Isolering för att skydda mobiltelefon/powerbanks från kyla

Jag har faktiskt en sån. Funderade på att ta den men tycker du inte att den trycker mot nacken och dinglar när du rör på dig?
Det är väl personligt hur man upplever det men jag upplever inget besvär vare sig vid vandring eller turskidåkning. Testa om du har en vettja. Går alltid att lägga hela paketet i ryggan o då har du viss vaddering och skydd mot stötar på köpet. Om man ska säga något negativt om just den gamla watatait är att den är i minsta laget för moderna mobiler. Jag kan stänga med kardborre men inte rullstänga den.
 
Har man en skjorta med bröstfickor kan ju de kanske vara en bra placering? Nackdelen är väl att de flesta skjortor kanske har lite för små fickor för dagens mobiltelefoner.
 
Det är väl personligt hur man upplever det men jag upplever inget besvär vare sig vid vandring eller turskidåkning. Testa om du har en vettja. Går alltid att lägga hela paketet i ryggan o då har du viss vaddering och skydd mot stötar på köpet. Om man ska säga något negativt om just den gamla watatait är att den är i minsta laget för moderna mobiler. Jag kan stänga med kardborre men inte rullstänga den.
Har inte någon dragkedja på min och jag kan precis stänga den översta kardborrelåset.
 
Tycker problemet har lösts iom bättre mobiler/batterier. Förr med iPhone hade jag en ficka runt halsen innanför tröjan, den dog ändå så fort man tog ut den för att ringa.
Nu har jag en Samsung Xcover6 pro och allt funkar felfritt. Har den i en bröstficka på skaljackan och kan använda till att ta bilder, navigera etc, funkar bra trots temp neråt -20. Den ligger på flygplansläge om nätterna i tältets ficka, även här -20 inga problem.

Powerbank har jag upplevt tappar lite laddning av att förvaras i så kalla temp men inte så mycket att man ska orka förvara den varmt.

Sen vid laddning är det viktigt som nämnts att både powerbank och enhet värms upp innan samt laddas varmt tex i någon ficka, annars kan batteriet skadas.
 
Tycker problemet har lösts iom bättre mobiler/batterier. Förr med iPhone hade jag en ficka runt halsen innanför tröjan, den dog ändå så fort man tog ut den för att ringa.
Nu har jag en Samsung Xcover6 pro och allt funkar felfritt. Har den i en bröstficka på skaljackan och kan använda till att ta bilder, navigera etc, funkar bra trots temp neråt -20. Den ligger på flygplansläge om nätterna i tältets ficka, även här -20 inga problem.

Powerbank har jag upplevt tappar lite laddning av att förvaras i så kalla temp men inte så mycket att man ska orka förvara den varmt.

Sen vid laddning är det viktigt som nämnts att både powerbank och enhet värms upp innan samt laddas varmt tex i någon ficka, annars kan batteriet skadas.
Jag håller aldrig power banks varma hela tiden på tur. Däremot ser jag till att de är uppvärmda innan jag använder dem. För mig funkar det systemet bra. De lägsta temperaturer jag varit på tur i är ca -35°C.
 
Exakt så gör jag också. Mina powerbanks har något skydd så de laddar inte ens om de är för kalla. Om du ofta utsätter powerbanken för jättekalla temperaturer kan det leda till försämrad maxkapacitet. Men ännu värre är att förvara den för varmt.
De flesta tillverkare rekommenderar arbetstemp mellan +5 och +20 grader vid laddning/urladdning.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.