Primus Power Gas SIP

Hm, intressant!
Med 40% propan i en EN417-behållare klarar de antagligen/möjligen inte tryck/temperatur-
kravet vid +50°C. Jag är tveksam till den där uppgiften. OM den uppgiften stämmer - så är den
där bättre än deras andra produkter i sträng kyla (speciellt för oss inverterare!) - och det hade
jag då väntat mig att Primus hade tutat i stooora marknadsföringshornet för isåfall. Tänk på hur
mycket marknadsföring de dragit under åren i sina försök att få till en 'Wintergas'-hajp ... Upp-
gifterna jag hört förr var att mer än max ~30% propan klarar inte EN417-behållaren vid 50°C.
Och det med resten som n-butan och i princip ingen isobutan om jag minns rätt.
/Odd

PS
Den gröna Primus-behållaren är deras Summergas. Med 80% Butan och 20% Propan. Vilket är bättre
än Biltemas albanska 90% 10% - men inte bra nog för att motivera den påtagliga prisskillnaden...
Så 50 C är kravet med vilket tryck. Då kan man räkna baklänges om det ska hålla kraven.

Standarden för EN417 är att behållaren skall klara +50° C utan att skadas
av det interna gasoltrycket vid den temperaturen. Men inte +51° C ...
Då riskerar man att botten blir konvex (i första steget av destruktion) innan
behållaren rämnar helt.

[Höga smala behållare med en liten konkav bottenyta tål innertryck bättre
än låga vida behållare - som våra ca 110-120 millimeters behållare. Biltema
17-623 har t.ex. en bottendiameter av bara ca 65 mm - så den borde vara
lite bättre - men de har ändå begränsat sig till ca 20% propan i den...]
/Odd

OK, såvitt jag kan finna så är det texten:
" ... where the pressure developed by the contents of the cartridge at 50 °C does not exceed 13,2 bar. "
som bestämmer maxtrycket enligt EN417 [Men jag finner kostnaden för att köpa ett
eget 'äkta' exemplar av standarden omotiverat hög för det här ändamålet - så vi får
hålla till godo med den där utrikiska texten.]
Så, 13,2 bar(ö) får INTE överskridas vid en temperatur av +50° C ... dvs de olika partial-
tryckens summa får inte bli över 13,2 bar(ö)
/Odd

Jag ska väl tillägga att ovanstående innehållsfördelning om 10/90 för Biltema är hämtat från
deras Säkerhetsdatablad för produkterna 17-976 och 17-977. Säkerhetsdatabladet är ett juridiskt
viktigt dokument som den som sätter en kemiskteknisk vara på marknaden är skyldig att hålla rätt

och uppdaterad. Men,
på mina behållare står det diverse uppgifter tryckta, både Butane och i den vågigt finstilta texten:
Innehåll: 75% butan, 25% propan. Vilket som i slutändan, rent kemiskt, stämmer kan vi bara gissa
oss till - men det är Säkerhetsdatabladet som är juridiskt bindande - och alltså de uppgifter jag
använder i sammanställningen. Klantigt av Biltema om det skulle vara tvärt om...
När jag hade skrivit det där - och gått och lagt mig igen - roterade hjärnan på tom-
gång ett tag och jag funderade över hur vi amatörer skulle kunna reda ut om Biltema
har varit klantiga - åt endera hållet: Innehåller de Albanienfyllda behållarna ~25%
(som det är tryckt på behållarna) eller ~10% (som Säkerhetsdatabladet anger) propan?

Utan tillgång till labbets gaskromatograf kan jag inte som numera pensionär direkt-
analysera gasolvätskan - men jag kom på en annan möjlig analysmetod:

Jag fryser ner en av deras 17-976 300g behållare i min frys, den är strax under -20°C,
- vilket gör att såväl n-butan som eventuella rester av isobutan har slutat förgasas -
som jag sedan ansluter till min Storm-Vega (som till skillnad från alla de andra har en 650mm
lång slang mellan ventilklump och brännare!
) då skulle behållaren kunna stå kvar inne i frysen
(övervakad av en bi-metall thermocouple ansluten till min digitala temperaturmätare)
medan slangen ringlar ut i den stängda dörrspalten och brännardelen placeras
utanför frysen - på något tryggt och vettigt sätt. Sedan får den lugnt brinna (gas-
matat!!!) tills den slocknar av brist på gastryck. Då borde allt propan som funnits i
gasblandningen ha kokat/bränts bort, och återstoden i behållaren ska vara en ren
n-butan (och de eventuella små rester av isobutan som smugit sig in vid tillverkning-
en). Behållarvikt före och efter mäts med hög decimal-noggrannhet = ger oss möjlig-
heten att se om det försvunnit ungefär motsvarande ca 10% eller motsvarande ca 25%
propan från innehållet. Skillnaden är så stor att ev. felmarginaler blir väl passerade...

Då kan vi alltså se åt vilket håll Biltema varit klantiga, eller? Har jag tänkt rätt?
Jag vill ha kommentarer!
/Odd

Senast ändrad:
Respekt! Den här tråden platsar lätt i den exklusiva skaran av Utsidans bästa, mest vetenskapliga och nördigaste grävtrådar :)

Jag kanske missar något kritiskt mellanled i ditt upplägg, men skulle det inte räcka med att frysa ner behållaren, ev. lägga den i en kylväska (om det ens behövs), ställa sig utomhus med härligheten och bara öppna ventilen? Patronens innehåll blir väl snarast kallare av den förångningsenergi som propangasen stjäl medan den förvandlas till gas. Stäng, in och väg när det slutat pysa.

Precisionen i bägge uppläggen är väl, som du är inne på, tillfredsställande för att avgöra om det hela hamnar närmast 10 eller 25 procent propangas. Och du slipper bökiga anordningar med glipa i frysdörren och öppen låga inomhus.

Nu har jag inte läst om Kemi sedan någon gång det förra århundrandet, men är det10 el 25% av vikt eller volym som avses ? Är det samma ?

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips