Plus och minus blir noll

Ursäkta en okummig men vad väger en "lätt" 70-literssäck? Kan inte ett bärsystem som känns bra uppväga lite av dess högre egenvikt. Det måste ju vara en fråga om avvägning, annars skulle vi se folk springa runt bärandes på sopsäckar, lätta, billiga och dubblar dessutom som regnskydd.

I recensionens sista stycke står "Trying is believing". Är det någon som provat ryggsäcken?

Jag tänkte bara påpeka att plus och minus inte alls blir noll, plus och minus blir inget resultat alls så länge man inte sätter in några värden bland tecknen i fråga.
 
Hur kommer det sig förresten att Vulcan som verkar anses vara en lätt säck bara väger 60 g mindre än en C7 2 90+10? De förefaller vara ungefär lika stora.
 
Det är märkligt hus ordet hårdvaror tolkas av somliga, själv tänkte jag mest på klätter och fotogrejor, men även fiskegrejor görs ju som bekannt av annat än tyll och älvtråd....
Men att friluftsliv tyvärr har fått ett arv från klumpiga militära prylar med hög vikt och för somliga högt nostagivärde äger nog sin riktighet, delvis...

go tur
 
Strykarräven; sa:
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Ja, det är rätt intressant att krigaren har stått som packningsideal för vandraren...
...
Så man behöver nog det där hårighetsargumentet för att lura killar att bära så tungt :)
Precis, där motiverar man ju sina soldater med att "ni bär minsann så och så mycket tyngre än alla de andra (sillmjölkarna)". Därav de där hårresande historierna (med varierande sanningshalt) om hur våra unga hjältar burit både 40, 50 och 60 kilo på ryggen.

Felöversättning kan ju göra även seniga SASare till supermän med individuella packningar på 98 kg.....för så står det i min version av Bravo Zero.....
 
Boots; sa:
Ursäkta en okummig men vad väger en "lätt" 70-literssäck?

Mellan 200 och 1500 gram ungefär, beroende på var i lättpackarskaran man befinner sig.

Boots; sa:
Hur kommer det sig förresten att Vulcan som verkar anses vara en lätt säck bara väger 60 g mindre än en C7 2 90+10? De förefaller vara ungefär lika stora.

Skillnaden är användarskarans storlek och röstresurser :)
Vulcan får stå som exempel på att man kan göra jättestora och jättestabila säckar utan att de är jättetunga, men det är klart att det finns andra säckar.

johankse; sa:
Felöversättning kan ju göra även seniga SASare till supermän med individuella packningar på 98 kg.....för så står det i min version av Bravo Zero.....

Så det var en felöversättning? Skönt!
Min reaktion var annars: "jamenvafan... de får ju skylla sig själva om de bär 100 kg men fryser ihjäl för att de inte har varma kläder"
 
Gör man ett bärsystem för styvt och rigitt blir det svårt att röra sig i det vilket resluterar i att man medelst de mest fantastiska innovationer såsom V-fri och BioFlex måste återställa en del av flexibiliteten hos bärsystemet. Detta är givetvis vad som avses med att plus och minus blir noll. (Se det inte som en djupdykning i teoretisk fysik utan som helt vanligt språkbruk på ett forum för människor som gillar att prata om ryggsäckar.)

Men som den kloke observartören säkert skulle påpeka, det blir inte alls noll, det blir ju minus av den enkla anledningen att det ökar vikten och inte sällan priset på säcken. Bättre hade alltså varit att inte göra bärsystemet så förbaskat styvt från första början. Point taken?
 
tigertamjaren; sa:
Men som den kloke observartören säkert skulle påpeka, det blir inte alls noll, det blir ju minus av den enkla anledningen att det ökar vikten och inte sällan priset på säcken. Bättre hade alltså varit att inte göra bärsystemet så förbaskat styvt från första början. Point taken?
Naturligtvis, men jag kan inte förstå varför Vulcan tas upp som visserligen är 60 g lättare än en motsvarande Bioflex men enligt Berhaus hemsida ca £20 dyrare. Kan någon förklara hur man då kan totalsåga Bioflex men nämna Vulcan som en mycket bättre säck och i huvudsak bara hävda vikt som argument. (Hållbarhet också visserligen men har någon hört talas om en Bioflex som faktiskt gått sönder?) Det var dock inte du Gunnar som tog upp Vulcan som ett exempel på en "bättre" ryggsäck.
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Mellan 200 och 1500 gram ungefär, beroende på var i lättpackarskaran man befinner sig.
Nu snackar vi! Vad finns det för exempel på sådana?
 
Boots; sa:
Naturligtvis, men jag kan inte förstå varför Vulcan tas upp som visserligen är 60 g lättare än en motsvarande Bioflex men enligt Berhaus hemsida ca £20 dyrare. Kan någon förklara hur man då kan totalsåga Bioflex men nämna Vulcan som en mycket bättre säck och i huvudsak bara hävda vikt som argument. (Hållbarhet också visserligen men har någon hört talas om en Bioflex som faktiskt gått sönder?) Det var dock inte du Gunnar som tog upp Vulcan som ett exempel på en "bättre" ryggsäck.
Det var då själva fan... eftersom alla och hans jävla moster verkar missuppfatta huvudpoängen med mitt inlägg så kommer det här i klartext åt dom som inte begriper: Tillverkarna (inte enbart Berghaus) känner ett behov av att förnya sina tekniska lösningar - inte för att de gamla lösningarna är dåliga utan för att de är gamla. Comprende?
 
Rörligt midjebälte såg jag första gången hos Klättermusen när dom huserade i Umeå. Väl hemma tog jag bort sidofästena på ett fjällräven midjebälte och sydde fast en rem mitt bak, som jag sedan fäste i ramen på min ryggsäck. Jag kan då röra höfterna mera fritt och behöver inte lyfta säcken med höften för varje steg. Den konstruktionen har jag haft sedan dess på mina tre modifierade- egenkonstruerade ryggsäckar.
 
Boots; sa:
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Mellan 200 och 1500 gram ungefär, beroende på var i lättpackarskaran man befinner sig.
Nu snackar vi! Vad finns det för exempel på sådana?

Några exempel på olika nivåer:

200 g:
Har lite dålig koll på de här nivåerna, men silnylonpåsar och Jörgens hembyggen och är så lätta.
450 g:
Moonbow Gearskin
700 g:
Golite Pinnacle
1200 g:
ULA Catalyst
1500 g:
Crux AK70
 
Boots; sa:
men jag kan inte förstå varför Vulcan tas upp som visserligen är 60 g lättare än en motsvarande Bioflex men enligt Berhaus hemsida ca £20 dyrare. Kan någon förklara hur man då kan totalsåga Bioflex men nämna Vulcan som en mycket bättre säck och i huvudsak bara hävda vikt som argument.

Om en Vulcan hade samma tyg som en Bioflex (40 % tunnare) skulle det antagligen skilja mer än 60 gram.

Min Vulcan är efter en del ingrepp ett kilo lättare än en lika stor Bioflex, och fortfarande bombsäker.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.