Powerbanks

Dags att köpa in en ny Powerbank.
Känner ngn till märket Sandberg som säljs på Iphonebutiken?
Aqila som säljs på Outhnorth?

Är det bra grejer?

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Gram/Wh är relevant att kolla upp, gärna med nått oberoende test om att den faktiskt kan leverera det den är märkt för. Kom ihåg då också att battericellskapacitet och laddningskapacitet (energin som går att få ut genom sladd) är olika, ett exempel på det är en INIU P50 "10000 mAh" som har 36 Wh i batterikapacitet enligt märkning och kan enligt märkning ge 31-31.5 Wh ut genom portarna (lite mindre vid snabbare laddning eftersom mer försvinner i värme då).

Om totalvikten är lika är det oftast bättre med två små för redundans ifall en går sönder, men det beror också på hur det ser ut när det är dags att ladda (en laddarport och en kabel som gör att du bara kan ladda en åt gången, t ex).

Typiska vikter på vandringslätta powerbanks är 150-160g för 10000 mAh (ca 35Wh batteri), och dubbla det för 20000 mAh (ca 70 Wh batteri). Väger de mycket mer är det onödig vikt att bära omkring på.

Tack för svar.
Behovet är att ladda min mobil, som ofta kommer vara i strömsparläge, då jag i stort sett kommer använda den att ta bilder under vandringen.
Ev behov ladda en Garmin In Reach, som kommer att användas som nödsändare och ev meddelande till anhöriga.
Upp till 500g är inga problem, när jag går igenom min packlista.

Har bl.a kollat på denna:

Det finns många trådar här om powerbanks.
Sök och du skall finna.
En summering av de trådarna är att Nitecore har bäst vikt i förhållande till prestanda.
Vet inte hur det står till med vattentätheten hos Nitecore så jag köpte Goal Zeros vattentäta tunga powerbank när jag behövde en.

Tack för svar.
Behovet är att ladda min mobil, som ofta kommer vara i strömsparläge, då jag i stort sett kommer använda den att ta bilder under vandringen.
Ev behov ladda en Garmin In Reach, som kommer att användas som nödsändare och ev meddelande till anhöriga.
Upp till 500g är inga problem, när jag går igenom min packlista.

Har bl.a kollat på denna:
Den verkar grymt tung i förhållande till kapaciteten,

En annan sak värt att tänka på om man är ute efter riktigt stora powerbanks är att skall man flyga med dem så finns en maxgräns på 100Wh. Har för mig att det motsvarar ca 27000 mAh.

Aktuellt

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Den verkar grymt tung i förhållande till kapaciteten,

En annan sak värt att tänka på om man är ute efter riktigt stora powerbanks är att skall man flyga med dem så finns en maxgräns på 100Wh. Har för mig att det motsvarar ca 27000 mAh.
Så kan det vara att den är tung i förhållande till kapaciteten. Men tyckte mer att den verkade tålig och verkar kunna stå pall mot lite regn, även om min tanke är att ha den i ngn form av en dryga.
Kommer bära med mig ca 18-19kg för 14 dagar, fått ned vikt dels på mer torkad mat, men ochså 2kg gm nytt tält och ny sovsäck, så typ 2-300g extra för en PB, bekymrar mig inte.
Har inte tänkt ha med den på ngt flyg, men bra info. Tack.
Kommer ju bara använda mobilen till att ta bilder, så behovet är kanske då till min Garmin In Reach, även om jag slår av den vid ankomst till tältplats.
Ska fundera på om jag är i behov av 20000mah.

Lite på var man går kan man välja olika storlekar.

Jag går pga tågstul i Södra Norge där är det mkt hytter där man kan ladda på vägen i allmänna utrymmen då räcker det med tex 1 10000
Den som varit bäst har varit Apple Mohie egna märke.(anv android men PB hade de koll på)
Inuni blev urladdad snabbt även som ny men fick en ny men troligen lika kass den.

Jag har en Nitecore NB10000 gen 2 med på turen som reserv till mobil, pannlampa mm. Har fungerat fint och väger på min våg 153g.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.