Primus eller Trangia

Det finns gamla trådar om vikten och man får nog ta med alla prylarna som hör till resp köklösning för att göra en rättvis jämförelse. I det läget ligger inte Trangia särskilt dåligt till.

Har ett Trangia och ett Omnifuel och det är ingen självklarhet att plocka ihop ett komplett kit baserat på O-f som blir lättare än Trangiat.

Effekt i gastrangia

Hur är det med effekten med gasbrännare i trangia?
http://www.aye.dk/multifuel/ antyder ju att effekten inte är så värst bra. Andra gasbrännare brukar ju däremot ofta ha väldigt bra effekt, minst lika bra som multifuelbrännare. Mitt gamla primus-spindelkök brukar koka 1 liter vatten på drygt 3 minuter. Kanske närmre 4 under de omständigheter som rådde under testet ovan, men ändå knappast de 6:23 gastrangiat krävde. Ni som har gastrangia; vad tycker ni om effekten? Någon som jämfört fristående gasbrännare med gastrangia?

Jag körde gasbrännaren i Trangiaköket en period innan jag skaffade Easyfuel. Bytte inte av effektskäl. Har inte mätt och jämfört tider för uppkok. Men inte tror jag det tar så mycket längre tid med gasbrännaren till Trangia än med Easyfuel. Ser man på de stora skillnader testet anger borde jag reagerat på att det gick mycket snabbare med Easyfuel, vilket jag alltså inte har gjort.

Raskesven

avslutad210712

Gäst
Raskesven; sa:
Jag körde gasbrännaren i Trangiaköket en period innan jag skaffade Easyfuel. Bytte inte av effektskäl. Har inte mätt och jämfört tider för uppkok. Men inte tror jag det tar så mycket längre tid med gasbrännaren till Trangia än med Easyfuel. Ser man på de stora skillnader testet anger borde jag reagerat på att det gick mycket snabbare med Easyfuel, vilket jag alltså inte har gjort.

Raskesven

Håller med föregående talare. Upplever inte heller så speciellt stor skillnad i uppkokstiden. Kan såklart bero på att jag går i fjällen för att stressa av vilket gör att jag kanske inte bryr mig om att det tar lite längre tid - om det nu gör det.

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips