Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp

Blötlägg kött, torkade grönsaker, torrmjölk mm i samma behållare och koka sedan allt och rör ner pulvermos. Torkade örter funkar utmärkt i.
 
Blötlägg kött, torkade grönsaker, torrmjölk mm i samma behållare och koka sedan allt och rör ner pulvermos. Torkade örter funkar utmärkt i.
En av anledningarna till att jag numera undviker frystorkat till förmån för hemmatorkat är utseendet på maten. Med din metod verkar även det hemtorkade se ut som frystorkat klegg. Burrr.
 
Kan så vara att det liknar men den sämsta hemakocken gör bättre mar än på fabriken.
Men lagar man ej själv all mat hemma duger säkert från butiken även på fjället.
 
Enligt mitt tycke blir pulvermos betydligt bättre av att göras på mjölk. Fast det släpar man förstås inte så gärna med sig på tur, men mjölkpulver funkar också (Sempers skummjölkpulver har jag inte testat, men jag föreställer mig att helfeta Nido är godare). Då kan man till nöds klara sig utan extra smör eftersom mjölkpulvret har lite gräddig smak.

Utöver det är nästan allt som är gott funkis: Parmesan (eller annan ost för all del), örter, bacon (-fett), salami (behöver inte stekas, väldigt praktiskt, själv är jag svag för ungersk pick-salami), vitlök (-spulver), stekt lök, stekt svamp, citron (fruktköttet, hackat, kalas om man ska äta fisk), svartpeppar (om inte ett måste så iallafall ganska nära). För att nämna några saker.

Med sovel till eller i blir moset en rimligt komplett måltid. Vitaminer är inte så noga om man inte ska vara borta länge, men den orolige kan ju käka ett multivitaminpiller eller ta med lite torkad frukt eller så.
 
En klassiker som jag brukar köra och rekommenderar varmt är
Pulvermos gjort rakt upp och ner
Egentorkade morötter som blötläggs och steks upp i smör
Några skivor stekt fläsk
En klick lingonsylt

Mums filibabba
 
I skolbespisningen (Bergaskolan, Uppsala, 1965-1971) serverades ofta en rätt kallad lappskojs som till 99% bestod av potatismos och till resterande del av vad jag gissar var rimmat kött (illröda trådar som smakade litet salt). Med litet mer generös tilldelning av rimmat eller rökt kött borde lappskojs fungera utmärkt som fältmässig mat.
 
Här kommer lite mostips från norr, vad passar väl bättre än att låta Hooja visa hela receptet.
ca: 55 sekunder in visas själva tillredningsprocessen, som sedan föls av lite piff för att göra måltiden oemotståndlig.

 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.