Förkovringsivrig här samt följer varteviga ord i denna tråd! 😋
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Primus Power Gas SIP
- Trådstartare Elvah
- Start datum
OK, såvitt jag kan finna så är det texten:
" ... where the pressure developed by the contents of the cartridge at 50 °C does not exceed 13,2 bar. "
som bestämmer maxtrycket enligt EN417 [Men jag finner kostnaden för att köpa ett
eget 'äkta' exemplar av standarden omotiverat hög för det här ändamålet - så vi får
hålla till godo med den där utrikiska texten.]
Så, 13,2 bar(ö) får INTE överskridas vid en temperatur av +50° C ... dvs de olika partial-
tryckens summa får inte bli över 13,2
Finns nog någon kemist här som får till ekvationen som borde vara rätt enkel förutom hitta hitta mer exakta tryck och tempkurvor så borde det vara enkelt att räkna.
Kanske kan göra någon slags behållare av cellplast. Kommer ihåg när jag la en takeawaylåda som kändes varm på händerna (varm mat inuti) på en plastyta som hade rimfrost på. efter en stund tog upp lådan och rimfrosten var kvar. La handen på rimfrosten och den smälte genast.Låt kommentarerna strömma in - behållaren ligger i frysen och ska få ligga där i ett
par dygn till (Jag måste fundera över hur att isolera den ute på altanbordet)...
/Odd
Njae...(...)
Och killgissande gör jag bedömningen att felmarginalen i molekylvikt för propan /
isobutan / n-butan är tillräckligt liten för att inte påverka vårt lilla amatörforskande
avseende en sökt skillnad uppåt hela 15%...
C3H8 => ca 44,10 g/mol för propan
C4H10 => ca 58,12 g/mol för butan & isobutan
men...
om Biltema (eller någon annan) anger deras resp. andel av den totala vikten i patronen (och det bara är det vi ska kolla), så spelar skillnaden ingen roll för den beräkningen. Väger det som är kvar 75 g av de ursprungliga 100, så flög det iväg 25 g propan, oavsett ev. skillnader i molvikt...
Tror du att det behövs? Hur varmt har ni det uppe i Roslagen egentligen? Hur lång tid tar det att pysa ut propan? Hinner butan över sina noll graders kokpunkt, när den dessutom kyls av propanens förgasning?(...) (Jag måste fundera över hur att isolera den ute på altanbordet)...
/Odd
Men OK, man kan väl gardera sig med att patronen ställs i någon mjuk kylväska med blixtlås, så bara munstycket på din överfyllningsmojäng får sticka ut. Antog först att den skulle tömmas via brännarslangen, men det går väl snabbare att tömma med adaptern, så ännu mindre risk för at den hinner bli för varm?
Precis. Min gissning var att det inte skulle ha någon betydelse för vårt lilla amatörforskandeom Biltema (eller någon annan) anger deras resp. andel av den totala vikten i patronen (och det
bara är det vi ska kolla), så spelar skillnaden ingen roll för den beräkningen. Väger det som är kvar
75 g av de ursprungliga 100, så flög det iväg 25 g propan, oavsett ev. skillnader i molvikt...
avseende en sökt skillnad uppåt hela 15%...
Den blir inlindad till en boll i en lång remsa av bubbelplast - så tjockt som remsan räcker till.Jag måste fundera över hur att isolera den ute på altanbordet ...
Det borde vara tillräckligt... Måste bara komma ihåg att bimetallkulan ska in där först!
Ja, för säkerhets skull - annars kommer säkert någon att hävda att det är den fällande felkällan...Tror du att det behövs?
7,2C nu när jag skriver det här. Nästan 30 grader över frysens temperatur...Hur varmt har ni det uppe i Roslagen egentligen?
Tid? Vet inte, tio minuter eller så? Kanske 20 i mycket lugn takt... Dessutom så är det ju 'vintertid'Hur lång tid tar det att pysa ut propan?
Hinner butan över sina noll graders kokpunkt, när den dessutom kyls av propanens förgasning?
nu - så det borde väl bidra också, eller?
Nej, n-butanet ska INTE hinna börja koka av, det är jag övertygad om.
Det är min bedömning - och med den adaptern: en bättre kontroll på pysflödet...... det går väl snabbare att tömma med adaptern, så ännu mindre risk för at den hinner bli för varm?
/Odd
Senast ändrad:
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
Vårt stackars ofrivilliga provexemplar, inpackad i mååånga lager
bubbelplast och med två temperaturprober bredvid själva behållaren...

Det borde bli bra. Nu får paketet bo i frysen något/några dygn så att
även överrocken är nere vid -20 --- så isolationsavståndet mellan -20°C-
området och omgivningstemperaturen blir maximalt.
/Odd
Och för de av er som undrar vad som fått mig att ens bry mig om vad Biltema håller
på med (det är väl bara att elda på och vara glad, eller?) så är det ett delarbete för
att få den här pdf:en att bli så komplett och korrekt som är pensionärigt möjligt. Det
är ju inte bara inverterare som jag som vill veta andelarna för de tre ingredienserna...
Pdf:en är fortfarande ett pågående och inkomplett arbete, så den här bilagan är bara
ett litet smakprov:
bubbelplast och med två temperaturprober bredvid själva behållaren...

Det borde bli bra. Nu får paketet bo i frysen något/några dygn så att
även överrocken är nere vid -20 --- så isolationsavståndet mellan -20°C-
området och omgivningstemperaturen blir maximalt.
/Odd
Och för de av er som undrar vad som fått mig att ens bry mig om vad Biltema håller
på med (det är väl bara att elda på och vara glad, eller?) så är det ett delarbete för
att få den här pdf:en att bli så komplett och korrekt som är pensionärigt möjligt. Det
är ju inte bara inverterare som jag som vill veta andelarna för de tre ingredienserna...
Pdf:en är fortfarande ett pågående och inkomplett arbete, så den här bilagan är bara
ett litet smakprov:
Bilagor
Senast ändrad:
OK, från expertisen:Huruvida det är vikt- eller volymprocent i gasflaskor vet jag fortfarande inte.
Ser fram emot svar på det från expertisen i tråden.
"EN417 anger värden i viktsprocent.
Och i syfte att jämföra olika gasblandningar, eller olika märken av gasbehållare, så är det egentligen
oväsentligt vilketsom - så länge det är samma typ av värde som anges för vad som skall jämföras.
Dessutom så är ju blandningen inte heller angiven som en konstant, utan i ett spann på vanligtvis
20 %-enheter.
Viktprocenten är dock konstant, 1 gram propan är alltid 1 gram oavsett volym, temperatur, tryck
aggregationstillstånd - och detta är vad som används i Standarden. "
Vassego
/Odd
Vilket visar att jag tänkte hyfsat rätt när jag konstaterade att det är mycket lättare att mäta vikt
än volym/tryck/temperatur -kombinationer...
Senast ändrad:
Så bra, då är alla dina våg-experiment relevanta och så mycket enklare för all hemma-forskare. En köksvåg har ju de flesta eller kan köpa för rimlig peng.OK, från expertisen:
"EN417 anger värden i viktsprocent.
Och i syfte att jämföra olika gasblandningar, eller olika märken av gasbehållare, så är det egentligen
oväsentligt vilketsom - så länge det är samma typ av värde som anges för vad som skall jämföras.
Dessutom så är ju blandningen inte heller angiven som en konstant, utan i ett spann på vanligtvis
20 %-enheter.
Viktprocenten är dock konstant, 1 gram propan är alltid 1 gram oavsett volym, temperatur, tryck
aggregationstillstånd - och detta är vad som används i Standarden. "
Vassego
/Odd
Vilket visar att jag tänkte hyfsat rätt när jag konstaterade att det är mycket lättare att mäta vikt
än volym/tryck/temperatur -kombinationer...
/Patrik
Liknande trådar
- Svar
- 8
- Visningar
- 1 M
- Svar
- 7
- Visningar
- 943 K
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev