Preparering statliga skoterleder

Hej!
är det någon som ver när i tid brukar de statliga skoterlederna börja prepareras i södra Årefjällen?

mvh
André Sinclair
 
Hej!
är det någon som ver när i tid brukar de statliga skoterlederna börja prepareras i södra Årefjällen?

mvh
André Sinclair

Hej

Jag brukar skida en hel del på delar av lederna som utgår från Valbo. Min uppfattning är att det inte sker någon särskild preparering, det handlar mer om att de skotrar som råkar köra på leden gör det. De mest trafikerade lederna brukar alltid vara körda av någon skoter. Men andra är kanske inte alls körd av någon skoter efter ett snöfall. Jag har någon gång tänkt att jag ska slippa pulsa i snö tillbaka och tänkt skoterleden som en snabb väg tillbaka, men har blivit besviken då det inte varit en skoter som kört på länge. Enligt min uppfattning lkan man inte räkna med att det är skoter kört på dessa leder jämt.
 
Tänkte svar från Länsstyrelsen i Jämtland kunde vara intressant för fler;
Hej!
När det gäller de för snöskoter upplåtna vinterlederna så prepareras dom inte om du menar sladdning eller liknande. Vad vi gör är att när vintersäsongen startar kring mitten av februari kör vi igenom alla lederna och ser till så att de är säkra att färdas på. Vi sätter upp plastkäppar där de vanliga ledstolparna snöat över och vi kontrollerar så att istjockleken på vattendragen är tillräckligt bra, och om det är lite snö kan vi göra mindre omdragningar av leden.
Mvh
Lars Back
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.