Point 65

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det finns delade åsikter om Point65 kajaker men kvalitet och pris stämmer inte riktig överens. Särskild deras kompositkajaker har haft stora problem. De läckte!

Har en picnic i 1 lager, five-o-five i 3lager och en XP18

1 lagers plastkajakerna borde inte få existera, botten går från bergstopp till den djupaste dalen. Påverkar säkert inte så mycket väl i vattnet, men det är tråkigt att se på.

Five-o-five 3lagers konstruktionen är en riktigt bra instegs kajak i plast. Får plats med rätt mycket, och med de nya sätena(som jag ej har) lär det nog vara riktigt grymt.

XP18, i jämförelse med andra kajaker i detta segment så kan man nog ge lite kritik på byggkvalitén, sidorna i fören flexar om man trycket lätt med fingrarna. Men den sväljer otroligt mycket packning, och förhoppningsvis så släpper de deras nya airseat till denna kajak också. Det var inte möjligt förra året.

Den är ganska stabil även i sämre väder, men five-o-fiven är enligt mig stabilare i sämre väder. Man får jobba mer aktivt i XP18:n, vilket också kan vara kul! Den största fördelen är ju att jag tycker den är otroligt vacker!

De läcker inte, men jag har haft problem med deras egna kapell, så numera kör jag från ett annat fabrikat och då blir det vattentätt.

Senast ändrad:
Bara bra erfarenheter

Hej!
Har två Point 65, en X-ray i kolfiber och en Double shot i glasfiber, så jag är förstås jävig...
Men jag har varit helt nöjd med båda. De är täta och jag har inte haft några problem med finish eller läckage. Jag smörjer förstås luckorna med silikonspray vid behov, och har tätat alla genomföringar med Sikaflex i förebyggande syfte. Det enda större problem som har dykt upp och som har med konstruktionen att göra rör handtagen på K2. Det finns ett kraftigt och två mindre kraftiga handtag både fram och bak. Att lyfta en fullastad kajak i de mindre kraftiga handtagen visade sig vara en dålig idé...

Antagligen hade jag kunnat vara nöjd och glad även med kajaker med motsvarande mått och av annat märke, men det finns en annan sak som jag uppskattar med Point här i Göteborg. De gånger det har varit problem har de ställt upp och fixat saken utan några som helst problem. Detta är värt mycket. Oberoende av vilket märke man väljer kan saker krångla och bli fel, men här känner jag mig säker på att leverantören ställer upp och löser det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips