera sig med andra tillverkare utanfór min egen core-verksamhet. Fór mycket uppköp och diversifikation inom tillverkning har historiskt sállan lönat sig. Smartare att kontrollera försäljningskanalerna: tror faktiskt att Primus-àterförsáljarna runt om i världen var ett ganska gott russin i den affären...


[Ändrat av malindo 2002-08-05 kl 16:15]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Naturkompaniet Butiker och leverantörer 13
Bomaye Dålig service naturkompaniet Butiker och leverantörer 77
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
Lost Wanderer Bojkotta Naturkompaniet Butiker och leverantörer 14
AnteÅ Naturkompaniet i Sundsvall Butiker och leverantörer 7
Hunter91 Naturkompaniet - Leverans till butik Butiker och leverantörer 2
albin90 Tältkampanj hos naturkompaniet 2014? Butiker och leverantörer 7
mintermos Aldrig mer Naturkompaniet Butiker och leverantörer 52
zzeezz Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
tomhylsan Naturkompaniet Butiker och leverantörer 7
meringa Fjällräven Butiker och leverantörer 0
Winell Naturkompaniet orderbekräftelse Butiker och leverantörer 10
rija Hej då Naturkompaniet Butiker och leverantörer 60
flanell Naturkompaniets Marginaler Butiker och leverantörer 96
Info Naturkompaniet - Reklamation av Haglöfs Nansen Mountain Pant. Butiker och leverantörer 9
mralex Prisättningbluff Naturkompaniet? Butiker och leverantörer 11
Brune Fjällräven (Fenix Outdoor) vann i hovrätten om upphovs Butiker och leverantörer 1
dacartman Skillnad/likheter, fjällräven vs Engelsons postorder Butiker och leverantörer 1
johanv Naturkompaniet Butiker och leverantörer 37
Hedman Klumpigt, Fjällräven! Butiker och leverantörer 6
novas husse Naturkompaniet tar över? Butiker och leverantörer 6
matte_larson Fjällräven dissar Patagonia Butiker och leverantörer 8
Malindo Fjällräven Butiker och leverantörer 76
niklaz Naturkompaniet - pruta? Nej tack. Butiker och leverantörer 59
Niklas L Friluftsbolaget = Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
Håkan K Fjällräven skaffar sig monopol på friluftsliv? Butiker och leverantörer 41
matteh Hur uppfattas varumärket Fjällräven? Butiker och leverantörer 16
kfs Pinsamt Fjällräven!!! Butiker och leverantörer 11
MikkeK Friluftsbolaget = Fjällräven Butiker och leverantörer 3
MikkeK Superkasst!! Naturkompaniet Friluftsbolaget Butiker och leverantörer 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.