Plurrning med löshälsskridskor

Jag deltog i en plurrningsövning i helgen (se rapport 23312 för er som har tillgång till Skridskonätet). Det var första plurret jag gjort med löshälsskridskor och upptäckte att dessa skridskor är urusla simfötter. I början av plurret var det inga problem att få upp fötterna mot ytan, men eftersom det var träning med räddning från svävare låg jag i ett tag och det blev till slut omöjligt för mig att simma upp med fötterna i en ställning som underlättar uppdragning med lina. Är det någon som upplevt samma sak? Någon bra lösning? Det är klart att man skulle kunna ha flytkroppar på vristerna, men …

Ulf H
 
har diskuterats på webben tidigare. Glappbegränsare löser i stort problemet.

Thure
Detta måste ju bli allmänt känt; att det inte går att simma bakåt med en utfälld bromsklaff. Att få benen i simläge är ju den viktigaste förutsättningen för att komma upp. Säljs dessa skridskor med glappbergänsare och varningslapp?
/Berit Karlsson.
 
Vore intressant

att ta del av andras erfarenheter här också.

Jag har inte plurrat skarpt där detta haft någon betydelse men noterat detta i samband med plurrningsövningar när jag försökt simma med skridskor på fötterna. Tyvärr kan ju en glappbegränsare lossna eller gå av i samband med plurrningen.

Thure
 
Förresten

tycker jag detta understryker nyttan av att plurrningsöva med hel utrustning dvs även med skridskor påtagna som ju ändrar simförmågan flytläget etc en del.

Thure
 
Det var första plurret jag gjort med löshälsskridskor och upptäckte att dessa skridskor är urusla simfötter.

Nu har jag tänkt i flera minuter... men vad är det som blir svårare med löshälsskridsko jämfört med en fasthäl? (Förlåt om jag frågar dumt, men den som inte frågar... etc.)
 
hej! har (tyvärr??) plurrat några gånger med löshälsskridsko. har inte upplevt ngn större skillnad men har å andra sidan inte behövt simma längre sträckor. modell på skridsko kanske inte spelar in men kan modellen på bindning ha betydelse? jag har Rottefella, ni som upplevt påverkan, vad har ni? finns det de med rottefella som har andra erfarenheter?
Mvh
Fredrik Holmgren
 
Nu har jag tänkt i flera minuter... men vad är det som blir svårare med löshälsskridsko jämfört med en fasthäl? (Förlåt om jag frågar dumt, men den som inte frågar... etc.)

Tänk dig att du sparkar i vattnet fram och tillbaka. När foten går framåt fälls skridskon in mot skon och går smidigt genom vattnet, när du för foten bakåt så fälls skridskon ut (ner) och motståndet blir större.

Ulf
 
Tänk dig att du sparkar i vattnet fram och tillbaka. När foten går framåt fälls skridskon in mot skon och går smidigt genom vattnet, när du för foten bakåt så fälls skridskon ut (ner) och motståndet blir större.

Ulf

Är det verkligen vad som händer? Har någon provat och konstaterat?
När man trycker foten bakåt så verkar vattentrycket på hela grillan och eftersom det är ’mer grilla’ bakom bindningens ledpunkt än framför så borde den tryckas mot kängans sula. När man sedan hämtar hem benet så trycker vattnet på den delen som sticker ut framför kängan, så även i detta moment borde grillan tryckas mot sulan. Eller har jag missat nå’t? Är jag som Peter Dalles uppfinnare i TV-programmet Lorry för några år sedan – ’Tänkte inte på det’.

Kanske blir det annorlunda för mig som har ’glappare’ av egen konstruktion. Kängans sula ’rullar’ på plattan från ett bakre läge och framåt. Det innebär alltså att min ledpunkt i normalläget ligger längre bak än den gör vid en konventionell bindning. Det skulle kunna innebära att den ovan beskrivna effekten blir mindre uttalad för min del. Å andra sidan är min glappretur effektivare.

Det som stör resonemanget är turbulensen som ju till sin natur är helt oförutsägbar. Det är verkligheten som gäller så jag kanske borde prova i sommar.
T
 
Tänk dig att du sparkar i vattnet fram och tillbaka. När foten går framåt fälls skridskon in mot skon och går smidigt genom vattnet, när du för foten bakåt så fälls skridskon ut (ner) och motståndet blir större.

Ulf

Jo, det är jag ju med på, men det känns alltså så annorlunda/så mycket tyngre när man ligger i plurret?
Eller var det just för att bli räddad med lina som det blir extra tungt, att få upp fötterna i simläge som bdmk säger? Skillnad mot att ta sig upp själv med isdubbarna?

Jahapp. Som tidigare sagts, plurrningsövningar med full utrustning vore ju definitivt nyttigt. Svårt att tänka rent teoretiskt hur man ska göra, när det i praktiken är det många faktorer som spelar in.
 
Vore intressant med ett varmplurrtest hängande med armarna på en flytbrygga och benen influtna under bryggan. På ena foten en löst hängande glappskridsko och på den andra en med hast häl. Sen får man se om det är lika lätt/svårt att "cykla" sig ur det läget med båda fötterna. Den som testar får inte vara en alltför vältränad person; dom klarar väl allting.
/Berit.
 
Jag plurrade på "bryggsättet" för tre veckor sedan och det blev väl ingen längre tur i vattnet, men några sprattel för att komma i rätt läge och hiva sig upp och jag märkte ingenting av simproblemen med glappskridsko. Fast å andra sidan så kan jag ju inte påstå att man ligger och klurar hur länge som hellst vid skarp plurrning........

Spelar det egentligen så stor roll. Jag menar att med full utrustning liggandes med isflaken runt omkring så spelar så mycket annat in. Innestängd luft i kläder och iskanter mm. Har inte plurrat mer en fem-sex ggr skarpt och inte funderat så mycket på det. Eller så har jag bara haft tur som inte upplevt några svårigheter att ta mig upp på egen hand?

R
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.