Primus MultiFuel EX VS Nova+

Hej!

Har bara kört gas kök tidigare men insett dess begränsningar när det gäller kyla.

Sitter och överväger ett multifuel kök, men vet inte vart jag ska titta efter riktigt.
Har läst mycket på forumet, kommit fram till att primus EtaPower MF gick bort pga konstig förvärmnings slinga som man fick böja till själv?

Mina 2 återstående kandidater är Otimus Nova+ och Primus MulitFuel EX.

Är dessa nått att ha? Någon här som använder dessa? Massor av synpunkter tack!

(Vill helst kunna springa runt hörnet till macken och fylla på några liter 95 oktan och sen köra!)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
95 oktan funkar ju förvisso. Men det är ju inte så hälsosamt, en hel del skit som du inte vill ha i dig. Kemiskt ren bensin eller alkylatbensin för fyrtaktsmotor rekommenderas vänligen men bestämt.

95 oktan funkar ju förvisso. Men det är ju inte så hälsosamt, en hel del skit som du inte vill ha i dig. Kemiskt ren bensin eller alkylatbensin för fyrtaktsmotor rekommenderas vänligen men bestämt.

Misstänkte att det hade med nått sånt konstigt att göra! Tackar för tipset med fyrtakts bensinen.

Själv slår jag ett slag för MSR Simmerlite, som dock bara går på bensin - och då helst kemisk ren bensin!

PS! Kolla tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=59262
/Niklas

Jag läste hela tråden du tipsade om, kom fram till att Nova+ var dåligt och Nova var bra!

Just simmerlite e jag inte helt med på, tycker den kändes klen.

Jag har inte sett någon som har sagt varken bu eller bä om Primus Multifuel EX! Är det någon som har kört detta och kan dela med sig??

Kjempefornøyd med Nova, gjennom ca10 år.

Ikke alle er det, og det kan virke som om det har vært noe ugjevn kvalitet på brennerene.

Noen brenner bra på allt fra bensin til diesel, andre kan ha problemer, Hurtigkoblingen har vært en svakhet men den byttet ut med en annen modell.

Ikke alle vil inrømme dette, (akkurat som at man selv har en bra bil uansett merke).

Husk at alle slike brennere er noe mer kompliserte å bruke enn gassbrennere.

Jeg er ikke kjempeglad i MSR men de jeg kjenner som har er veldig fornøyd.

dsk

Det finns ett antal förändringar man gjorde när man tog fram Nova+..

Till dom hör grövre räfflor i kärlstöden och större fötter..

Jepp jag vet vad dom har ändrat och lagt till, min tanke var mer, vad vart bättre på riktigt.

Dom ändrade reglaget till, som det verkar, sämre. Gjorde dom samma miss med övriga förbättringar eller är resten av förändringarna BRA?

Jag kör med Multifuel ex och är nöjd med det. Har aldrig haft några problem och en fördel mot Nova är ju att det även går att köra på gas om man vill. Det enda jag kan klaga på är att det inte finns någon form av inbyggd rensnål som det finns på Nova.
Pär

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips