Powerbanks

Ja nuförtiden räcker det inte med att ta med 1 l tsprit, nu måste man ha en massa tunga batterier, en dyr telefon och en dyr nödsändare oxå. Och en massa abonemang.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Nitecore är enligt specifikationerna lätta, men de är inte speciellt snabba. Är man ute och vandrar så spelar det ingen roll men om man vill kunna ladda snabbt på flygplatser, tåg eller kaffeer eller så så är de inte särskilt bra.

De laddas med 22.5w som max för 10000mah varianten och ännu långsammare för den större på 20000mah.
Ja, jag tycker fokus ofta hamnar på hur snabbt batteripacket laddar upp elektroniken, men mer intressant (i mitt tycke) är hur snabbt jag kan få tillbaka batterireserven när den är tömd. Många gånger är man ju väldigt kortvarigt vid en väggkontakt.

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!
Vill man att det ska gå snabbt att ladda upp powerbanken så måste man köpa en powerbank som klarar av att laddas snabbt. Man måste också ha en snabb laddare. Då sticker vikten iväg.
Låt oss jämföra med Nitecore, som nu råkar vara det lättaste alternativet.

Om vi tittar på, t.ex., en Linocell 25000mAh snabb powerbank så väger den 508g.
Den kan ta emot 100W laddning och ger 140W ut. Mycket snabbare alternativ än så känner jag inte till på rak arm.
Nitecore väger motsvarande 375g för 25000mAh. Linocell väger alltså 125g mer än nitecore-ekvivalenten.

En Linocell 100W GaN-laddare så väger den 285g.
En Linocell 65W GaN-laddare väger 115g.
En 25W-laddare som kan ladda Nitecore med full fart väger 50g. 65-235g mindre.

Nu är vi uppe i 190g respektive 360g totalt i extravikt.

Vikt för kablar tillkommer. Den vikten tillkommer oavsett snabb eller lätt powerbank/laddare, men med såhär hög effekt så måste man ha helt andra kablar. Räkna med dubbla kabelvikten. Kanske mer. Tror inte det finns jättekorta kablar som klarar av 100W.
Låt oss säga 50g extra.

Alltså mellan 240-410g extra viktökning jämfört med Nitecore+25W-laddare.
För 240g extra kan man ladda ganska snabbt. För 410g extra kan man ladda väldigt snabbt.

Sen är det bara att välja om värdet av snabb laddning trumfar viktstraffet =)

(Jag har själv Linocell-laddare, det är därför jag tar dem som exempel)

Och för min del är jag sällan i behov av snabbladdning, de gånger jag har tillgång till uttag är det oftast över natten. Däremot kan det gå en 12-14 dagar mellan de tillfällena, så jag testar 185g solceller utöver en liten powerbank, den kombon har hittills funkat bra men kan vara lite väderkänslig om det inte blir sol på en vecka.

Ytterligare aspekter om man köper snabbladdare med flera portar - Läs den tekniska specifikationen:
Om det står att en laddare klarar av 100W så är det i stort sett alltid under förutsättning att man enbart använder en (1) specifikt port åt gången. Använder man två portar samtidigt så får man i regel inte ut samma effekt.

Exempel:
Du vill ladda både din powerbank och din smartphone samtidigt.
Din powerbank kan ta emot 100W laddning, och din smartphone 40W. Du tänker att en 140W-laddare blir perfekt.

Den 140W-laddare som jag tog som exempel tidigare ger 140W om man använder port USB-C 1 eller USB-C 2. portarna.
Använder man båda de portarna så får man också ut 140W, men bara max 70W per port.
Du kommer inte kunna ladda din powerbank med full fart, och porten som du laddar din smartphone från ger mer än vad din smartphone kan ta emot. Med andra ord så finns det 30W effekt som inte har någonstans att ta vägen.

Detta skiljer mellan modeller och tillverkare, så läs på innan köp.
Laddare som ger hög effekt på flera portar samtidigt är såklart ännu större och tyngre.

Ytterligare aspekter om man köper snabbladdare med flera portar - Läs den tekniska specifikationen:
Om det står att en laddare klarar av 100W så är det i stort sett alltid under förutsättning att man enbart använder en (1) specifikt port åt gången. Använder man två portar samtidigt så får man i regel inte ut samma effekt.

Exempel:
Du vill ladda både din powerbank och din smartphone samtidigt.
Din powerbank kan ta emot 100W laddning, och din smartphone 40W. Du tänker att en 140W-laddare blir perfekt.

Den 140W-laddare som jag tog som exempel tidigare ger 140W om man använder port USB-C 1 eller USB-C 2. portarna.
Använder man båda de portarna så får man också ut 140W, men bara max 70W per port.
Du kommer inte kunna ladda din powerbank med full fart, och porten som du laddar din smartphone från ger mer än vad din smartphone kan ta emot. Med andra ord så finns det 30W effekt som inte har någonstans att ta vägen.

Detta skiljer mellan modeller och tillverkare, så läs på innan köp.
Laddare som ger hög effekt på flera portar samtidigt är såklart ännu större och tyngre.
Att ladda via powerbank känns som en onödig omväg men kan man unna sig några gram tyngre laddare så kanske man ska överväga en med flera utgångar direkt på laddarensom t ex denna:

Finns även med 3 utgångar och sådan har jag när jag reser, mest för att det ofta är få vägguttag där jag vill ladda och då kan jag ladda flera enheter men bara ockupera ett uttag. Ja, det blir flera kablar vilket renläriga gramjägare inte gillar men det är den enskildes val och att ladda via powerbank brode även det ge flera kablar.

/Patrik

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.