Primus Power Gas SIP

Jahapp, då har jag kört slut på den toppade SIP-behållaren
- och jag är nu fullständigt övertygad om att Niklas har rätt i sitt konstaterande:
"Min gissning är att den faktiska propanhalten i dina två gasoltuber är mycket lägre än 30%. Dels för att propanets partialtryck i en full gasolflaska i rumstemperatur är klart större än 30%, p.g.a propanets lägre kokpunkt (-42 C vs -0,5 C). Så beror diffen på att ventilen inte tätar, så borde det läcka ut rätt mycket propan och inte så mycket n-butan."

Det är nog bara n-butan kvar i de här behållarna efter en tid med otät Lindal-ventil. Dagens eldande tyder starkt på det, effekten sjönk ganska snabbt i takt med att behållaren blev allt kallare (nere vid 3,2°C på plåtytan - efter sådär 8 uppkok) så kastade jag in handduken. Då var det knappt att det brann alls, dvs långt under den sjudning jag tidigare bedömt för fotogenbrännarna. Så jag ställde gasbehållaren i den nästa kastrullen som väntade på att växlas in med sitt 18-gradiga vatten - då blev det någorlunda sprutt på effekten igen. Men då var ju jämförelsen med juliprovandet ändå redan borta - total eldningstid hade ju varat i nästan evighet kändes det som... Till slut, efter mitt fuskande med stödvärmning i vatten, så tog gasen äntligen slut efter ungefär 146 minuter (med vredet fullt öppet hela tiden!).

För att jämföra kör jag nu samma prov med garanterat ren n-butan ur en 227g CP250 -behållare. För att se om provet beter sig likartat med ren n-butan - vilket jag misstänker att det kommer att göra... Mitt subjektiva intryck så här långt är att min lodrätt stående CP250 levererar gas lite bättre än vad SIP:en gjorde efter lika många uppkok, 8 just nu - på 83 minuter. Och då läser jag ändå bara 2,6°C på behållarplåten drygt 1cm upp från botten. Från nu får även CP250 stå i 18-gradigt vatten (av lika-för-lika-skäl). Och jag tror den smala/höga formfaktorn hos CP250 hjälper till med förgasningen?
10 literuppkok tog precis 98 minuter - nu får vi se när gasen tar slut...

Försvunnet ( eller aldrig dit-tryckt? ) propan rimmar också bra med de som tyckt de hade sämre kokeffekt i fjällpraktiken med sina SIP-behållare - eftersom de då suttit och eldat n-butan som ju förgasas MYCKET sämre / långsammare även i vårt sommarklimats morgon- / kväll- temperaturer. Det behövs nog sådär 20°C i omgivande lufttemperatur för att n-butan ska agera ostört av omgivningen...

Jag har, naturligtvis!, kört gasformig matning i alla fallen!

Så, det ÄR något mysko med SIP-behållarna.
Hoppas Primus är reko nog att tala om VAD som fallerat när de väl vet det.
Synd bara att de fallit i den där moderna kvartalsekonomifällan:
Att låta slutkunderna vara kvalitetsavprovare av det producerade materialet...
/Odd

Senast ändrad:
OK. Efter 137 minuter tog gasen slut.
Då hade 14 literuppkok skett och vi hade nått 70 grader i den 15:e litern.
Stämmer rätt bra med förväntningarna.

[Och jag är klart glad att jag (nästan alltid) kör gasolen inverterad i mitt Trangia
- då slipper jag allt sånt här gissande och temperaturberoende: Antingen så finns
det gasol, och då brinner det för fullt när jag vill. Eller också så finns det INTE gasol
- och då brinner det inte. Helt oberoende av gasolblandningens sammansättning.
Behövs inte fler inputs än så... ]
/Odd

PS
Någon mer som vill ha en Storm-Vega?

Senast ändrad:

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Så, det ÄR något mysko med SIP-behållarna.
Hoppas Primus är reko nog att tala om VAD som fallerat när de väl v
Synd bara att de fallit i den där moderna kvartalsekonomifällan:
Att låta slutkunderna vara kvalitetsavprovare av det producerade materialet...
/Odd
Jo men de tycks också ha fallit i fällan att nedvärdera vad och att kvalitetskunderna skriver på nätet. Nu fick du i alla fall ett svar. Mitt mejl till kundtjänst besvarades av AI.

Rätt långt ifrån det bemötande samma företag gav en gång för flera år sedan då ett kök jag hade inte tålde värme och plastbiten de placerat runt brännaren smälte sönder - den gången fick jag ett provex av ett fint spindelkök skickat till mig som kompensation. Har skrivit om det någonstans här..

Märkligt. Undrar om de tänker snappa upp det här, bemöta det och åtgärda det?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips