Plast kartor

Hej

Skulle vilja kolla om det är fler än jag som skulle vilja ha kartor i plast?!? Materialet skulle säkerligen bli dyrare men livslängden och hanteringen torde bli bättre. Skulle oxå tycka det var intressant om nån redan vet problem med detta?!?

Mvh // Martin
 
Av min snabba kik in på den rekomenderade sidan så tyckte jag inte det riktigt såg ut som det jag söker. Dels så vill jag kunna köpa alla kartor framförallt fjällkartor, ska ut nu i Sarek i två veckor och för dem som inte vet, så regnar det ganska friskt mest hela tiden. Kartfodral tycker jag suger då det bildas kondens och det lämnar mig till att plasta in mina kartor själv. Min fråga igen är om det inte borde gå att göra detta i tillverkningen, alltså inplastning alternativt trycka kartor på ett plast material??? Det borde ju finnas en efterfrågan på detta, jag skulle tillex vila ha mina sjökort i bättre material också!!!

//Martin
 
Min lösning

Jag har testat två olika sätt.

Det ena är att scanna in det område av kartan jag skall gå på och skriva ut det på en färgskrivare. För att skydda papperskopiorna så stoppar jag in dem i en A3 plastficka. Plastfickan viker jag ihop så att jag enkelt får ner den i en ficka. Då slipper man hålla på att vika ihop och vika upp en stor karta varje gång man skall kolla på kartan. Sparar kartan och är smidigare. Detta sätt använder jag vid längre turer som fjällvandringar.

Den andra sättet är att köpa kartplast på en bokhandel och plasta in kartan. Den blir något tjockare och i början blir den något mer svårvikt, men det blir snabbt bättre. Detta sätt använder jag när jag är ute i närområdet på dagsturer.

Visst låter plastkarta bra, men även plastkartor slits när du använt dem tillräckligt mycket. Fast och andra sidan, då är det nog ändå dags att uppdatera kartan till en nyare. ;)

/Jonas U
 
Tyvek OK

I många andra länder trycks väldigt många kartor för olika ändamål på syntetmaterialet Tyvek. Se http://www.firmaflam.se/

Lantmäteriet och Sjöfartsverket har tyvärr ännu ej nappat på detta. Ett alternativ är att skriva ut själv på bläckstråleskrivare vilket jag berört på inlägget http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=8806

Tyvek är ett matt material och det kan vikas i det närmaste obegränsat antal gånger utan att ytan förändras.
Plastmaterialet för bläckstråleskrivare har en blankare yta och mitt intryck var att veck kommer att synas tydligare i det materialet.

Plastning av färdiga papperskartor blir dyrare tyngre och omständigare.

Lantmäteriet hävdar att ingen är beredd att betala merkostnaden för plastmaterialet.
Jag tror detta är fel i varje fall för fjällkartor och för paddlare men dessa är kanske är i minoritet bland kartköpare.

Hälsningar Thure
 
Köp plastning

Lite besvärligt men de flesta av FMs bokförråd har kart plastningsmaskiner. Fullbredd kartark, bägge sidor. Köp tjänsten, inte gratis givetvis, men vida bättre än att plasta hemma på golvet och få taskiga veck samt hårstrån inplastade.
Förvisso är plastade kartor större, tyngre och osmidigare än oplastad, men överlevnadslängden växer tiofalt plus att du kan läsa av kartan även i regn och rusk!
Gör som proffsen markera med vaxpennor på kartan så kan du sudda med suddgummi och torktrasa sen.
 
Laminera kartbladen

Hej!

Efter att ha fått många kartor sönderregnade funderade jag och min resekamrat inför förra årets sarektur en extra gång på hur man bäst löser kartproblematiken.

Jag köpte en ny sarekkarta och konstaterade att den ihopvikt passade bra i benfickan.
Därefter tog jag fram saxen och klippte ur ett område längs vecken i kartan så att den urklippta delen utgjordes av två bredvidliggande "rutveck". Nästa steg var att vika dem dubbelt och klistra ihop baksidorna med limstift. Efter det har man ett kartblad stort som en ihopvikt karta, men med både fram och baksida.

Sista steget var att gå till en kopieringsfirma och laminera mina urklipp. Lamineringen kostade c:a 20 kr för en A4 vilket man kunde få in två stycken dubbelvikta urklipp på. Varje ruta på kartan kostar alltså en femma att laminera.

Jag klippte ur och laminerade det område vi skulle gå i och hade med mig fyra stycken laminerade kartkort. När vi vandrade hade jag ständigt aktuellt blad i benfickan. För säkerhets och bekvämlighets skull hade kompisen även med sig en vanlig karta plastad med kartplast från bokhandeln. Vi använde den dock sällan.

Vår erfarenhet av kartkorten var att de var oerhört smidiga att använda. När man stannade för att kolla kartan slapp man vika upp den. Det vara bara att ta fram kartkortet, som var helt vattentätt.

Slutsatsen var att kartkorten var mycket användbara för den löpande orienteringen, men att man även behöver ha med sig en översiktskarta. Kanske skulle denna kunna vara i en mindre skala än fjällkartan. Idealt vore väl att klämma in sarekkartan på ett A3. Detaljerna försvinner, men översikten är bevarad.


Hälsar

Joakim Ekendahl
 
Papperskartor från Lantmäteriverket

Jag pratade för några år sedan med en anställd på Lantmäteriverket i deras utställningsmonter på en mässa. Jag frågade han som stod och sålde kartor varför dom inte lagt i rutnätet på rikets nät på särtrycket ”Utflyktskarta Västerås kommun” (”Utflyktskarta Västerås kommun” är ett särkryck av flera gröna kartor, är stor och vikt i A4), med då han inte förstod vad rikets nät var något, så han kallade på sin chef. Chefen förstod heller ingenting, så jag fick förklara vad rikets nät var, och vad det är bra för, då tyckte han att ”det skulle bli rörigt med rutor på kartan”. I ett ytterligare försök att förklara för chefen vitsen med rikets nät och att det inte blev rörigt så visade jag honom resten av de gröna och blå kartor Lantmäteriverket hade i sin monter, och då trodde han att ”ingen mer än du använder dig av dessa rutor” och GPS.

Jag passade också på att påpeka att papperet ”Utflyktskarta Västerås kommun” var av dålig kvalité (sämre än vanliga gröna kartan) så att den faller sönder i A4 bitar efter ett tag. Inte heller där förstod han sig på mina synpunkter.

I somras (?) kom en nyreviderad ”Utflyktskarta Västerås kommun” ut (har ej köpt den, använder numera SSSK kartan) fortfarande utan rikets nät, inte ens i kanten på kartan. Glömde kolla papperskvalitén.

Så Lantmäteriverkets lyhördhet för kundernas krav vare sig det gäller papperskvalitén eller andra synpunkter ger jag inte mycket för.
Utan att vara användare av Fjällkartan, skulle jag tro att mina vänner som är det, skulle vara villiga att betala merkostnaden för Tyvek. De jag visat mina Tyvek kartor är imponerade då jag slitit i kartorna och jag berättat att jag duschat rent kartan från ”lerigt Mälarvatten”.

Per Brune
 
Blå kartan i plast

Hej

Jag har fixat och trixat lite grann. Med hjäp av Kartex, Photoshop och Pagemaker skriver jag ut kartor på färgskrivare i A4-format med Swedish grid på. Sedan laminerar jag in bladen med plastlaminat jag köpt på Clas Ohlson. Resultatet är en helt vattentät karta med den information som jag själv vill ha. Det går ju utmärkt att skriva in saker eller lägga in en track som visar var en led går.
Blå Kartan ritad i 1:100 000 men jag använder den i 1:80 000. En skala jag tycker är lämplig.
Det går ju givetvis att göra de storlekar man vill på själva kartan. Men vill du ha större papper än A3 blir det lite krångligare att skriva ut. Dessutom är laminat i A4 mycket billigare än A3.

M v h
Jörgen
 
Min metod!

Ibland så scannar jag in de planerade dagsetapperna och skriver ut på vanligt koperingspapper med min bläckstråleskrivare. Detta stoppar jag sedan i ett vattentätt kartfodral. Jag har ett litet Ortlieb där man får i en vikt A4. När jag kommer hem så slänger jag kartorna! Varför kosta på sig dyr plast om man inte återkommer ofta till samma ställe.

En vanlig karta finns alltid med. Dels "utifall att" men framför allt för att ta reda på vad det där berget som inte finns på den inscannade biten heter.

Per
 
Ett sätt att......

För ca 10-15 år sedan använde jag mig av en metod för att ha en karta i byxfickan.
Gör en handplastad karta (jag är osäker om det funkar på en maskinplastad, dom är ju lite styvare) se till att det inte finns några luftbubblor mellan kartplasten o kartan, lägg kartan i blöt i ljummet vatten tills pappret är upplöst, rensa resterande papper med en svamp eller borste, nu har man kartans alla färgavtryck på insidan av plasten och den tål nästan vad som helst.
Runar Bergström
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 12
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9
Sundom Simo Kartor för Grekland Navigering 1
macsailor Norge öppnar kartor för fritt användande Navigering 1
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
KGE Lägga till kartor Navigering 1
tlandstrom kartor till explorist xl Navigering 6
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
mikaelkr Om kartor Navigering 7
cl_joh Velomap-kartor har nu höjdkurvor Navigering 2
Crimper Kartor i tyvek Navigering 8
fluff Vilka kartor använder ni? Navigering 26

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...