Pompe till Everest utan O2!!!!!

Eller så ljuger man om något som man gjort, förfalskar lite bilder, låtsas ha varit på en topp. Det är inget fel i att ta sponsorpengar, men det är fel att ljuga för att kunna hålla sin motprestation.

Och du fotogensniffaren, känner du mig? Om inte, så har du inte så stor koll på vad jag har koll på och inte eller hur...?

Svårt att ta dig på allvar när du har följande mening som presentationstext: "Försvinn äckliga nät pedofil / klättrare, om du läseer detta är du sorglig!"

Allt man skriver bidrar ju till hur man uppfattas, tycker du själv att din framtoning är speciellt seriös?
 
Skämtar du eller?

"Jag ska bestiga en topp"
Detta lyckades jag inte med så jag ljuger ihop en historia och förfalskar lite foton.
Sedan förnekar jag all inblandning och klagar på dom som avslöjar lögnen.

Du tycker att detta är en liten lögn utan någon större betydelse...seriöst????

Ja seriöst. Det hade kunnat gälla gåvor till rädda barnen. Få lite perspektiv på navelskådandet
 
Svårt att ta dig på allvar när du har följande mening som presentationstext: "Försvinn äckliga nät pedofil / klättrare, om du läseer detta är du sorglig!"

Allt man skriver bidrar ju till hur man uppfattas, tycker du själv att din framtoning är speciellt seriös?

LSA: Läs noga nu... Skiter stort i vad du tycker om mig eller min framtoning!

Respekterar inte dig eller någon annan som stödjer att dessa expeditioner blir fabrikationer för massmedia och sponsorer. Lögner och påhittade resultat, om man inte drar gränsen där, vart hade ni tänkt att gränsen ska dras då?
 
Skämtar du eller?

"Jag ska bestiga en topp"
Detta lyckades jag inte med så jag ljuger ihop en historia och förfalskar lite foton.
Sedan förnekar jag all inblandning och klagar på dom som avslöjar lögnen.

Du tycker att detta är en liten lögn utan någon större betydelse...seriöst????

Så, så länge man inte begår lagbrott mot små svältande barn så är det ok att ljuga???

Nä det är det inte, men det finns gradskillnader. Ibland kan det vara bra att se även utanför ankdammen. Popmpe är ibte antikrist oavsett hur mycket det skriks i detta forum.

Men du skiter ju i vad andra tycker så ett me ingsfullt meningsutbyte är knappast på menyn va?
 
LSA: Läs noga nu... Skiter stort i vad du tycker om mig eller min framtoning!

Respekterar inte dig eller någon annan som stödjer att dessa expeditioner blir fabrikationer för massmedia och sponsorer. Lögner och påhittade resultat, om man inte drar gränsen där, vart hade ni tänkt att gränsen ska dras då?

haha! :)

Well.. vad mig anbelangar så skiter jag högaktningsfullt i allt skitsnack om Pompe.. Hon har trots allt ett världsrekord i fridykning och tar sig troligtvis upp på Everest. Det räcker för mig.. Hon har min fulla respekt, sällan man har sett en så målmedveten och envis tjej! Hon gör det hon vill här i livet och lyckas bra med det! (och hon skadar ingen i processen vilket man skulle tro med tanke på allt rabalder).

Angående hennes sponsorer ser jag inte riktigt vad problemet är. Tror sponsorerna ser henne som ganska komplett. Det räcker inte med att vara duktig på det man gör, man måste dessutom kunna hantera media och våga offra allt för att uppnå det man vill! Till på köpet är hon tämligen karismatisk och verkar ha humor!

"Fabrikationer för massmedia och sponsorer"... Faktum kvarstår att det hon gör är extremt för "normala människor som inte hänger på utsidan". Hell!.. mina vänner tycker att jag är extrem som klättrar toppar på 4000-6000 meter och ska till Grönland och solovandra om en månad.. Pompe är ju för dem värsta astronauten!!
 
Senast ändrad:
LSA: Läs noga nu... Skiter stort i vad du tycker om mig eller min framtoning!

Respekterar inte dig eller någon annan som stödjer att dessa expeditioner blir fabrikationer för massmedia och sponsorer. Lögner och påhittade resultat, om man inte drar gränsen där, vart hade ni tänkt att gränsen ska dras då?

Det hycklas en hel del för att få sponsorer och uppmärksamhet. Jag är enig med dig om att det inte är försvarbar moral att ljuga om en prestation men kanske gör det enklare att leva livet som extremäventyrare. Själv är jag ganska less på alla historier om att det är extremt att bo i tält i ett par månader, osv. Triviala saker som blåses upp. Den stora massan vet dock inte mycket om det livet och det är det som går att använda för att skaffa sponsorer. Tror du inte Skinnarmo, Sträng, Klumska, Messner och kompany med reservation för stavning har kryddat sina historier? Har det någonsin gjorts dopingprover på alla äventyrare som har gjort storverk? Det du har hängt upp dig på är att någon avslöjats, gjort ett misstag, varit människa. Tycker alla ska få vara värda det, att vara sig själva och följa en längtan. Om du stör dig så mycket- fokusera på något annat. Du har framfört ditt budskap.
 
Eller så ljuger man om något som man gjort, förfalskar lite bilder, låtsas ha varit på en topp. Det är inget fel i att ta sponsorpengar, men det är fel att ljuga för att kunna hålla sin motprestation.

Och du fotogensniffaren, känner du mig? Om inte, så har du inte så stor koll på vad jag har koll på och inte eller hur...?

Jag behöver inte känna dig för att veta att motprestationen i det här fallet inte handlar om hur man lyckas med sitt projekt utan hur man tillfredsställer sina sponsorer. Skattetekniskt är den fysiska prestationen sekundär.
 
... Faktum kvarstår att det hon gör är extremt för "normala människor som inte hänger på utsidan". Hell!.. mina vänner tycker att jag är extrem som klättrar toppar på 4000-6000 meter och ska till Grönland och solovandra om en månad.. Pompe är ju för dem värsta astronauten!!

Och det är väl precis här skon klämmer. Om du gör en 6000+topp i alpin stil med några kompisar är det inte långt efter i svårighetsgrad än att göra en 8000+topp i en kommersiell expedition där man visserligen skall högre, men där andra burit upp mat, tält, fasta rep etc. Få ser dock skillnaden, utan fokuserar på höjdmeter. Du blir vardagsextrem bland vänner och bekanta och Pompe astronaut i media. Liknelsen är inte så dålig ändå, för astronauten skulle inte komma ut i rymden om det inte vore för alla de ingenjörer, tekniker, kemister, uppfinnare och hantverkare som gjorde resan möjlig.
Och astronauter har också insikten att se det. När Armstrong sade "but a huge leap for mankind" menade han hela teamet bakom resan. Önskar att äventyrare kunde vara lika ödmjuka för alla bärare som gör deras resa möjlig

Som en personlig prestation önskar jag givetvis att hon når toppen, men jag ser inte att detta för bergssporten vidare. Lätt skeptisk till alla konstiga "rekord" folk hittar på för att få spons. Och det är inte av avundsjuka eller småaktighet. Själv kommer jag aldrig dit. Man behöver inte själv vara fotbollsspelare på elitnivå för att bli mer imponerad av ett litet lag som med egna talanger når champions league semifinal än av den "främlingslegion" som vinner titeln. Vem för sporten framåt?
 
Ok, svarar på allt som olika har sagt i samma inlägg, i en salig blandning.

Jag varken tror eller hävdar att Pompe är någon antikrist. Jag beundrar henes driv men jag skäms för hennes approach till alpin klättring i den form som hon hitintills har visat upp. Att hon i dagarna erkände att hon kände sig tvingad att ta syrgas på grund av känningar av AMS, tycker jag hedrar henne och är ett steg i rätt riktning.

Hon har visserligen ett rekord i fridykning, men det endast i en disciplin i fridykning, kan dock inte tillräckligt om den sporten och håller mig därför ifrån att kommentera dess värde.

Att tidigare och nuvarande äventyrare säkerligen har ljugit om saker är tyvärr nog helt sant. Och det är beklagligt att dom därav har fått ett dåligt rykte om sig. tack och lov så verkar det finnas goda exempel också. :)

I detta fallet blir det ingen bestigning utan syrgas, då hon redan har tagit syrgas enligt egen utsago. Visst hon kan väl gå ner en bit och sen låtsas att det är gjort utan syrgas eller hävda att anmarshen tíll toppen gjordes utan syrgas, vem vet? I en äventyrares värld kan målsättningar justeras och korrigeras oändligt, tom fotografier kan ändra motiv lite mystiskt nu för tiden...

När det gäller hennes bedrift på Shisha Pangma, tycker jag att den är en skamfläck dels för alpinismen och främst för henne själv (Och självklart andra inblandade med). Det tråkiga med att låta alla prestationer, ha "samma" värde är att dom riktigt stora prestationerna tappar lite i värde. Jämför tex hennes försök att nå en bergssida på berget på fasta rep i guidat sällskap, med Ueli Steck´s bedrift i dagarna med att ta sig upp och ner solo fr¨ån basecamp på 20h. Samma sak? Nej, enligt mig ljusår isär....

Angående dessa påhittade och komplicerade prestationer. Hon har nu har använt syrgas på Everest (vilket i sig inte är en dålig sak) för att nå sitt "rekord", som jag tror en gång i tiden var att vara högst och djupast i världen. Skulle det därmed vara ok att någon som varit uppe på everest, vilken som helst av alla dom som varit där, tar på sig ett par syrgastuber och dyker ner en meter längre i havet för att trumfa detta rekordet???

Skattetekniska betänkanden och LSA´s status som extremsportare lämnar jag därhän med ett djup inre fniss.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
j_stellan Varfoer klaettra till en bergstopp? Alpin / Bigwall 31
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9
patrik_pc Heltäckande snöskydd till storskor? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.