Primus istället för Trangia

Jag har länge funderat på det här. Har nu haft mitt Trangia i ca 20 år. Till den här sommaren bytte jag ut T-sprits-brännaren till Trangias gasbrännare och det funkade utmärkt. Men nu när jag har sett en massa Youtubers så blev jag sugen på att byta ut det hela mot Primus-systemet. Det jag menar är att man har en liten brännare och en kastrull. Där kan man även förvara gasbehållaren och den kan man också använda som kaffekopp, så man får sitt morgonkaffe. Det här hela verkar ta mindre plats en Trangia-systemet. Vad jag ser det nu så är det mer fördelar med det här. Har ni andra erfarenheter av det?
 
Inte så svårt.
Ungefär som bilens olika växlar.
Att du går från en rätt enkel och numera passerad teknik innebär inte att bränna rödsprit är fel men rätt passé.
Med gas reglerar du värmen och stänger omgående när du vill. Inget slask.

Trangias olika delar med vindskydd är däremot svårslaget. Däremot, byt ut själva brännaren.

Gas är det enklaste men exempelvis bensin är mer ekonomiskt när du gör långkok mitt i vintern på det sega älgköttet du karvat fram från din jaktlycka...😂
 
Jag har kört ett Express Stove Set i fyra år, mycket nöjd.

Jag kör bara frystorkat så det räcker fint med en kastrull, kokar en liter vatten på under 4 minuter.

Kör man med 100 grams gaskanna så får allt plats i kökets påse

353093_EtaExpressStove_Packed2.jpg


Express Stove Set
 
Trangia med gas brännare är ett svårslaget koncept om man vill göra mer än att bara värma vatten. Då jag också lagar mat i tältabsiden när vädret kräver så fungerar Trangia bra med sina flatbottnade grytor.

Många kök från Primus mfl har grytor med värmeväxlare vilket genererar större mängd giftig kolmonoxid och därför inte alls skall användas inomhus eller i ett tält. Detta är säkert inget som nämns på youtube klippen...

Går jag ihop med någon och vi delar kök är Trangia med gas det självklara valet (Trangia 27 när vi är 2 personer och Trangia 25 när vi är 3-4 personer). Går jag själv använder jag en toppmonterade brännare ex MSR PocketRocket och mindre gryta alternativt grytan från Trangia 27. Tältar jag och räknar med att kunna använda köket i tältet är det alltid en flatbottnad gryta utan värmeväxlare jag tar med mig.
 
Senast ändrad:
jag använder traildesigns SideWinder med kojin brännaren. vindskyddet är helt suveränt. Gjorde av med 2 dl sprit senast på fyra dagar med tre uppkok 0.5l vatten. kastrull vindskydd brännare väger tot 152 g gram.
sidewinder.png
 
Senast ändrad:
Har ett trangia 27 med gasbrännare för jakt, fiske och turer med fler deltagare än mig själv. Primus lite plus för soloturer, väger ca hälften av trangiat.
 
Har både trangia 25 med gasbrännare... Sedan 2004-5, ett lite+, omnifuel och omni lite TI från primus. Trangiat har jag i princip inte använt sedan gymnasiet medan primus köken har varit med på varenda tur sedan första inköpsdatumet, då jag köpte ett express stove, (sålde då jag köpte omni lite TI istället.) Har även lyckats byta ut alla random grytor till enbart värmeflänsgrytorna från primus och aldrig haft något problem med kolmonoxiden varken i eller utanför tältet, vår-vinter.
Enda gången som Trangiat skulle ha funkat lika bra eller bättre är när både den stora grytan (3L) och stekjärnet ska med, men dessa turer har ofta varit på vintern med pulka vilket har inneburit att volymen på packningen inte tagit någon skada av den uppsättningen oavsett.
Skulle jag välja någon mindre sammansättning idag skulle jag kanske köpt ett spiderkök och primus nya grytsammansättning trekking pot, där du har en liter gryta och ett stekjärn som fungerar som lock och du får plats med 230 gas och en brännare i hoppackat format. (Men jag skulle säkert klara mig helt utan denna uppsättning om man skulle vara sanningsenlig mot sin plånbok.)
 
Vill du ha något kompakt är en större titanmugg och en toppmonterad gasbrännare väldigt bra. Det är svårt att laga någon riktig mat på, men funkar utmärkt för att koka upp 4-5 dl vatten för en påse frystorkat, eller lite morgonkaffe.

Jag använder också Trangia, när jag och barnen är ute i närområdet.

Går jag ensam har jag antingen en Caldera Cone liknande den som länkas ovan eller en toppmonterad gasbrännare, som du verkar vara inne på.

/OJ
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.