Piezotändare till Trangiagas

Jag tycker att det är synd att trangias gasbrännare saknar piezotändare.
Är det någon där ute som har försökt utrusta sin trangiagasbrännare med piezotändare?
Jag har hittat att det finns att köpa piezotendare på www.conrad.se
men jag har valt att beställa en resärvdel från primus för då får jag med hållare och kabel mm.
Tacksam för tips, jag skriver mer om hur det har gått senare.

Läste på utlänskt form om en som hängt en pietzotändare på sitt Trangia. Det gick inte bra, det blev för varmt.
//J

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
vad hette grejen på conrads hemsida? sökte lite men hittade ingen artikel som matchade?

Ett annat alternativ skulle kunna vara att montera en "panelmonterad" piezo från en gasolgrill i vindskyddet, och dra värmebeständig kabel upp till brännaren. Betyder ju att man måste borra lite i vindskydden dock.

Måste den sitta fast?

Jag tog en gammal engångständare med piezo-tändning och slaktade och byggde en "lös" piezotändare, ser ut typ som en kort kulspetspenna med ett längre "spröt" i spetsen. Det svåra är isoleringen så det verkligen gnistrar i spetsen och ingenstans på vägen. Krympslang fungerade "sådär" bara.

(Det värsta är om gnistan hamnar i tummen man trycker med istället för i spetsen:)

Måste den sitta fast?

Jag tog en gammal engångständare med piezo-tändning och slaktade och byggde en "lös" piezotändare, ser ut typ som en kort kulspetspenna med ett längre "spröt" i spetsen. Det svåra är isoleringen så det verkligen gnistrar i spetsen och ingenstans på vägen. Krympslang fungerade "sådär" bara.

(Det värsta är om gnistan hamnar i tummen man trycker med istället för i spetsen:)

Det märks!

Tändare eller Gniststicka räcker länge. Kör KISS varför krångla till det.
//J

Just när det gäller Trangia så handlar det ju om att slippa stoppa ner händerna i vindskyddet. Blåser det så kan det vara svårt att tända om man tar bort vindskyddet.

Eldstål kräver ju också två händer, vilken hand öppnar man då gaskranen med?

Just när det gäller Trangia så handlar det ju om att slippa stoppa ner händerna i vindskyddet. Blåser det så kan det vara svårt att tända om man tar bort vindskyddet.

Eldstål kräver ju också två händer, vilken hand öppnar man då gaskranen med?

Varför vill man inte stoppa ner händerna? Du öppnar kranen, sen använder du eldstålet... svårare än så är det inte.

Varför vill man inte stoppa ner händerna? Du öppnar kranen, sen använder du eldstålet... svårare än så är det inte.

Därför att de trangiakök jag har använt har haft tre vassa grytstöd som man river upp handryggen på när man rycker bort händerna från den uppflammande lågan.

Det är också svårt att se vad man pysslar med när händerna fyller upp mer än halva vindskyddet.

Ett extra/förstorat hål i vindskyddet
och
en lååångnosad tändare (avsedd för gasspisar tex)
har löst det här 'problemet' för mig...
Sticker in "snabeln" (genom hålet, med kastrullen på plats) - öppnar bränsletillförseln - trycker på avtryckaren - fixat!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips