Primus 2252 pro

Är det någon som har någon erfarenhet av detta kök?

Ser ut ungefär som ett vanligt Trangia fast det är gasdrivet, själva gastuben ser ut som en P11 i miniformat. Köket har ett antal år på nacken men är aldrig använt, har ärvt det efter min far som fick det av Primus efter ha gjort en reklamfilm åt dom.

Bra men tungt

+ kompakt, tåliga kärl med gradering, bra vindskydd
+ små refillflaskor som kan stoppas i fickan vid kyla
+ refillflaskorna värms effektivt av brännaren vid drift i kyla
+ piezotändning

- ovanstående gör köket tungt att bära. Jag använder dock hellre mitt gamla primus än gasoltillsats till Trangian eftersom refillflaskorna är så trevliga, särskilt vid kyla.

Tankar gör man, om du inte redan visst det, genom att skruva på den lilla adaptern (som sitter fastskruvad under tången) på den köpta gasolflaskan. Ställ sedan den lilla stålbehållaren på marken, vänd på gasflaskan och tryck ner ventiladaptern över stålbehållarens ventil. Ett pysande hörs och när det börjar rinna ut vätska är behållaren full.

En refillbehållare räcker till ca 40 minuter på fullgas.

Hoppas jag var begriplig,

/J.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips