POI pekar fel, varför då?

Tjena!

Jag har en ny GPS från Navman som verkar funka rikitgt bra.
I den har jag tryckt in lite POI-filer jag hittade på nätet.
Hastighetskamera-filerna bla. funkar riktigt bra och den varnar för kamerorna med en ruskig precision.
MEN, andra liknande filer jag lagt in blir helt fel. Den placerar ut POI's mitt i skogen där de absolut inte ligger...

Vad kan vara fel?? Någon kunnig som har ett bra svar?

Annat koordinatsystem?

Min spontana misstanke är att du har ett annat koordinatsystem och/eller projektion i dina filer, jämfört med inställningarna i din Navman.

Hur stort är felet (räknat i t.ex. meter)?
/Niklas

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej!

Tack för svaret!
Nja, svårt att säga hur stort felet är... Det verkar röra sig om ganska stora avstånd, hundratals meter eller tom. kilometer.

Ett ex. är Shell bensinmackar. Den påstår aldrig att en mack ska ligga mitt i ingenstans i skogen, utan den sätter ut alla i bebyggt område. Men dock aldrig där de ligger. Och, när jag väl står på en Shell-mack så säger GPS:en inte att någon finns i närheten.

Hur konverterar jag i så fall koordinaterna till rätt system?

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips