Primus eller Optimus.

Ja,jag vill veta er religion :).

Vilket av Optimus nova+ eller Primus Multifuel
skulle ni välja om ni skulle köpa ett av dessa idag?
Varför väljer ni det ena och varför ratar ni det andra?

peter

Omnifuel. Mest slumpen som avgjorde tror jag :cool:

[Edit]Vilket jag skulle köpa i dag vet jag inte, förmodligen Omnifuel, kanske... eller. ;) [Edit]
[Ändrat av öringen 2006-10-18 kl 15:54]

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
öringen; sa:
Omnifuel. Mest slumpen som avgjorde tror jag :cool:

[Edit]Vilket jag skulle köpa i dag vet jag inte, förmodligen Omnifuel, kanske... eller. ;) [Edit]
[Ändrat av öringen 2006-10-18 kl 15:54]

Jo,jag plockade bort den medvetet för att det skulle bli lite jämnare,
och vill jag köra gas tar jag nog en toppmonterad brännare.
Annars är det kanske en given vinnare?

peter

Jeg har et Nova og valgte det fordi jeg ønsket å ikke ha noe genarator-rør gjennom flammen, jeg ønsket å ha innebygget rensenål, jeg syntes det er lettvint uten å bytte dyse, og jeg kan blande fotogen, bensin, lacknafta, tendvæske.
Da jeg kjøpte mitt Nova var Optimus fortsatt slik at jeg kunne få deler til 50 år gamle brennere. (men nu?)

Jeg ville kjøpt Nova igjen, men er skeptisk till Nova+ hvor reglaget er gjennom slangen.

Om du icke har tenkt å fyre med fotogen så kan forøvrig
Coleman være av interesse: http://www.coleman.com/coleman/colemancom/detail.asp?product_id=9770-A25&categoryid=24752

dsk

ping; sa:

peter

Tyvärr är ju inte allt binärt, omständigheter, vad, hur etc avgör en massa. Tre av säsonerna vinner MSRs PR stort, vikten av låg vikt skall inte underskattas och ute i kanten av kartan brukar flygfotogen och lampfotogen att gå få tag på emellanåt...gasflaskor är rara, mitt val idag hade varit Nova, men jag har redan tillräckligt många kök. Ratar pga vikten...
Colemanförslaget enligt ovan är intressantare än din fråga...

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-10-18 kl 16:33]

MFS går att köra på gas, ja. Men det är ett ganska uselt gaskök, drar mye gass och bråkar förfärligt. Hur är det med Nova, har dom lyckats få dom att hålla ihop nu?

johankse; sa:
ping; sa:

peter

Tyvärr är ju inte allt binärt, omständigheter, vad, hur etc avgör en massa. Tre av säsonerna vinner MSRs PR stort, vikten av låg vikt skall inte underskattas och ute i kanten av kartan brukar flygfotogen och lampfotogen att gå få tag på emellanåt...gasflaskor är rara, mitt val idag hade varit Nova, men jag har redan tillräckligt många kök. Ratar pga vikten...
Colemanförslaget enligt ovan är intressantare än din fråga...

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-10-18 kl 16:33]

Jag fick ju ha mitt Primus Micron ifred i tre år,sen var det slut.Min Coleman som Pocket Rocket är ritat på (Reglaget är ändrat) är förlagt.Troligtvis införskaffar jag ett nytt Micron i sinom tid,men eftersom gas-säsongen närmar sig sitt slut får det vänta lite.

Colmanförslaget är inte helt ointressant,men inte aktuellt.Verkar på pappret lite skrymmande,vilket jag ser som ett större aber än gram hit och dit.

peter

Val av "primus" er som val av bil eller make.
Noen ser på vikt, andre på fasong, det finns også noen som sier se på mora så får du se hvordan dotteren blir.

På den annen side får man jo aldri prøvet ut noe nytt på det viset.

Mitt Nova er av den gamla typen, och jag har aldri haft problem efter att jeg lærte meg å anvende det rett.

En kollega har har damsugat marknaden for
Optimus 85 LOKE og har 3 stk. det burde rekke livet ut.

Mitt beste råd er velg noe du føler deg trygg på, og kan anvendes sammen med Trangia eller annet vindskydd. Om det ikke blåser så begynner det når du skal koke.

dsk

PS alle bensinkøk vill funke med butan om du finner et sett å tanke opp med butan.
DS

vad är igentligen som gör Omnifuel så mycket bättre än multifuel ?
Har änvänt båda och det ända som jag märkt är att förvärmingstiden är något kortare..
annars är det dyrare, tyngre och tar mera plats..

Är nyfiken på era erfarenheter, själv så sålde jag mitt Omnifuel och kör nu bara med multifuel köket.

mvh

Magnus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips