Jag ska väl tillägga att ovanstående innehållsfördelning om 10/90 för Biltema är hämtat från
deras Säkerhetsdatablad för produkterna 17-976 och 17-977. Säkerhetsdatabladet är ett juridiskt
viktigt dokument som den som sätter en kemiskteknisk vara på marknaden är skyldig att hålla rätt
och uppdaterad. Men,
på mina behållare står det diverse uppgifter tryckta, både Butane och i den vågigt finstilta texten:
Innehåll: 75% butan, 25% propan. Vilket som i slutändan, rent kemiskt, stämmer kan vi bara gissa
oss till - men det är Säkerhetsdatabladet som är juridiskt bindande - och alltså de uppgifter jag
använder i sammanställningen. Klantigt av Biltema om det skulle vara tvärt om...
När jag hade skrivit det där - och gått och lagt mig igen - roterade hjärnan på tom-
gång ett tag och jag funderade över hur vi amatörer skulle kunna reda ut
om Biltema
har varit klantiga - åt endera hållet: Innehåller de Albanienfyllda behållarna ~25%
(som det är tryckt på behållarna)
eller ~10% (som Säkerhetsdatabladet anger) propan?
Utan tillgång till labbets gaskromatograf kan jag inte som numera pensionär direkt-
analysera gasolvätskan - men jag kom på en annan möjlig analysmetod:
Jag fryser ner en av deras 17-976 300g behållare i min frys, den är strax under -20°C,
-
vilket gör att såväl n-butan som eventuella rester av isobutan har slutat förgasas -
som jag sedan ansluter till min Storm-Vega (
som till skillnad från alla de andra har en 650mm
lång slang mellan ventilklump och brännare!) då skulle behållaren kunna stå kvar inne i frysen
(övervakad av en bi-metall thermocouple ansluten till min digitala temperaturmätare)
medan slangen ringlar ut i den stängda dörrspalten och brännardelen placeras
utanför frysen - på något tryggt och vettigt sätt. Sedan får den lugnt brinna (gas-
matat!!!) tills den slocknar av brist på gastryck. Då borde allt propan som funnits i
gasblandningen ha kokat/bränts bort, och återstoden i behållaren ska vara en ren
n-butan (och de eventuella små rester av isobutan som smugit sig in vid tillverkning-
en). Behållarvikt före och efter mäts med hög decimal-noggrannhet = ger oss möjlig-
heten att se om det försvunnit ungefär motsvarande ca 10% eller motsvarande ca 25%
propan från innehållet. Skillnaden är så stor att ev. felmarginaler blir väl passerade...
Då kan vi alltså se åt vilket håll Biltema varit klantiga, eller? Har jag tänkt rätt?
Jag vill ha kommentarer!
/Odd