Poncho i fjällen

Funderar på att använda en poncho på årets fjällvandring. Någon som provat det istället för regnställ?

Fördelarna är att det ventileras mycket bättre och att det täcker både mig och ryggsäcken. Men den stora nackdelen är att det blir ett väldigt stort vindfång.
 
Har funderat på samma sak. Hilleberg har en Poncho som dom kallar BIVANORAK och den verkar inte vara så förfärligt vid.
 
sajberjohan; sa:
Funderar på att använda en poncho på årets fjällvandring. Någon som provat det istället för regnställ?

Fördelarna är att det ventileras mycket bättre och att det täcker både mig och ryggsäcken. Men den stora nackdelen är att det blir ett väldigt stort vindfång.

jag har testat detta, och det har blivit min grej. Att jag provade var p.g.a. att jag åkte ifrån jackan lite hastigt och lustigt och var tvungen att lösa regnskyddet på något sätt. I skrivande stund kommer jag inte ihåg vilket märke det är på ponchon, men den inhandlades på intersport så det är bara att kolla där. Nackdelen är väl att den inte skyddar benen om man går i högt ris eller gräs, så ett par damasker kan vara på sin plats att skaffa.

Ytterligare en fördel är att du kan använda ponchon som presenning så att du kan lämna ryggan utanför tältet. Helt plötsligt blir boendet stort som en dansbana!
 
Jo, för ca 20- 30 år sedan (oj !!!). En fjällräven poncho ovanpå en Haglöfs Alaska (Vindånget var stort). Ponchon kombinerades med byxholkar. Som skydd för armarna hade jag en vanlig nylonjacka. Resultat, armarna blev våta.

Jag tyckde det funkade ok. Har inget minne av att jag upplevde vindfånget som något stort problem. Vid något tilfälle hade jag ponchon under ryggsäcken.

Ponchon använder jag fortfarande ibland som underlag på marken.
 
Fjällräven poncho

Hej
Poncho och byxholkar har varit mitt regnskydd under alla fjällvanringar sedan början av 70-talet.
Koplettera med ett snöre mellan beneb från mitten bak till mitten fram så sitter ponchon bättre i blåsigt väder.
Ryggsäcken har jag alltid under ponchon.
Med regnställ blir man lika blöt innifrån. Även med moderna gortexmaterial.

Jag vandrar alltid i höga vandrarstövlar! Med kängor blir det bara massa omvägar fa när det regnar.

Och så har jag ett gammalt fjällräven expidition. Topp/kåta tält.
För det mesta har jag bara med yttertältet. Funkar som ett lättuppsatt vind och regnskydd vd rast. Har ett snöre me måttet för diagonalen så är det eneklt att sätta upp.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.