Pompe till Everest utan O2!!!!!

"What is the satisfaction in repeating this achievement under todayís circumstances? Advances in technology have compensated for shallow athletic commitment and lack of experience, but it will never reduce the risk and danger that hover in the uncontrollable elements at high altitude."

Anatoli Boukreev
 
"What is the satisfaction in repeating this achievement under todayís circumstances? Advances in technology have compensated for shallow athletic commitment and lack of experience, but it will never reduce the risk and danger that hover in the uncontrollable elements at high altitude."

Anatoli Boukreev

Det här blir ju väldigt OT och jag kommer inte följa upp detta i den här tråden om du svarar, men... det mesta jag gör i mitt liv har andra gjort bättre före mig. Det betyder inte att det känns meningslöst.
 
Anatoli Boukreev fattar inte heller.

"How could the amateur adventure-seeker of today find satisfaction with a level of performance that was a standard set more than 40 years ago? He or she travels to Everest with the enormous benefit of improved equipment, with the advice and support of experienced professionals and with the extensive technical and logistical support of Sherpas. The test is on a mountain far more approachable than the Everest of Hillary and Tenzing, and one incomparable to the Everest of Messner. These climbers achieve a meter height, but do not explore the limits of human potential. Everest is more approachable, but has become no less dangerous. What are they testing in achieving the summit in this way? Is it a worthy endeavor?"

Anatoli Boukreev

Att man kan ha andra motiv att nå toppen på ME än de som han själv känner. Den dagen som det finns en rulltrappa upp till toppen och en restaurang med magnifik utsikt på toppen, så kommer hur många som helst att åka upp, även om det är svindyrt. Varför då?
 
"How could the amateur adventure-seeker of today find satisfaction with a level of performance that was a standard set more than 40 years ago? He or she travels to Everest with the enormous benefit of improved equipment, with the advice and support of experienced professionals and with the extensive technical and logistical support of Sherpas. The test is on a mountain far more approachable than the Everest of Hillary and Tenzing, and one incomparable to the Everest of Messner. These climbers achieve a meter height, but do not explore the limits of human potential. Everest is more approachable, but has become no less dangerous. What are they testing in achieving the summit in this way? Is it a worthy endeavor?"

Anatoli Boukreev

Att man kan ha andra motiv att nå toppen på ME än de som han själv känner. Den dagen som det finns en rulltrappa upp till toppen och en restaurang med magnifik utsikt på toppen, så kommer hur många som helst att åka upp, även om det är svindyrt. Varför då?

Ja, det är ju orimligt att förvänta sig att allt bara går ut på att överträffa den föregåendes prestation. I ett visst skede kan en bestigning, må vara alldaglig, vara ett led i en utveckling för individen. Kanske kan just denna individ i framtiden bli h*n som kommer att utveckla sporten / flytta fram gränserna.

Lite kan man jämföra med marathon. Varje person som sprungit ett marathon för första gången har ju gjort en jätteprestation, oavsett hur många som gjort det innan. Sedan kanske inte alla kommer att utveckla sporten genom att springa fortare eller längre. All heder åt dem som tänjer på gränserna i fråga om tid och distans, men många är nog nöjda med att ha klarat av ett marathon. Dock är det ju så att man måste slutföra ett lopp innan man kan påbörja nästa ;)

Mvh /Joel
 
Att man kan ha andra motiv att nå toppen på ME än de som han själv känner. Den dagen som det finns en rulltrappa upp till toppen och en restaurang med magnifik utsikt på toppen, så kommer hur många som helst att åka upp, även om det är svindyrt. Varför då?

Visst kan man ha andra motiv än att utmana det mänskligt möjliga. Jag uppfattar inte Anatoli's huvudkritik gäller det, utan att man låter teknik, utrustning och bärare ersätta kunskap, erfarenhet, träning och rätt upplägg. Att man förlitar sig på syrgas för att ta sig dit man inte är acklimatiserad för och ligger riktigt pyrt till om syret tar slut. Då är det 1500 m rätt upp i dödens zon!
 
@Polarnatt
Jovisst du har nog rätt men det var kanske inte riktigt vad jag menade.

Visst kan man ha andra motiv än att utmana det mänskligt möjliga. Jag uppfattar inte Anatoli's huvudkritik gäller det, utan att man låter teknik, utrustning och bärare ersätta kunskap, erfarenhet, träning och rätt upplägg. Att man förlitar sig på syrgas för att ta sig dit man inte är acklimatiserad för och ligger riktigt pyrt till om syret tar slut. Då är det 1500 m rätt upp i dödens zon!

Nej Anatoli's huvudkritik är inte det jag avsåg. Mera detta att Everests dragningskraft inte bara attraherar dom som vill uppleva färden, utan också dom som bara tycker att målet är allt.
En annan intressant sak som Anatoli Boukreev belyser är skillnaden på utrustning generellt, gör att utmaningen/prestationen idag är svår att jämföra med Hillary/Tenzings 1953.
Han tar även upp kunskapen om kroppens funktioner vid höghöjd som också utvecklats.
Jag tyckte det var en mycket intressant artikel. Om jag läste ut något som jag ville kommentera så var det bara en detalj i artikeln, absolut inte varken helheten eller huvudspåret.
 
@Polarnatt
Jovisst du har nog rätt men det var kanske inte riktigt vad jag menade.
.

Min invändning var tänkt gentemot Bukrejevs citat. Hans resonemang byggde på att dussinbestigningar av Everest inte har för utvecklingen framåt. Jag håller med honom om detta, men samtidigt är det för respektive individ en prestation. Lite som jag sa tidigare: man bör genomföra ett marathon först innan man kan börja jaga världsrekord eller springa ultradistanser.

Mvh /Joel
 
*någonstans i mitten på den 200 m långa kön upp till mt everest's topp hörs ett snyftande* jag e minsann en riktig äventyrare, dom andra e bara posörer..
 
Vilken cirkus

den kommersiella verksamheten på Everest verkar vara!

Hur många sherpas dör där?

Den höga dödligheten och stora ekonomiska intressen har paralleller till djupdykning kommersiellt i samband med oljeborrning i Nordsjön.
Det har också beröringspunkter med Pompes dykningar men den kanske är mindre riskfylld än kommersiell djupvattensdykning Patric?

Thure
 
Fran Fundamentalisten

Jag tycker inte och forvantar mig verkligen inte att alla ska flytta nagra granser varje gang de beger sig ut pa tur i bergen.

Daremot tycker jag att man ska forbattra stilen i takt med att material, kunskap, etc utvecklas. Liknelsen med att springa ett maraton ar bra. Var och en gor det efter basta formaga. Men ingen som gor det dopar sig eller liftar halva vagen och sedan tycker sig ha gjort en mara.

Och det ar inte sa jag tolkar Anatoli. Utan tvart om sa tolkar jag det han sager som Anders V sager, det galler att vara ratt prepparerad for det man ska gora och inte lita pa att andra ska ta hand om en pa den hojden.

For er som kanske inte foljer vad som hander i Himalya sa detaljerat foreslar jag att ni laser foljande inlagg med anledning av en extremmt otrelvlig handelse for nagon vecka sedan.

http://www.anselm-murphy.com/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
j_stellan Varfoer klaettra till en bergstopp? Alpin / Bigwall 31
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9
patrik_pc Heltäckande snöskydd till storskor? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.