Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej!
Köpte en sån på karbin i sthlm för nåt år sen...
topprep så e den toppen, väldigt lätt att låsa. "Andremannsfunktionen" funkar rätt bra men en gång när jag repklättrade upp för en bro i waxholm så låste den totalt, repen bytte liksom plats... de va bara att "droppa"
Men ändå så rekomenderar jag verkligen denna broms!
Som förstemanssäkring är den väl som de flesta. Fungerar bra med andra ord, även ok att fira på. En nackdel kan tänkas vara att den måste vara vänd åt rätt håll för att bromsa. Får du det aktiva repet på fel sida så är det inte så bra... Kamratcheck!
När den verkligen kommer till pass är när man säkrar andreman på längre turer. Har man börjat blir man lite beroende. Speciellt om man klättrar i replag om tre med två andremän efter varandra på varsit halvrep är det riktigt sjysst.
Nackdel är dock att man måste koppla om om man växlar på att leda.
Den är visserligen självlåsande men Petzl säger att man alltid ska hålla en i det passiva repet.
Där kan du få utförliga instruktioner och tips på hur man använder den.
Vräkbjörn; sa:
Som förstemanssäkring är den väl som de flesta. Fungerar bra med andra ord, även ok att fira på. En nackdel kan tänkas vara att den måste vara vänd åt rätt håll för att bromsa. Får du det aktiva repet på fel sida så är det inte så bra... Kamratcheck!
Det är knappast farligt att vända den åt fel håll. Den bromsar ännu kraftigare åt det hållet. Däremot blir det jobbigt att hantera den "bakofram" när man matar ut repet.
En Fransk guide i Chamonix sa:
-Le Rreverså, very big shit!
Han tyckte att skårorna var för breda, vilket kunde leda till att allt låste sig (som det sägs i inlägg ovan). Han förespråkade cassins gula broms med liknande funktioner, (finns på Northstar) alternativt en vanlig magicplate.
Som säkringsbroms tycker jag att Reverson är bra, men det verkar som att den sliter mycket på repet vid firning (det lossnar en massa ludd från repet). Det beror på att plåtkanterna är ganska skarpa. Reverson åker numera alltid med på långturerna, men om jag planerar att fira mycket får även åttan följa med.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...