Primus Power Gas SIP

Jahapp, då har jag kört slut på den toppade SIP-behållaren
- och jag är nu fullständigt övertygad om att Niklas har rätt i sitt konstaterande:
"Min gissning är att den faktiska propanhalten i dina två gasoltuber är mycket lägre än 30%. Dels för att propanets partialtryck i en full gasolflaska i rumstemperatur är klart större än 30%, p.g.a propanets lägre kokpunkt (-42 C vs -0,5 C). Så beror diffen på att ventilen inte tätar, så borde det läcka ut rätt mycket propan och inte så mycket n-butan."

Det är nog bara n-butan kvar i de här behållarna efter en tid med otät Lindal-ventil. Dagens eldande tyder starkt på det, effekten sjönk ganska snabbt i takt med att behållaren blev allt kallare (nere vid 3,2°C på plåtytan - efter sådär 8 uppkok) så kastade jag in handduken. Då var det knappt att det brann alls, dvs långt under den sjudning jag tidigare bedömt för fotogenbrännarna. Så jag ställde gasbehållaren i den nästa kastrullen som väntade på att växlas in med sitt 18-gradiga vatten - då blev det någorlunda sprutt på effekten igen. Men då var ju jämförelsen med juliprovandet ändå redan borta - total eldningstid hade ju varat i nästan evighet kändes det som... Till slut, efter mitt fuskande med stödvärmning i vatten, så tog gasen äntligen slut efter ungefär 146 minuter (med vredet fullt öppet hela tiden!).

För att jämföra kör jag nu samma prov med garanterat ren n-butan ur en 227g CP250 -behållare. För att se om provet beter sig likartat med ren n-butan - vilket jag misstänker att det kommer att göra... Mitt subjektiva intryck så här långt är att min lodrätt stående CP250 levererar gas lite bättre än vad SIP:en gjorde efter lika många uppkok, 8 just nu - på 83 minuter. Och då läser jag ändå bara 2,6°C på behållarplåten drygt 1cm upp från botten. Från nu får även CP250 stå i 18-gradigt vatten (av lika-för-lika-skäl). Och jag tror den smala/höga formfaktorn hos CP250 hjälper till med förgasningen?
10 literuppkok tog precis 98 minuter - nu får vi se när gasen tar slut...

Försvunnet ( eller aldrig dit-tryckt? ) propan rimmar också bra med de som tyckt de hade sämre kokeffekt i fjällpraktiken med sina SIP-behållare - eftersom de då suttit och eldat n-butan som ju förgasas MYCKET sämre / långsammare även i vårt sommarklimats morgon- / kväll- temperaturer. Det behövs nog sådär 20°C i omgivande lufttemperatur för att n-butan ska agera ostört av omgivningen...

Jag har, naturligtvis!, kört gasformig matning i alla fallen!

Så, det ÄR något mysko med SIP-behållarna.
Hoppas Primus är reko nog att tala om VAD som fallerat när de väl vet det.
Synd bara att de fallit i den där moderna kvartalsekonomifällan:
Att låta slutkunderna vara kvalitetsavprovare av det producerade materialet...
/Odd

Senast ändrad:
OK. Efter 137 minuter tog gasen slut.
Då hade 14 literuppkok skett och vi hade nått 70 grader i den 15:e litern.
Stämmer rätt bra med förväntningarna.

[Och jag är klart glad att jag (nästan alltid) kör gasolen inverterad i mitt Trangia
- då slipper jag allt sånt här gissande och temperaturberoende: Antingen så finns
det gasol, och då brinner det för fullt när jag vill. Eller också så finns det INTE gasol
- och då brinner det inte. Helt oberoende av gasolblandningens sammansättning.
Behövs inte fler inputs än så... ]
/Odd

PS
Någon mer som vill ha en Storm-Vega?

Senast ändrad:
Så, det ÄR något mysko med SIP-behållarna.
Hoppas Primus är reko nog att tala om VAD som fallerat när de väl v
Synd bara att de fallit i den där moderna kvartalsekonomifällan:
Att låta slutkunderna vara kvalitetsavprovare av det producerade materialet...
/Odd
Jo men de tycks också ha fallit i fällan att nedvärdera vad och att kvalitetskunderna skriver på nätet. Nu fick du i alla fall ett svar. Mitt mejl till kundtjänst besvarades av AI.

Rätt långt ifrån det bemötande samma företag gav en gång för flera år sedan då ett kök jag hade inte tålde värme och plastbiten de placerat runt brännaren smälte sönder - den gången fick jag ett provex av ett fint spindelkök skickat till mig som kompensation. Har skrivit om det någonstans här..

Märkligt. Undrar om de tänker snappa upp det här, bemöta det och åtgärda det?

Hur som helst, skulle jag rekommendera att låta SIP-gasen vila några månader, för att under-
söka var felet ligger. Ty om ventilen läcker, så borde den fortsätta läcka, vilket lätt kan upptäckas
med en ny kontrollvägning efter ett antal månader. Visar vågen däremot lika, så är det snarare
problem med själva fyllningen.
/Niklas
Det låter som en bra idé Niklas - jag toppar upp den behållaren som väger mest (=har läckt
minst?) till full - och låter sedan donatorn ligga till sig till i höst, eller så. Den har ju läckt mest
hittills och är det ventilläckage så går det lätt att indikera med mätdatum, timme och bruttovikt
(mätt ner på halvgrammet) noterat med tuschpenna på tuben - som sedan kontrolleras efter
6-8-10-12 veckor. kan vi definitivt se om den fortsatt att mikroläcka över tid - med normalt
tryck både i, och utanför, behållaren. Utan att stressa fram ett ev. läckage... Bra idé, så gör vi.
Donatorbehållaren är nu invägd till 222,4 gram exakt klockan 15.00 den 22/8 - exkl. skydds-/
plomb-proppen. Vi får se vad den väger om 6 - 8 - 10 - 12 veckor... Jag ställer ut den här i mitt
nästan rumstempererade garage så länge.
OK, nu har den stått därute under drygt 8 veckor. Det har inte luktat det minsta av
gasol (dvs merkaptan) under alla de här veckorna. Den vägdes in på 222,4 gram
för exakt 1488 timmar sedan - och vägdes idag in på 220,3 gram. Dvs den har för-
lorat 2,1 gram av sitt innehåll av att bara stå på en hylla i ett garage... Definitivt inget
jag skulle vilja att gasolbehållarna i mina MSB beredskapslådor skulle göra. De skulle
kanske vara oanvändbara den dag krisen eller kriget kommer - om de förlorar uppåt
0,034 gram per dygn som den här har gjort... Visst, jag kan naturligtvis gå tillbaka till
att använda fotogen, men gasol (i flytande form) är ju så mycket bekvämare och klart
mindre meckigt...

Så släng era Primus SIP-behållare! De är uppenbarligen av mycket lägre tillverknings-
kvalitet än de vanliga koreansktillverkade behållarna. Trots att de färdats runt hela
jorden så är de koreanska normalt både täta och långtidsförvaringsbara...
/Odd

Aktuellt

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.
Har du i rättvisans namn kontrollvägt även andra tillverkares tuber så inte de också står och har pyspunka?

/Patrik

• Gilla
Reactions: DaK
Tja, har du följt tråden, så är det tydligen ett läckage-problem med just SIP-tuberna. Har du träffat på läckage hos andra gasoltuber, så får du mer än gärna redovisa detta här på Utsidan.se och då helst i en egen tråd.
/Niklas

Har du i rättvisans namn kontrollvägt även andra tillverkares tuber så inte de också står och har pyspunka?
Jag har aldrig varit i närheten av så här stora förluster ur oöppnade behållare.
Öppnade behållare har jag varit med om att de förlorat gas i mätbara (och luktbara!) mängder över tid.
Primus själva har inte heller lyckats spåra grundkällan, men hela den där leveransen var tydligen berörd.
Och är numera ersatt med korrekta ute i handeln om jag förstod det rätt. De gamla är det som jag skrev
bara att kasta bort eller använda slut på omgående - de är inget att spara till nästa gasolsäsong...
Ännu mindre att utgöra del i vad som förvaras i MSB-lådan.
/Odd

Senast ändrad:
Hur kallt är det när du är ute, jag köper alltid gasol från Biltema, fungerar bra
Då är du inte ute när det är KALLT Stefan*...

Det var inte jag som var ute i KALLT väder, det var min brorson och hans studiekamrater
på Storumans Folkhögskolas Fjälledarutbildning. De hade visst under sådär -30 när de
var ute hösten '23 - och då hade alla gasoleldarna fått kasta in handduken och gå över
till fotogen och bensin. (Utom en envis j---l som visst käkade sin mat rå och kall. :eek: )
Min brorson körde alltid med (flyg)fotogen+Tenol [naturligtvis!] och var nog inte speciellt
drabbad...

När jag hörde talas om det där började jag fundera så smått:
Det borde gå att få till en lösning som gör att man kan använda vanlig Korea-standard
campinggasol hela året runt! Ingen ska behöva råka ut för ouppvärmd mat - oberoende
av hur envis man är. Och svaret blev, efter några månaders experimenterande, Storm-Vega
som fungerar ner väl under -30 [när såväl n-butan som isobutan sedan länge slutat för-
gasas utan aktiv förvärmning]. Vilket kommer att bevisas under kommande vintersäsong
av Storuman Folkhögskola som lovat använda en Storm-Vega under så KALLA förhållanden
som de bara kan hitta, långt mycket kallare än vad jag någonsin får ihop till här i Roslagen
- där jag kanske hittar under -20 någon enstaka natt under en hel vinter nuförtiden...
/Odd

* Biltemas campinggasol innehåller 10% propan och 90% n-butan, i både 300g 17-976 och
i 450g 17-977 - en gasolblandning som jag anser räcker gott till i svensk högsommarnatur
om den eldas gasformigt och som en möjlig 3-säsongsgas om den eldas inverterat. Om man
utnyttjar Biltemas "4-för" pris så blir gasolen någorlunda kostnadseffektiv per gram gasol...
Men i övrigt så är inte 10/90 något att hänga i julgranen. Det är rätt uselt faktiskt. Deras
opraktiskt utformade 300g 17-623 innehåller vettiga förhållanden på ingredienserna - men
den är ju ytterst opraktisk med sin extremt höga och smala form. Den måste ju i princip
grävas ner stående för att alls bli användbar...

Jag håller på med en sammanställning om vad de olika varumärkena för campinggasol-
behållare har för uppgiven blandningsprocent mellan propan, isobutan och n-butan för
närvarande. Ni får den som en .pdf när alla data finns. Andelen propan är MYCKET viktig för
oss inverterare för det är ju propanet som ska verka som drivgas för att pressa ut vätskan...

Och för icke-inverterare så är andelen isobutan i förhållande till andelen n-butan väldigt
viktigt uppe i svensk fjällsommar när frukostkaffet och gröten ska beredas - vid sådär +5°C...

Senast ändrad:
Jag ska väl tillägga att ovanstående innehållsfördelning om 10/90 för Biltema är hämtat från deras Säkerhetsdatablad för produkterna 17-976 och 17-977. Säkerhetsdatabladet är ett juridiskt viktigt
dokument som den som sätter en kemiskteknisk vara på marknaden är skyldig att hålla rätt och
uppdaterad. Men,
på mina behållare står det diverse uppgifter tryckta, både Butane och i den vågigt finstilta texten:
Innehåll: 75% butan, 25% propan. Vilket som i slutändan, rent kemiskt, stämmer kan vi bara gissa
oss till - men det är Säkerhetsdatabladet som är juridiskt bindande - och alltså de uppgifter jag
använder i sammanställningen. Klantigt av Biltema om det skulle vara tvärt om...
/Odd

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips