Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp

Potatismos har jag Aldrig i skafferiet men i år orkade jag ej torka(färdigkokta) makaroner och ris utan köpte en 33 P förpackning Felix potatismos.
Har lite äggpulver ,samt Semper skummjölkspulver torkat, rosmarin,salvia,peppar,paprika och salt,gräddsåspulver,olivolja,gurkmejram.
Jag har mätt upp 1.5 dl pulver och ska bl med ca 4.5 dl vatten,kan detta vara rimligt att man som middag/kvällsmat och normalt ´matglad´herre kan tänkas äta,om mna ej äter sedan en stadig frukost och lite godis på dagen.
Hur stor volym kommer detta bli ska ha torkat kött i samt så mkt olja det går att blanda med,kommer det att svälla till ca 1L i volym tror byttan mäter 1.3L
Vilka kryddor går att blanda,och hur mkt olivolja kan man räkna med går att blanda i för att det ska gå äta med sked och för att ej smaka konstigt vill gärna ha 1/2 dl smaklös Grekisk E.W. olja
 
Senast ändrad:
Tycker pulverpotatismos blir ganska bra som det är, lagom mkt vatten bara, enligt recept, så att det inte blir för hårt / löst. 1/2 dl pulver & ca 2 dl nästan kokande vatten. Spara kryddorna osv till huvudrätten med egentorkade grejjor. El stek bullens pilsnerkorv, m bostongurka & ketchup !
 
Det ska vi nog fixa men övriga frågor om hur mkt det sväller samt vad som är rimligt orka äta upp är obesvarade än.
Jag ska prova olivolja i år ist för smör bl pga inget vatten som det är ca 20% i smör och inga onödiga gram ska bäras med detta året pga lite knä och vad problem förra året.
 
Fantastisk fjällmosbricka, 650kcal, 1p:
1 st lång ölkorv (50g ) hackad/skivad i 5mm bitar
80g pulvermos, gärna King Edward.
10g torkad bostongurka

15 g rostad lök
Senap, ketchup, salt och peppar i portionspåsar

Rör i allt utom det sistnämnda i 4,5-5dl vatten och vänta 10 minuter.
Tillsätt resten och ät.

Ryms lagom i en trangia 27-kastrull.
Spetsa med olja/smör om så önskas.
 
Du måste ju prova hemma först, om du gillar att ha olivolja istället för smör, för det låter inte gott i mina öron. En del gillar fastare mos och en del lösare, så det är bara att prova hemma. Jag går mest på känsla själv och mäter ingenting om jag lagar det hemma, men på fjällturen skulle jag va mer noga och portionera upp det exakt som jag vill ha det.

Jag har blandat en påse tonfisk i olja, med pulvermos, det blir helt ok "nödmat" med örter och peppar.
 
Byt ut smör mot ghee. Det håller bättre. Googla hur man tillverkar eget. Piffa upp med torkad/smulad lime och torkad/smulad fetaost + lite torkad dill.
Servera till 2 skivor torkad serrano (liknande) eller en skiva torkad varmrökt lax.
Supergott!

/HåkanF
 
Finhackad soltorkad tomat och/eller en liten bit parmesanost är effektiva smaksättare och passar bra till mycket. Persilja (torkad) är också gott i potatismos.
Det finns även många typer av lufttorkad salami som passar bra på turen.
 
Senast ändrad:
Nu ringt Felix(end öppet 2h vard) ok sätta till 0.5 dl till 1.5 dl pulver och 4 dl vatten blir ca 8 dl i volym,detta ska jag orka äta om ej ätit lunch el för mkt godis.
Det var mkt viltigt att vattnet var så varmt att det började bubbla dvs strax under 100 gr normalt sparar man mkt gas på att sluta när det börjar sjuda de extra gr drar extra mkt gas för att komma upp i 100 gr.
Så i princip klart är ju lite mjölkpulver i och salt och peppar så ev torkad rosmarin sedan låter jag även kött svälla lite i en bytta med lite vatten och värmer endast lite på slutet av extra värme av moset.
Jag har 1.3 L MSR byttan lite väl stor då men då jag har lock så kan lite marginal till att röra över och fastna i brännaren vara bra att ha(luktar som en vidbränd spis eller ostädad ugn)
Jag ska ju bära allt ca 15-17 mil så några otorkade tomater eller korvar blir det EJ
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.