Pompe till Everest utan O2!!!!!

Jag vet ju inget mer än vad som står i blogginlägget och håller mig därför från att peka fingrar, men det här citatet tycker jag är upprörande:
These people were paid to help Cleo and should not have left her alone
Oavsett om de borde ha gjort något annorlunda eller ej så är det för mig en skrämmande människosyn när man anser att flertalet personer ska riskera sina egna liv för att rädda en själv eftersom man har betalat dem. Märkligt...
 
Jag vet ju inget mer än vad som står i blogginlägget och håller mig därför från att peka fingrar, men det här citatet tycker jag är upprörande:

Oavsett om de borde ha gjort något annorlunda eller ej så är det för mig en skrämmande människosyn när man anser att flertalet personer ska riskera sina egna liv för att rädda en själv eftersom man har betalat dem. Märkligt...

Fast sa markligt ar det ju inte. Hyr du en guide sa forvantar sig nog ganska manag att dom tar ansvar for turen. Sedan kan man nog konstatera att det har med att vara guide over 8000 meter inte verkar fungera.

Sedan ar det val sa att det nagra var ganska pigga och det fans O2 och resurser. Jag ar ju motstandare till all typ av guidade turer pa berg over 8000 av skal som detta.
 
Det är som sagt inte det jag ifrågasätter, absolut kunde man ha krävt att de skulle ha agerat på ett annat sätt i den situationen. Det som jag har väldigt svårt för är att man motiverar det kravet med "Jag har ju betalat dig!". Alla räddningsinsatser på hög höjd innebär en stor fara för de som ingår i räddningsmanskapet, och i en sådan situation så låter ekonomiska krav rent utsagt löjligt. När man läser hur sur han blev på sherpan som ville ha nästan dubbla priset för en O2-flaska blir det bara skrattretande i mitt tycke!
Jag försöker inte försvara någons beteende i det hela, utan enbart belysa det från flera vinklar.
 
Absolut, där ger jag dig rätt utan tvekan!
Det är snarare attityden som sådan, att kräva att någon annan ska rädda en när man tagit sig vatten över huvudet för att man är en betalande kund är inte ett resonemang som håller enligt mig.
 
Absolut, där ger jag dig rätt utan tvekan!
Det är snarare attityden som sådan, att kräva att någon annan ska rädda en när man tagit sig vatten över huvudet för att man är en betalande kund är inte ett resonemang som håller enligt mig.

Som jag sagt ganska manga ganger i andra tradar sa borde all guidning over 7500/8000 vara forbjuden. Fa om nagon kan garantera klientsakerhet pa den typen av hojd. Och blir nagon sjuk kan det vara farligt for alla som ar med.
 
Absolut, där ger jag dig rätt utan tvekan!
Det är snarare attityden som sådan, att kräva att någon annan ska rädda en när man tagit sig vatten över huvudet för att man är en betalande kund är inte ett resonemang som håller enligt mig.

Fast det är ju just det man betalar för?
 
Fast det är ju just det man betalar för?

Det här är en ganska existentiell fråga. Kan man verkligen betala någon att riskera sitt liv för att rädda sig, när man försätter sig i en situation man inte behärskar själv?

Om man hyr en guide i Alperna eller går en dykkurs kan man förvänta sig att instruktören har en nivå som vida överstiger svårighetsgraden, H*n har koll på läget nästan vad som helst händer.

Med ökad höjd, resp djup, blir förhållanden så tuffa att guiden har ett drygt arbete att klara sig själv. Att i det läge kräva att någon man betalat skall riskera livet för att man försatt sig i en situation man inte behärskar är lite hybris. Man kan betala någon för att visa vägen, men nånstans har man ett ansvar för sin egen säkerhet. Det kan man inte leja ut.
 
Som tidigare påpekats i denna tråd. Guidning i miljöer där guiden inte kan ta ansvar för sina klienters säkerhet bör inte förekomma.
 
Och minst lika tydligt visar den att man ska veta vad man gor och vara rutinerad men ocksa klattra med en partner som man kanner, inte hyra in en.

Eller tre för den delen...

Hela historien är tokig, helt sanslöst egentligen med tanke på ryktet sherpas i allmänhet har i bergen och det har helt klart chockat mer än en sherpa. Än märkligare blir det när man sen börjar följa reaktionerna här borta i Storbritannien och hur mycket skit Anselm har fått för det. Han är ganska upprörd över Nick Bullocks inlägg och det kan jag helt klart förstå. Varken han eller jag kan förstå snobberiet, inget antal skotska VIII kommer hjälpa en när man är blind, halvägs in i koma och ens sherpas överger en.

Det hela var inte en kommersiell expedition utan ett löst band folk som delade ett tillstånd med Mingma Sherpa så han kunde klättra sitt 14e 8000m berg, supporten bestod av mat i BC och tält på vägen upp, resten bar han och Ted som han klättrade med. Ted är för övrigt rejält erfaren han med och har designat syrgassystemet dom använde (topout). Att Anselm skulle använda sina bestigningar för en mediekarriär är rätt skrattretande när man känner honom, han har inte direkt en TV personlighet om man säger så.

Cleo var inte guidad i den traditionella meningen och med tanke på att hon ska ha klättrat fyra stycken 8000m berg så har hon ju mer höghöjdserfarenhet än Bullock. Dessutom är faran för tre sherpas från ~7000m ganska liten medan dom hjälper henne ner till en höjd där hon kan bli räddad från. Sen om hon borde ha åkt dit under de premisserna hon gjorde (tre personliga sherpas, 4l/Min O2 etc) kan man ju ha betänkligheter men Anselm och Ted har definitivt tillräckligt med erfarenhet (han har mer än vad som står på hemsidan) och framförallt tjockare pannben än någon annan jag träffat vilket väl trots allt måste vara en av de viktigaste egenskaperna på ett 8000m berg.

Som sammanfattning sitter Anselm med förfrusna tår och undrar lite besviket vad det blivit av världen. Han var åtminstone glad att vara hemma igår när jag träffade honom som tur är.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
j_stellan Varfoer klaettra till en bergstopp? Alpin / Bigwall 31
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9
patrik_pc Heltäckande snöskydd till storskor? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.