Naturkompaniet - pruta? Nej tack.

Köpte ett skyltex Norröna ryggsäck för 3900 + en Patagonia tröja för 600 kr. Fick inte pruta en cent.

Idag frågade jag om de kunde göra nåt om jag köpte 2 st Hilleberg (mellan 9-11500 kr totalt). Nix var svaret men jag fick ett telefonnummer till deras huvudkontor. Suger. Det hör liksom till att man får pruta lite när man köper dyra (de dyraste) prylar. Nä, det blir att prova med Sportkompaniet (Kungsgatan Sthlm). De ingår inte i nån stor jäkla monopolkedja som Fjällräven+Naturkompaniet+Friluftsbolaget+Tierra nu tyvärr blivit.
 
Pruta vid matköp?

Kul fråga om man prutar vid matinköp. Om jag handlar käk fö runt 11000 så nog tusan prutar jag. Håller med om att man vill pruta vid större inköp. Nej fram för lite mer "Vrigstad marknad" vid affärerna.

Uffe
 
Finns ju en skillnad mellan matbutiker och de flesta friluftsbutikerna. Friluftsbutikerna går allt som oftast på leverantörernas riktpriser (dvs ingen priskonkurrens). Matbutiker har endast riktpriser inom sin egen koncern.

När folk köper bil så prutas det ju vilt. Betalar man det rekommenderade pris är man ju nästan garanterad att ha ga gjort en dålig affär.

http://www.skovdenatur.nu lämnar offert om man köper flera saker samtidigt och de levererar över hela sverige. Seriösa.

För egen del välkomnar mer priskonkurrens och fler alternativ.

--j.
 
Ett...

alternativ till prisprutning är ju att få andra varor "på köpet" i samband med att man köper dyra och/eller många andra varor...men om Naturkompaniet tillämpar detta är för mig okänt.

Inte för att hälla bensin på nån slags "geografisk apartheid"-brasa men jag har betydligt bättre erfarenheter av Naturkompaniets butik (här) i Luleå än jag har haft i Stockholm i samband med service och priser, men det kan ju bero på andra orsaker...

/Anders B
 
Re: Ett...

brook; sa:
alternativ till prisprutning är ju att få andra varor "på köpet" i samband med att man köper dyra och/eller många andra varor...men om Naturkompaniet tillämpar detta är för mig okänt.

Inte för att hälla bensin på nån slags "geografisk apartheid"-brasa men jag har betydligt bättre erfarenheter av Naturkompaniets butik (här) i Luleå än jag har haft i Stockholm i samband med service och priser, men det kan ju bero på andra orsaker...

/Anders B

Jag är själv gammal Lulebo. Flyttade hit -98. Är ingen stor friluftsräv direkt men när jag handlar brukar jag fundera länge ocg sen köpa när jag väl går in. Störande att inte ens få en symbolisk summa/pryl på köpet. När man handlar vanliga kläder funkar det på prexis samma sätt som i Luleå. Nåt på köpet eller att de bjuder på uppläggning av t.ex. brallor. Hon jag tyvärr fick göra upp köpet av ryggsäcken sa att det var det som kom upp i "datan" (suck...) som gällde sen Fjällräven tagit över.

Nae, det blir att testa Sportkompaniet här som är i samma stil som Hägglunds i Luleå. Inget skräp, nästan bara schyssta prylar och bra bemötande. Jag hade beställt min rygga hos dem men när den levererades till dem (dan innan jag behövde den) så var det felleverans... Fick tyvärr kuta iväg till Naturkompaniet.
 
Pruta

En möjlighet som jag använt mig av (dock inte för frilluftsutrustning utan för annat) är att hitta någon liten butik som är villig att ta hem prylarna jag vill ha. Jag har beställt saker för 13000 vid ett tillfälle enligt modellen "Vill ni ta hem prylar X, Y och Z åt mig? Jag är deredd att betala 13000." Om det är en liten affär kan det vara en bra affär för dem. De tar hem något de kan få sålt med en gång, har inga kostnader för att hålla skerna i lager och kan gå med på lägre påslag än gäller på övriga sortiment. Vill de inte ta hem prylarna och sälja dem för de pris jag nämnt går jag vidare till nästa lilla affär.
 
Vårt gemensamma Konsumentansvar!!!

Hej Niklas!
Håller med dig till fullo om det du skriver.
MEN jag vill nog påstå att det här finns ett konsement ansvar här:
Vi måste helt enkelt bli tuffare mot handlarna och kräva att de slutar använda riktpriserna, som inte är annat än en form av kartellbildning, och det är nog lättare att göra när man handlar mycket. Kalla det sedan prutning, rabatt etc.

Personer med insyn i marknaden för frilufsprodukter förklarade för mig ungefär så här, att anledningen butikerna följer slaviskt leverantörernas rekomenderade utpriserlistor, är för att överhuvudtaget få varor levererade, eller att de ägs av leverantören/tillverkaren!!!
Detta system gynnar de större kedjorna, som får lägre inköpspriser då de köper större partier, varför de små "tillåts" att ha ca 5-10% lägre pris att kompencera för tex det mindre sortimentet samt butikens sämre läge.

Resultatet är ju den situation vi har där ingen av de stora kedjorna egentligen konkurerar med varadra om oss som konsumenter av frilufsprylar. Det sker istället med t-tröjjor och jumpaskor som sälj i stora volymer, och där avancerna är så stora att man får tillbaka sina pengar plus några procent, även om det går ut på rea!

Går de små handlarna lägre i pris eller tar in varor från utlandet själva är det inte ovanligt att leverantörer stoppar eller får "leverans problem" av något slag...

Vad jag förstår drabbade denna problematik bla Utsidans butik som tidigare lades ned. De kunde inte få ner sina priser, pgr av den låga volymen och höga inpriser från de sv. leverantörerna, i nivå med konkurenetrna som antingen finns i utlandet eller importerar själva.

Flera av dessa sv. internetbutiker är därav tvugna att ta större delen av sortimentet från utlandet för att få sina varor levererade!
Då paralellimporten nu verkar blivit förbjuden tvingas de att finna alternativa produkter som ofta är ett mindre innarbetat varumärke.

Den andra och största förloraren är förstås vi som konsumerar och betalar för det här "kallaset"!
Den enda lösningen som jag ser är att man strunta i all lojalitet, reklam för märken och butiker, och leta fram det billigaste priset.
Om detta innebär att man tvingas till omaket att beställa från utomlands eller tvingas åka flera mil till tex KG Johnsson i Solna för att finna prutmån,rabatter eller reor "then so be it"!
Detta anser jag är vårt ansvar och ända sätt att få slut på eländet.

Varför du inte gick till en annan butik, det finns ju alternativ i Stockholm samt på nätet, kan ju tyckas märkligt. Men du hade nog dina själ. Tror dock att du hade tjänat några hundra lappar på den där turen till andra änden av stan...

MVH!
Peter
 
Problemet är ju att få tag i en buktiksanställd som vågar/kan ta ansvar att sänka priset lite (eller skicka med någon extra vara). För en egenföretagre med liten butik är ju det enkelt, men jag tycker att det verkar konstigt om naturkompaniet skulle kunna ha så stenhård koll på sina anställda. Någon i varje butik borde kunna ha friheten att kunna anpassa priserna åtminstonde 10% nedåt vid större köp. Det kan ju i så fall inte heller vara speciellt roligt att jobba i en affär där man inte har någon "frihet", man bara förmedlar ett katalogpris.
 
Även internethandlare prutar!

Jag pratade med Sportsnet på Äventyrsmässan i Stockholm i våras, även de kan gå ner i priserna om man frågar. Jag pratade om att köpa ett Hillberg tält och de sa på en gång att om man begärde offert skulle det inte alls vara några problem att få ner priset några hundralappar.
/Robert
 
Pruta på Hilleberg

Ring till Kg Jonsson i Solna, eller gör ett besök. Har alltid fått bra pris när man köpt mer än "normalt", dessutom är han alltid billigare än vissa andra "stordrakar"
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohnnyL Naturkompaniet Butiker och leverantörer 13
Bomaye Dålig service naturkompaniet Butiker och leverantörer 77
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
Lost Wanderer Bojkotta Naturkompaniet Butiker och leverantörer 14
AnteÅ Naturkompaniet i Sundsvall Butiker och leverantörer 7
Hunter91 Naturkompaniet - Leverans till butik Butiker och leverantörer 2
albin90 Tältkampanj hos naturkompaniet 2014? Butiker och leverantörer 7
mintermos Aldrig mer Naturkompaniet Butiker och leverantörer 52
zzeezz Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
tomhylsan Naturkompaniet Butiker och leverantörer 7
Winell Naturkompaniet orderbekräftelse Butiker och leverantörer 10
rija Hej då Naturkompaniet Butiker och leverantörer 60
flanell Naturkompaniets Marginaler Butiker och leverantörer 96
Info Naturkompaniet - Reklamation av Haglöfs Nansen Mountain Pant. Butiker och leverantörer 9
mralex Prisättningbluff Naturkompaniet? Butiker och leverantörer 11
johanv Naturkompaniet Butiker och leverantörer 37
novas husse Naturkompaniet tar över? Butiker och leverantörer 6
Niklas L Friluftsbolaget = Naturkompaniet Butiker och leverantörer 12
MikkeK Superkasst!! Naturkompaniet Friluftsbolaget Butiker och leverantörer 0
kfs Naturkompaniet=Friluftsbolaget=Fjällräven Butiker och leverantörer 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.